Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Třiadvacetiletý mladík ukázal Hanákům, jak se pálí kořalka

  10:15aktualizováno  10:15
Vůně květin, ovoce, zeleniny a také skvělé pálenky přilákala na podzimní výstavu Flora Olomouc - Hortikomplex přes dvacet tisíc návštěvníků. Mnozí byli zvědaví na vítěze soutěže Flora košt. Nejlepší ovocnou pálenku do soutěže přihlásil Aleš Libotovský z Královéhradecka.
Košt slivovice, alkohol

Košt slivovice, alkohol - ilustrační foto | foto: Lubomír AnčinecMF DNES

Uspěl se svou hruškovicí ročník 2005. Ve třiadvaceti letech se stal nejmladším paličem v historii soutěže. "Aby vyhrál tak mladý palič, je ojedinělé. Navíc pan Libotovský vypadá ještě mnohem mladší než ve skutečnosti je," podotkla mluvčí Výstaviště Flora Zuzana Studená.

"V regionu, kde je pálení téměř posvátné, jsme udělal revoluci," smál se mladík, který porazil moravskou elitu.

Úspěch své hruškovice připisuje Libotovský tomu, že je v ní cítit charakteristická chuť jeho hrušek. "Jsou to hrušky, které se vyskytují poměrně ojediněle a také já jich mám málo. Povedl se mi dobrý kvas a když se dobře vypálil a hruškovice odležela, výsledek se dostavil," sdělil Libotovský.

Vítězné pálenky vyrobil loni pouze čtyři litry. "Letos už těch hrušek bylo tak málo, že jsem je musel míchat s jiným ovocem," podotkl Libotovský.

Ovocné kořalky, včetně pálenek z cukru a kiwi či šípků, hodnotily tři desítky porotců-degustátorů. Vybírali ze vzorků slivovic, broskvovic, hruškovic, vínovic, jablkovic, višňovic a dalších destilátů.

Do třetího ročníku soutěže o nejlepší ovocný destilát musel každý zájemce o vítězství zaslat alespoň 7 decilitrů pálenky. "Nejsilnějším letos přihlášeným destilátem je čtyřiašedesátiprocentní slivovice z jihomoravských Prštic," popsala mluvčí olomouckého Výstaviště Zuzana Studená. Nejstaršími vzorky zase byly šestiletá broskvovice z Kostelan nad Moravou a stejně stará třešňovice z Bystřice pod Hostýnem.

Podle šestadvacetiletého předsedy hodnotící komise Jana Stávky, který se degustací zabývá už deset let, mají nejlepší cit v ústech "na patře" ženy. "Pohybují se v kuchyni, znají rozdíly chutí. Lépe umí postihnout odlišnosti mezi destiláty nebo víny," vysvětlil Stávek.

Nultý ročník akce, tehdy ještě pod názvem "Hanácké košt", proběhl v roce 2003 na Hortikomplexu. O rok později už klání dostalo svůj dnešní název Flora košt.

"Rekordní pak byl loňský rok s 235 vzorky. Předpokládáme, že letošní o něco menší účast má na svědomí zejména loňská špatná úroda ovoce," podotkla Studená.

Autoři: ,



Nejčtenější

Válka o prodavačky pokračuje. Nástupní mzda v Lidlu bude 28 tisíc

Nová prodejna v Berouně se otevře v následujících týdnech.

Diskonty Lidl v Česku zvýší od března nástupní mzdu pokladních a prodavaček na 28 tisíc korun, tedy o pětinu. V Praze a...

Fronty i na půl hodiny. Kaufland má málo pokladních, lidé si stěžují

(Ilustrační snímek)

V Kauflandu na pražském Bohdalci je 25 pokladen, v posledních dnech je však běžné, že fungují jen čtyři. Nakupujících...



Diesely v Německu už nikdo nechce. Ceny ojetin srážejí čachry s emisemi

(Ilustrační snímek)

V Německu za poslední rok výrazně klesl prodej nových naftových aut, ceny těch ojetých šly znatelně dolů. Vývoj souvisí...

Prodávat kostku másla za 90 korun byla zlotřilost, říká majitel Madety

Předseda představenstva a generální ředitel Madeta a. s. Milan Teplý.

Majiteli českobudějovické Madety Milanu Teplému sice bude příští rok v březnu 70 let, ale podnik stále řídí pevnou...

Bílý prášek není z mléka. Místo sušené smetany si do kávy sypete chemii

Sypaná smetana do kávy

Lidé, kteří si do kávy sypou instantní smetanu, by se měli mít na pozoru. Coffee creamer, bělidlo do kávy, instantní...

Další z rubriky

Spoření nevynáší, nepomohlo ani trojí zvýšení hlavních sazeb ČNB

Ilustrační snímek

Zatímco u hypoték reagují banky na vyšší úroky v ekonomice prakticky okamžitě, u vkladů se jim zhodnocení vylepšovat...

Co Češi tolik nekupují. CD a DVD už jsou mrtvá i pro statistiky

CD - ilustrační foto

Statistici udělali pořádek ve spotřebním koši a vyhodili, co už Češi tolik nekupují. Přestali tak sledovat ceny...

Ajťačky v Česku žalostně chybí. Poptávka po nich přitom roste

Bezstarostné posílání dat

Firmy zoufale hledají ICT odborníky. Nejsou. Není divu, počet míst v informačních a komunikačních technologiích se za...

Najdete na iDNES.cz