Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Na dráty i na baterky. Trolejbusy s pomocnými bateriemi přesvědčily dopravce

  7:00aktualizováno  7:00
Zájem o trolejbusy s přídavnými akumulátory roste, v Česku už vyrobili více než stovku vozidel. Část z nich putovala do zahraničí, desítka však už jezdí také v Plzni, Ostravě či Zlíně. A další města je plánují během letošního roku pořídit.

(ilustrační snímek) | foto: Škoda Transportation

Trolejbus přijede na konečnou v Plzni-Božkově, řidič tlačítkem u volantu stáhne sběrače a na další cestu se vůz s cestujícími vydává na elektřinu ze zabudovaných baterií. Trolejbus tiše přejede most přes řeku, bez zpomalení vyjede prudký božkovský kopec a pokračuje do Letkova, kterým se proplete, a jede zase zpátky. Dohromady urazí asi devět kilometrů, aniž se dotýká troleje. V Plzni to takhle chodí už rok.

Fotogalerie

„Roční zkušenosti s trolejbusy vybavenými trakčními bateriemi jsou ty nejlepší. Z hlediska hluku i dynamiky jsou na tom vozidla v provozu lépe než starší trolejbusy osazené alternativním pohonem dieselagregátem,“ uvádí dopravně-provozní ředitel Plzeňských městských dopravních podniků Jiří Ptáček.

Plzeňští mají nyní šestnáct dvanáctimetrových trolejbusů s bateriemi. Dojezd na baterie u nich dosahuje dvanácti kilometrů, takže trasu do Letkova zvládají s rezervou. Kromě toho jezdí i kratší úsek v městské části Černice.

Podobně hodnotí trolejbusy s přídavnými akumulátory i ostatní tuzemská města, která si je objednala. I proto množství zakázek roste, v Plzni už vyrobili více než stovku trolejbusů s bateriemi. Část z nich putovala do zahraničí.

Objednávky z celé republiky

Plzeňský trolejbusový výrobce Škoda Electric, patřící do skupiny Škoda Transportation, osazuje takzvanou elektrovýzbrojí (stručně řečeno všechny komponenty od sběračů proudu po elektromotory potřebné k tomu, aby z vozidla vznikl trolejbus) a bateriemi karoserie značek Solaris, Sor Libchavy a Iveco.

Za kolik města kupují trolejbusy

Ostrava: Koupili 10 trolejbusů o délce 12 metrů s pomocnými bateriemi a dva kloubové bez nich, dohromady za cca 160 milionů korun.

Opava: Objednali 10 trolejbusů s bateriemi za cca 130 milionů korun, k dodání letos.

Teplice: Koupili pět trolejbusů s alternativním bateriovým pohonem za cca 60 milionů, k dodání letos ve druhém čtvrtletí.

České Budějovice: Objednali 11 kloubových trolejbusů s bateriemi, dohromady za více než 180 milionů, k dodání ve třetím čtvrtletí.

Stejný postup zvolila firma Cegelec, druhý výrobce trolejbusů v Česku. I oni montují vlastní elektrovýzbroj včetně baterií do karoserií jiných producentů.

„V současné době jezdí jeden takový trolejbus v Ostravě. Do zahraničí jsme dodali trolejbusy s bateriemi do Švýcarska, Rakouska, Německa nebo Polska,“ uvedl Jakub Prahl z vedení firmy. Byly to desítky vozů. Všechny nově objednané trolejbusy mají bezemisní pomocný pohon.

„Zákazníci s ohledem na evropské dotace a požadavek snižování CO2 poptávají i výměnu dieselových pomocných pohonů za baterie. V jednání je aktuálně přestavba dvanácti kloubových trolejbusů pro BBG Eberswalde v Německu,“ vysvětlil Prahl.

„V České republice jsou trolejbusů s pomocným bateriovým pohonem desítky. Naším zatím posledním typem je osmnáctimetrové kloubové vozidlo Škoda 35Tr, které vzniklo na základě spolupráce s výrobcem karoserie Iveco,“ prohlašuje mluvčí Škoda Transportation Michal Tobrman.

Více než rok jezdí dva trolejbusy s bateriemi v Dopravní společnosti Zlín-Otrokovice. „Kdyby zkušenosti nebyly dobré, nepořídili bychom dalších sedm vozů,“ řekl ředitel společnosti Josef Kocháň.

Letos na podzim začnou přibývat českobudějovickému dopravnímu podniku vozy z nové jedenáctikusové dodávky kloubových trolejbusů s bateriemi. Čtyři takové už ve městě jezdí. „Rádi bychom těmito vozy řešili část linky v centru města, kde nejsou troleje,“ uvádí mluvčí podniku Viktor Lavička.

Praha to zkouší jinak

Na podzim se první z deseti trolejbusů s bateriemi objeví v Opavě. „Bude to světová premiéra trolejbusu v karoserii zcela nové generace,“ uvedl obchodní manažer Škody Electric Radek Kapr. Klimatizovaný bude i prostor pro cestující.

Brněnský dopravní podnik má největší trolejbusový provoz v Česku, ale zatím bez přídavných baterií. „Tři trolejbusy s bateriemi bychom měli dostat do konce března a zbylých sedm v průběhu prázdnin. Budeme je nasazovat do lokalit s výlukami, abychom nemuseli zajišťovat náhradní autobusovou dopravu. Na jaře se všemi třemi počítáme na lince 32,“ uvedla mluvčí brněnského dopravního podniku Barbora Lukšová.

A v Praze se jízda s pomocí troleje od loňska testuje na Proseku. Nejde však o pravé trolejbusy, ale o upravené elektrobusy, které se k „drátům“ připojují jen v některých úsecích své trasy.

Autor:


Nejčtenější

Falešný „smažák“, pangas místo candáta. Restaurace dál klamou zákazníky

Smažené sýry restaurace občas nahradí takzvanými analogy, které se méně...

Klamání hostů náhražkami potravin z restaurací nemizí. Místo Plzeňského Prazdroje dostávají zákazníci pražského podniku...

Dostanu o 5 Kč na hodinu navíc? Beru. Firmy tápou nad odchody zaměstnanců

Ilustrační snímek

Potravinářské řetězce, sklady nebo pošta mají jedno společné: až třetina zaměstnanců tam nevydrží déle než rok. Nemají...



10 LET OD KRIZE: Místo práce jsme stříleli vrtulníky, říká bývalý bankéř Lehmanů

Nik Storonsky, zakladatel a šéf britského bankovního start-upu Revolut.

Před deseti lety oběhly celý svět fotky bankéřů, jak s papírovými krabicemi vyklízejí své kanceláře na Wall Streetu....

KVÍZ: Maturita z piva. Vyzkoušejte se, jak znáte značky, hospody i pijany

Šikovný hospodský umí načepovat hladinku, šnyt i mlíko.

V předchozím pivním kvízu jsme vás zkoušeli hlavně z výroby piva, tentokrát to bude více ze života - co pijeme, jak to...

Mám obavu, že přijde nová světová hospodářská krize, varuje Zeman

Prezident Miloš Zeman při setkání se zástupci německých firem, které investují...

Prezident Miloš Zeman se obává další světové hospodářské krize. Podle něj za každou takovou krizí stojí „blbost...

Další z rubriky

O létání mezi Českem a Čínou je obří zájem, Praha chce spojení do Hongkongu

Sichuan Airlines poprvé v Praze

Létání mezi Českem a Čínou prudce roste. Zatímco v roce 2015 cestovalo v obou směrech dohromady přes dvanáct tisíc...

Ministr Ťok podepsal smlouvu na výběr mýta s CzechToll a SkyToll

Ministr dopravy Dan ťok

Ministerstvo dopravy podepsalo desetiletý kontrakt s vítězným konsorciem firem CzechToll a SkyToll, které budou od roku...

Třetím členem vedení Českých drah se stal Radek Dvořák

České dráhy mají novou lokomotivu Vectron

Třetím členem vedení Českých drah se stal dosavadní ředitel odboru koncepce a rozvoje osobní dopravy Radek Dvořák. Do...

Najdete na iDNES.cz