Výluky v dopravě na brněnském vlakovém nádraží

Výluky v dopravě na brněnském vlakovém nádraží | foto: Otto Ballon Mierny, MAFRA

MAPA: Rok výluk pokračuje. Podívejte se, kde nepojedou vlaky

  • 25
Čtyřicet čtyři miliard má letos utratit Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) na modernizaci české železnice. Rekordní objem investic má i svoji stinnou stránku: obrovské množství výluk. Zatímco některé už během prázdnin skončily, další teprve začínají.

Na některých úsecích SŽDC zastaví provoz na několik měsíců, dopravci tak musí vypravit autobusy. Nejdelší výlukou je omezení provozu na trati z Hanušovic do Lipové - Lázně, kde vlaky nepojedou až do prosince, několik měsíců bude například zavřená trať z Křemže do Kájova.

MAPA VÝLUK

S cestou autobusem místo vlaku musíte počítat na 30 úsecích.

Souběžně pokračují i práce na řadě koridorových tratí, které omezují provoz a zpožďují vlaky, ale dopravci nemusí až na výjimky nahrazovat vlaky autobusy. Pokračuje například rekonstrukce jednoho z nejvytíženějších úseků české železnice mezi Běchovicemi a Úvaly na trati Praha - Česká Třebová nebo průjezd stanicí Praha - Hostivař. S omezeními musí cestující počítat například i na trati mezi Ústím nad Labem a Chomutovem. Úpravy by měly přinést rychlejší cestování. Velké komplikace při cestování jsou stále na trati Praha - České Budějovice.

Pro cestující je nejlepší před cestou zkontrolovat, zda vlaky na jejich trati jezdí podle platného jízdního řádu pro celý rok nebo podle speciálního výlukového řádu. Ten mají České dráhy na svých stránkách pro každou trať.

Ze 44 miliard korun dosud ke konci srpna SŽDC prostavěla 17,5 miliardy korun. „Těžištěm čerpání finančních zdrojů je vždy poslední kvartál v roce, kdy se čerpají největší objemy zdrojů, a to návazně na předkládání a splatnost faktur za vrcholné období stavební sezóny,“ vysvětluje mluvčí SŽDC Jakub Ptačinský proč je ještě procento vyčerpaných peněz relativně nízké. Podle něj proplacení faktur trvá až dva měsíce kvůli kontrolám, reálná prostavěnost je tedy vyšší.

„SŽDC usiluje o dočerpání celé shora uvedené částky, čímž by zároveň byly dočerpány veškeré zdroje Operačního programu doprava pro železnici. Na základě aktuálních údajů se nám jeví plné dočerpání jako reálné, čísla se budou postupně zpřesňovat,“ dodal Ptačinský.

Stavební boom zcela vyčerpal kapacity firem, do většiny soutěží se tak hlásí často jen dvě firmy, některé zakázky musela SŽDC i zrušit, protože se nikdo nepřihlásil. Výluky mají pokračovat ve velkém rozsahu i příští rok, výlukový plán teď prochází připomínkovým řízením.

Pro České dráhy jsou výluky komplikací, provoz náhradní autobusové dopravy jim výrazně zvyšuje náklady, navíc může na některých místech odradit cestující.