Uznávám, že nejsem zrovna běžný cestující: tři dny jsem v podstatě odkázán jen na externí baterii a zásuvky ve vlacích, abych mohl reportovat online. Jenže právě zásuvky jsou dost nedostatkové zboží. A to v době, kdy lidé vlakem jezdí nejen kvůli tomu, aby se mohli kochat pohledem z okna nebo si číst, ale také pracovat.
Ostatně, výrobci vlaků to dobře vědí: ve většině nových vagonů je už zásuvka samozřejmostí. Najdete ji, ale zatím jen v části vlaků. Naštěstí přibývá čím dál více souprav složených ze starých vozů, ke kterým je připojen ještě jeden modernizovaný i se zásuvkami. Takový je i ranní osobní vlak z Břeclavi do Hranic na Moravě, kde vznikl tento text.
Po prvním dnu mám na pomyslném tachometru přes tisíc kilometrů. Noční přesun, kterého jsem se vzhledem k pověsti nočních vlaků nejvíce obával, nakonec skončil bez sebemenších problémů. I když noční cestování nabízí i bizarní zážitky.
V povinně místenkovém vlaku EuroNight Praha – Košice, ve kterém jsem se vezl z Kolína do Ostravy, jsem nakonec skončil s pánem, jehož první dotaz byl na cestu do zoologické zahrady v Praze. Trošku mě to překvapilo, když právě jede z Prahy, ale s radostí jsem mu popsal spojení veřejnou dopravou z pražského nádraží. Zalehl a začal mluvit a něco předříkávat. O nějakých lovcích, o druhé světové válce, o Karlu Gottovi. Naštěstí celkem potichu, takže se mi podařilo i na pár desítek minut usnout.
Kupovat si lůžko nebo lehátko mi na relativně krátkou vzdálenost přišlo jako nesmysl, proto volím vozy k sezení. Jde o modernizované vozy, které koupily České dráhy od rakouských státních drah. Podle průvodčího jsou některé dny s problematičtějšími cestující, i proto jezdí ve vlaku ochranka. Dnes je ale klid. Záhadou mi jsou i ceny občerstvení. Zatímco včera mě plechovka piva z Prahy do Benešova stála 35 korun, na nočním vlaku bych čekal vyšší cenu. Naopak byla o deset korun levnější.
Cestou nabíráme přes půl hodiny zpoždění, důvodem je „překážka na trati“ u Ústí nad Orlicí. V Ostravě naštěstí mezinárodní vlak Varšava – Vídeň – Budapešť čeká, a tak mě čekají ještě necelé dvě hodiny v maďarském voze. Ve středu se zaměřím na vlaky především na Moravě.
Příjezd | Odjezd | Počet km | Typ vlaku | Doba jízdy v min | |
Liberec | 6:37 | 27 | Os | 54 | |
Tanvald | 7:31 | 7:52 | 17 | Os | 33 |
Železný Brod | 8:17 | 8:35 | 24 | náhr. autobus | 48 |
Stará Paka | 9:23 | 9:30 | 52 | Sp | 56 |
Chlumec nad Cidlinou | 10:26 | 10:30 | 27 | R | 21 (zpožděný) |
Hradec Králové | 10:51 | 11:08 | 22 | Os | 23 (zpožděný) |
Pardubice | 11:38 | 11:22 | 104 | Sc | 59 (zpožděný) |
Praha hl.n. | 11:22 | 13:33 | 103 | R | 104 |
Tábor | 14:57 | 15:15 | 51 | Os | 64 |
Pelhřimov | 16:19 | přesun bus | |||
Humpolec | 17:13 | 25 | Os | 41 | |
Havlíčkův Brod | 17:54 | 18:03 | 121 | R | 97 |
Brno | 19:41 | 20:41 | 193 | RJ | 114 |
Kolín | 22:35 | 22:55 | 294 | EN | 173 |
Středa | |||||
Ostrava | 1:48 | 2:13 | 184 | R | 103 |
Břeclav | 3:56 | 4:38 | 54 | Os | 50 |
Staré město u Uherského Hradiště | 5:28 | 5:33 | 7 | Os | 9 |
Kunovice | 5:42 | 5:45 | 56 | Os | 87 |
Brumov - Bylnice | 7:12 | 8:14 | 19 | Os | 27 |
Horní Lideč | 8:41 | 8:45 | 37 | EC | 34 |
Valašské meziříčí | 9:19 | 9:25 | 44 | Os | 55 |
Hulín | 10:20 |