Na zemní plyn už v Česku jezdí i popelářská auta. Ilustrační foto.

Na zemní plyn už v Česku jezdí i popelářská auta. Ilustrační foto. | foto: RWE

Tři kraje rozjedou pumpy na plyn dotované EU, konkurence protestuje

  • 21
Na severovýchodě Čech bude zřejmě za pár let jezdit kdekdo na zemní plyn. Nebo si to alespoň slibuje vedení Libereckého, Pardubického a Královéhradeckého kraje. Výstavbu čerpacích stanic na zemní plyn tu totiž finančně podpoří Evropská unie. Prodejci konkurenčního LPG ale protestují.

Tři české kraje hodlají na dotacích na stavbu nových čerpacích stanic na stlačený zemní plyn CNG rozdat v následujících pěti letech až tři miliony eur (téměř 80 milionů korun).

To vše k velké nelibosti provozovatelů čerpacích stanic na propan-butan, takzvané LPG. Ti tvrdí, že by měli mít možnost peníze z programu čerpat také. Unie totiž LPG prohlásila za stejně ekologické jako konkurenční a méně rozšířené CNG.

CNG v. lpg

Stlačený zemní plyn (CNG)
Přírodní plyn používá v Česku k pohonu několik set osobních aut a část veřejných dopravců. Nové vozy nabízí Opel, Fiat či Mercedes.

Propan-butan (LPG)
Plyn vzniká při rafinaci ropy nebo těžbě zemního plynu. U nás na něj jezdí asi 200 tisíc aut. Většinou vznikly přestavbou ojetých vozů, nové vozy nabízí například Subaru.

Plán na poskytnutí dotace posvětila třem krajům Evropská komise. "Komise sice konstatovala, že se jedná o veřejnou podporu, ale benefity z ekologičtější dopravy to podle ní vyvažují. Navíc jde o malý zásah do trhu," tlumočil stanovisko Komise náměstek předsedy antimonopolního úřadu Kamil Rudolecký. Právě brněnský úřad komunikaci mezi kraji a Komisí zprostředkoval.

Podle rozhodnutí Komise jsou peníze určeny především pro dopravní podniky a obce. "Primárním důvodem je podpořit veřejné dopravce," zdůrazňuje Zdeněk Semorád, ředitel úřadu Regionální rady soudržnosti, která čerpání unijních peněz za tři zmíněné kraje zaštiťuje. Kdo přesně peníze dostane, není jasné – žádost ještě nikdo nepodal.

"Komise by povolila dotaci i na propan-butan"

Finance z programu mohou čerpat i soukromé subjekty. Kromě veřejné dopravy tak mohou být plynové stanice na CNG postavené s evropským příspěvkem využívány i komerčně pro tankování plynu do osobních aut.

Těch jezdí po celé zemi jen stovky právě kvůli řídké síti čerpacích stanic.V celé zemi je jich kolem dvacítky, ale jejich počet stále stoupá. Naopak počet čerpacích stanic LPG je podle březnových údajů přes šest set, ale ubývá jich. Na propan-butan jezdí v zemi asi dvě stě tisíc aut.

Zvýhodňování CNG má podle zastánců konkurenčního paliva na svědomí lobby velkých plynárenských skupin. "Tento způsob podpory deformuje obrovským způsobem trh. Nechápeme, proč by jedno alternativní palivo mělo být upřednostňováno před druhým," prohlásil předseda České asociace LPG Alexandr Svoboda. A upozornil, že v okolních zemích jsou obě paliva z pohledu Unie rovnocenná.

Obchodníci s propan-butanem uvažují, že se budou proti rozhodnutí bránit. S případnou žalobou budou muset přímo k Evropskému soudnímu dvoru. "Když takto rozhodla Komise, my s tím nic nemůžeme udělat. Je nutné podat žalobu proti rozhodnutí Evropské komise," vysvětlil Rudolecký.

Úřad podle něj nemohl nařídit rozšíření podpory i na LPG. "Záleží to na poskytovateli dotace. Pokud se kraje rozhodnou podpořit i jiné alternativní palivo, Komise to opět s velkou pravděpodobností povolí," doplnil. Podobnou dotaci, ovšem výhradně na veřejnou dopravu, chce podle Rudoleckého poskytovat i Středočeský kraj.

Jiný český metr

Evropské orgány už dříve rozhodly, že LPG i CNG jsou stejně "ekologické". Dávno už neplatí ani to, že se LPG vyrábí z ropy a tím zvyšuje závislost na jejích producentech. "Dnes propan-butan pochází ze sedmdesáti procent ze zemního plynu," uvedl generální ředitel společnosti Vitogaz Tomáš Chytráček.

Česká republika i tak stlačený zemní plyn zvýhodňuje. Pro CNG platí na rozdíl od LPG nulová spotřební daň. "V okolních zemích je daňové zvýhodnění pro oba plyny stejné. Není mi znám případ, kdy by byla preferována jedna skupina," řekl Chytráček.