Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Motorky proti oceli. Schyluje se mezi EU a Washingtonem k obchodní válce?

  18:43aktualizováno  18:43
Amerika především. Volební heslo Donalda Trumpa dostalo velmi konkrétní obrysy, když šéf Bílého domu oznámil zavedení cel na dovoz oceli a hliníku z EU. Brusel slibuje protiopatření, mezi nimi dodatečná cla na motorky Harley-Davidson, bourbon nebo džíny Levis.

Americká média poznamenala, že výběr možných cel zcela jistě nebude náhodný – slavné motorky se vyrábějí ve Wisconsinu, odkud pochází šéf sněmovny reprezentantů Paul Ryan. | foto:  Tomáš Krist, MAFRA

Tento krok přitom není namířen proti tradičnímu obchodnímu rivalovi Číně, která podle údajů z roku 2016 stojí jen za 4,1 procenta dovozů oceli do USA. Nejvíc škodná na nových 25 procentech clech bude Evropská unie – USA od ní odebírají 23,3 procenta.

Za Evropskou unii pak odpověděl šéf Evropské komise Jean-Claude Juncker. „I my se můžeme chovat hloupě,“ konstatoval a pak pohrozil odplatou ve formě dodatečného cla kromě jiného na motorky Harley-Davidson, bourbon nebo džíny Levis.

Trump přivřel dveře dovozcům praček a solárních panelů. Schválil vysoká cla

Americká média poznamenala, že tento výběr zcela jistě nebude náhodný – slavné motorky se vyrábějí ve Wisconsinu, odkud pochází šéf sněmovny reprezentantů Paul Ryan. Clo na bourbon z Kentucky může poškodit pověst šéfa amerického senátu Mitche McConnella, a pokud zdraží rifle, nepotěší to ani vůdkyni demokratické menšiny ve sněmovně Nancy Pelosiovou, protože textilka sídlí v její domovské Kalifornii.

Agentura Reuters spočítala, že pokud by Unie cla skutečně zavedla, znamenalo by to prodražení dováženého amerického zboží o 3,5 miliardy dolarů.

Reakce na jeho slova přišla zpoza Atlantiku velmi rychle. Trump hrozbu ekonomické války ještě přiblížil a sáhl na citlivé místo evropské ekonomiky – na auta.

Pokud zavede EU odvetná cla, USA zdaní dovoz aut

„Pokud chce EU zvýšit svá už tak vysoká cla pro americké firmy, tak prostě zdaníme dovoz jejich aut, která volně proudí na americký trh,“ napsal prezident v sobotu a dodal, že se kvůli evropské konkurenci nemohou prosadit domácí ani jiné zahraniční značky.

Na americký trh ročně míří více než milion vozů z EU – často jde o výrobky německých značek, jako jsou BWM nebo Volkswagen. Už loni v lednu přitom tehdy ještě budoucí pán Bílého domu hrozil do Německa, že jejich vozy zatíží 35procentním clem. Hodně zamotanou hlavu budou mít také manažeři francouzské PSA, která chystá se svými značkami Peugeot a Citroën návrat na americkou půdu.

Němci coby tahouni ekonomiky EU a častý terč Trumpovy kritiky si vzkaz z Bílého domu přeložili velmi jasně – sociální demokrat a šéf výboru pro obchod v europarlamentu Bernd Lange prohlásil, že do Evropy dorazilo vyhlášení války, zatímco německý ministr zahraničí Sigmar Gabriel označil Trumpův krok za „nepochopitelný“.

Americký prezident si však věří, prohlásil, že „obchodní války jsou dobré a dají se snadno vyhrát“. V případě oceli a hliníku však řada analytiků nad jeho strategií pochybuje. Bankéři z Goldman Sachs například napsali, že „Trumpovy akce mohou vést ostatní partnery k přijetí odvetných opatření, a tím v konečném důsledku oslavit mezinárodní obchodní výměnu“.

Jedním z poražených může být paradoxně americký autoprůmysl. Plošné clo na hliník ve výši 10 procent, které chce Trump také zavést, bude znamenat zdražení americké domácí produkce, neboť USA nejsou schopny výpadek produkce nahradit.

Autoprůmyslníci však nejsou jediní, koho Trumpův nápad ohrožuje. Při představě, že ocel a výrobky z ní podraží o čtvrtinu, se hroutí američtí těžaři nafty. Podle agentury Bloomberg totiž dovážejí 53 procent hotových výrobků a dalších 24 procent v meziproduktech. Cla by tak mohla ohrozit americkou těžbu a v důsledku USA oslabit.

Autor:


Nejčtenější

Řetězce zveřejnily, kolik platí pokladním, a stejně o ně mají nouzi

pokladní, ilustrační snímek

Výše průměrné mzdy, kterou platí řetězce prodavačům a pokladním, byla donedávna tabu. Předloni ji začal zveřejňovat...

Jak jedí chudé rodiny? Před výplatou o chlebu, po ní pizza a ovoce

Krajíce natřete hořčicí a domácí majonézou, navrch rozdrobte čedar.

Na jídlo a potřeby pro chudé může Česko čerpat 700 milionů korun z Fondu evropské pomoci nejchudším osobám. Většina...



„Levná“ pracovní síla není levná. Rumuni v Česku vydělávají víc než Češi

Ilustrační snímek

Občané Rumunska, kteří pracují v České republice, mají vyšší průměrnou mzdu než zaměstnanci s českým občanstvím. V...

Japonská společnost se omluvila za zaměstnance, protahoval si pauzu na oběd

Fast food, Japonsko

Japonská městská vodárenská společnost se na tiskové konferenci pro média omluvila za to, že jeden z jejích zaměstnanců...

TEST DNES: Pivo v plechu rychle stárne, už po pár týdnech může být zvětralé

Test plechovkových ležáků

Od piva z plechovky asi nikdo nečeká, že bude chutnat jako točené. Ne každý už ale ví, že se často nevyrovná ani...

Další z rubriky

Indonésie zažívá kávový boom. Místní chtějí víc, čímž ohrožují export

Kávová zrna

Po desetiletí zásobovala Indonésie kávou takřka celý svět. Teď se odrůda z této oblasti možná stane vzácným zbožím....

Slovenský podnikatel roku předpovídá počasí pro armádu USA i aerolinky

Michal Weis získal titul slovenského EY Podnikatele roku.

Softwarový geek, který pracuje s náladou lidí a ekonomickým rozhodováním firem. I tak se dá popsat slovenský EY...

Estonský startup uspěl proti gigantu, Taxify nyní pošilhává po Brnu

Markus a Martin Villigové vybudovali za pět let službu, která funguje ve 25...

Na začátku estonského startupu Taxify, který funguje jako alternativní taxislužba, byla nenaplněná vlastní potřeba....

Najdete na iDNES.cz