Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Trik na zákazníka: přezpívat známý hit

aktualizováno 
Spolehlivým způsobem, jak nalákat zákazníky ke koupi nahrávky, je slavné jméno na obalu a nízká cena.
Spolehlivým způsobem, jak nalákat zákazníky ke koupi nahrávky, je slavné jméno na obalu a nízká cena. Obé obvykle splňují takzvané cover verze nahrávek. Obchodník i kupující jsou spokojeni... až do té doby, než si cédéčko zákazník doma pustí. Místo oblíbeného hlasu se z reproduktorů linou tóny často od druhořadé kapely a málo zajímavého zpěváka. Jak to? Cover verze je totiž nahrávka, kterou přezpíval nebo nahrál po známém interpretovi či autorovi někdo jiný. Když to dělá interpret pořádně, tak se jeho firma na obale chlubí, kdo a jaké písně přezpíval s vlastní invencí. Nazpívat nějakou píseň od takového Boba Dylana, Beatles nebo od Presleyho, to je pro muzikanty čest. Zahrát ovšem českou trampskou klasiku, bratry Nedvědy nebo amatérsky přezpívat hit Jiřího Suchého, za to se v českých luzích a hájích mnohý stydí. Soudě podle toho, že na obalech desek jsou často uvedeni pouze autoři skladeb, zatímco interpreti se krčí na vnitřní straně přebalu nebo jsou napsáni malinkatými písmeny na zadní straně. Není to tak dávno, co vydavatelství Platon vrhlo na trh přesně takové kompaktní disky s názvem Trampské perly. "Je to v pořádku, protože záleží pouze na grafikovi nebo vydavateli, kam umístí popis," obhajoval sám sebe majitel Platonu Vladimír Hrubec. V létě se ovšem na podobné praktiky zaměřili pracovníci České obchodní inspekce v Ostravě, Hradci Králové a Karlových Varech. U desetiny nahrávek při kontrole nebylo vůbec jasné, že jde o cover verzi, u dalších deseti procent disků nebylo možné zjistit, kdo je vydal, a třetina tyto údaje měla napsané jinou řečí než česky. Firmy Davay a Bohemian Music Service proto musely stáhnout z prodeje disky za sedmapadesát tisíc korun. "Nepříjemností u disků neznámých firem se zákazník může vyvarovat jen tak, že si nosič nechá ještě v prodejně přehrát," uzavírá manažer prodeje zvukové techniky firmy Datart Filip Kaštánek. Podle České obchodní inspekce je možné, aby cover verze nahrávky legálně vyšla pouze tehdy, když je jasně označen interpret, autor a vydavatel skladby. Z hlediska autorského zákona musí být vyřešeny i autorské poplatky.

jakub.turek@mfdnes.cz

STÍŽNOST ČTENÁŘKY:

"Koupila jsem si za 99 korun kazetu mého oblíbeného Petra Nováka, ale z reproduktorů se linuly hlasy dvou neznámých pěvců," uvádí Lenka Havlová, bývalá fanynka zpěváka. Jak by také ne, když agentura DJ World Plus bývalého Novákova spolupracovníka Oldřicha Wajsara ukryla informace o cover verzi dovnitř. "Podvod se dá zjistit až tehdy, když se roztrhne celofánový obal na kazetě, a to v obchodě nikdo udělat nemůže," připomíná Lenka Havlová.
(kt)

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ananas z Lidlu. Češi, Slováci a Maďaři kupují jiný než Němci a Rakušané. Je...
PŘEHLED: Další šizené potraviny. Sýrová náhražka, jablko místo pomeranče

Rozdíly v kvalitě potravin jsou i v privátních značkách řetězců. Test, který zpracoval Ústav konzervace potravin Vysoké školy chemicko-technologické, srovnával...  celý článek

Všemi smysly. Nové kino 4DX v obchodním centru Chodov přináší do kinosálu déšť,...
Nový král mezi chrámy konzumu. Centrum Chodov láká na kino, kde sněží

V Praze se ve středu otevírá „nové“ - a do počtu prodejen největší - obchodní centrum v Česku. Zmodernizované Centrum Chodov se rozrostlo o třetinu na 300...  celý článek

řezník kšána salámy
Nejrizikovější je nákup masných výrobků. České jsou horší, ukázaly testy

Prodejci nejčastěji podvádějí zákazníky na masných výrobcích. Nekvalitních potravin je v tomto sortimentu devětkrát víc než jinde. Napálit se lidé nejčastěji...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.