Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Na dráty i na baterky. Trolejbusy s pomocnými bateriemi přesvědčily dopravce

  7:00aktualizováno  7:00
Zájem o trolejbusy s přídavnými akumulátory roste, v Česku už vyrobili více než stovku vozidel. Část z nich putovala do zahraničí, desítka však už jezdí také v Plzni, Ostravě či Zlíně. A další města je plánují během letošního roku pořídit.

(ilustrační snímek) | foto: Škoda Transportation

Trolejbus přijede na konečnou v Plzni-Božkově, řidič tlačítkem u volantu stáhne sběrače a na další cestu se vůz s cestujícími vydává na elektřinu ze zabudovaných baterií. Trolejbus tiše přejede most přes řeku, bez zpomalení vyjede prudký božkovský kopec a pokračuje do Letkova, kterým se proplete, a jede zase zpátky. Dohromady urazí asi devět kilometrů, aniž se dotýká troleje. V Plzni to takhle chodí už rok.

Fotogalerie

„Roční zkušenosti s trolejbusy vybavenými trakčními bateriemi jsou ty nejlepší. Z hlediska hluku i dynamiky jsou na tom vozidla v provozu lépe než starší trolejbusy osazené alternativním pohonem dieselagregátem,“ uvádí dopravně-provozní ředitel Plzeňských městských dopravních podniků Jiří Ptáček.

Plzeňští mají nyní šestnáct dvanáctimetrových trolejbusů s bateriemi. Dojezd na baterie u nich dosahuje dvanácti kilometrů, takže trasu do Letkova zvládají s rezervou. Kromě toho jezdí i kratší úsek v městské části Černice.

Podobně hodnotí trolejbusy s přídavnými akumulátory i ostatní tuzemská města, která si je objednala. I proto množství zakázek roste, v Plzni už vyrobili více než stovku trolejbusů s bateriemi. Část z nich putovala do zahraničí.

Objednávky z celé republiky

Plzeňský trolejbusový výrobce Škoda Electric, patřící do skupiny Škoda Transportation, osazuje takzvanou elektrovýzbrojí (stručně řečeno všechny komponenty od sběračů proudu po elektromotory potřebné k tomu, aby z vozidla vznikl trolejbus) a bateriemi karoserie značek Solaris, Sor Libchavy a Iveco.

Za kolik města kupují trolejbusy

Ostrava: Koupili 10 trolejbusů o délce 12 metrů s pomocnými bateriemi a dva kloubové bez nich, dohromady za cca 160 milionů korun.

Opava: Objednali 10 trolejbusů s bateriemi za cca 130 milionů korun, k dodání letos.

Teplice: Koupili pět trolejbusů s alternativním bateriovým pohonem za cca 60 milionů, k dodání letos ve druhém čtvrtletí.

České Budějovice: Objednali 11 kloubových trolejbusů s bateriemi, dohromady za více než 180 milionů, k dodání ve třetím čtvrtletí.

Stejný postup zvolila firma Cegelec, druhý výrobce trolejbusů v Česku. I oni montují vlastní elektrovýzbroj včetně baterií do karoserií jiných producentů.

„V současné době jezdí jeden takový trolejbus v Ostravě. Do zahraničí jsme dodali trolejbusy s bateriemi do Švýcarska, Rakouska, Německa nebo Polska,“ uvedl Jakub Prahl z vedení firmy. Byly to desítky vozů. Všechny nově objednané trolejbusy mají bezemisní pomocný pohon.

„Zákazníci s ohledem na evropské dotace a požadavek snižování CO2 poptávají i výměnu dieselových pomocných pohonů za baterie. V jednání je aktuálně přestavba dvanácti kloubových trolejbusů pro BBG Eberswalde v Německu,“ vysvětlil Prahl.

„V České republice jsou trolejbusů s pomocným bateriovým pohonem desítky. Naším zatím posledním typem je osmnáctimetrové kloubové vozidlo Škoda 35Tr, které vzniklo na základě spolupráce s výrobcem karoserie Iveco,“ prohlašuje mluvčí Škoda Transportation Michal Tobrman.

Více než rok jezdí dva trolejbusy s bateriemi v Dopravní společnosti Zlín-Otrokovice. „Kdyby zkušenosti nebyly dobré, nepořídili bychom dalších sedm vozů,“ řekl ředitel společnosti Josef Kocháň.

Letos na podzim začnou přibývat českobudějovickému dopravnímu podniku vozy z nové jedenáctikusové dodávky kloubových trolejbusů s bateriemi. Čtyři takové už ve městě jezdí. „Rádi bychom těmito vozy řešili část linky v centru města, kde nejsou troleje,“ uvádí mluvčí podniku Viktor Lavička.

Praha to zkouší jinak

Na podzim se první z deseti trolejbusů s bateriemi objeví v Opavě. „Bude to světová premiéra trolejbusu v karoserii zcela nové generace,“ uvedl obchodní manažer Škody Electric Radek Kapr. Klimatizovaný bude i prostor pro cestující.

Brněnský dopravní podnik má největší trolejbusový provoz v Česku, ale zatím bez přídavných baterií. „Tři trolejbusy s bateriemi bychom měli dostat do konce března a zbylých sedm v průběhu prázdnin. Budeme je nasazovat do lokalit s výlukami, abychom nemuseli zajišťovat náhradní autobusovou dopravu. Na jaře se všemi třemi počítáme na lince 32,“ uvedla mluvčí brněnského dopravního podniku Barbora Lukšová.

A v Praze se jízda s pomocí troleje od loňska testuje na Proseku. Nejde však o pravé trolejbusy, ale o upravené elektrobusy, které se k „drátům“ připojují jen v některých úsecích své trasy.

Autor:


Nejčtenější

Řetězce zveřejnily, kolik platí pokladním, a stejně o ně mají nouzi

pokladní, ilustrační snímek

Výše průměrné mzdy, kterou platí řetězce prodavačům a pokladním, byla donedávna tabu. Předloni ji začal zveřejňovat...

Jak jedí chudé rodiny? Před výplatou o chlebu, po ní pizza a ovoce

Krajíce natřete hořčicí a domácí majonézou, navrch rozdrobte čedar.

Na jídlo a potřeby pro chudé může Česko čerpat 700 milionů korun z Fondu evropské pomoci nejchudším osobám. Většina...



„Levná“ pracovní síla není levná. Rumuni v Česku vydělávají víc než Češi

Ilustrační snímek

Občané Rumunska, kteří pracují v České republice, mají vyšší průměrnou mzdu než zaměstnanci s českým občanstvím. V...

Japonská společnost se omluvila za zaměstnance, protahoval si pauzu na oběd

Fast food, Japonsko

Japonská městská vodárenská společnost se na tiskové konferenci pro média omluvila za to, že jeden z jejích zaměstnanců...

Návrh rozpočtu EU je pro Česko naprosto nepřijatelný, tvrdí Babiš

Premiér Andrej Babiš (4.6.2018)

Návrh rozpočtu Evropské unie na příští programovací období je pro českou vládu podle premiéra Andreje Babiše (ANO)...

Další z rubriky

Přesně před padesáti lety se otevřelo nové ruzyňské letiště

Terminál 1 pražského letiště Ruzyně v roce 1968.

Terminál 1, ze kterého jsou nyní odbavovány lety do zemí mimo Schengenský prostor, je nejstarší částí nového ruzyňského...

Chorvat staví vlastní elektroauta. Hravě strčí do kapsy i slavnou Teslu

Rimac vyrobil zatím dva modely. Na snímku nový Concept Two.

Jeho životní příběh zní jako filmové vyprávění. Mate Rimac, Chorvat ze země takřka nedotčené autoprůmyslem, byl už jako...

Skútrem až na zámek. Rozvoj turismu má podpořit splavnění dalších úseků řek

Na dodržování předpisů na vodě a alkohol u vůdců plavidel dohlížejí smíšené...

Ministerstvo dopravy plánuje pustit motorové lodě do ústí Cidliny, Chrudimky a prodloužit povolenou plavbu až k mostu v...

Najdete na iDNES.cz