Tryskáč, prosím, říká v Česku stále více podnikatelů

  4:41
Ze Sao José v Brazílii až na ruzyňské letiště. To je nejčastější cesta, kterou jako první uletí nové soukromé tryskáče od jejich výrobce ke svým novým českým majitelům. Tento týden ji podnikne i sedmý stroj do flotily firmy ABS Jets, Embraer Legacy pro šestnáct lidí.

Tryskáč typu Embraer Legacy | foto: Jan ZátorskýMF DNES

Soukromé létání u nás zažívá rekordní boom. Kromě miliardářů, kteří si kupují vlastní letadla, stále více přibývá lidí, jimž stačí si občas tryskáč pronajmout. Rostou proto hlavně firmy zaměřené na pronájem letadel. Trh takzvaných biz-jetů u nás loni rostl nejrychleji za poslední roky.

Úřad pro civilní letectví zaznamenal přírůstek čtyř nových letounů tohoto typu do rejstříku. Letos nových strojů ještě přibude.

"Za rok jsme obrat zdvojnásobili, poptávka jde hodně nahoru a zaznamenáváme její převis nad nabídkou," říká obchodní ředitel ABS Jets Jan Váňa. Ta je v Česku největším hráčem v oboru: stará se už celkem o sedm letadel.

Třetinový nárůst
Podle Vladimíra Horáka z Úřadu pro civilní letectví je v Česku registrováno 15 biz-jetů. Jen za loňský rok se jejich počet rozšířil o více než třetinu.

"V posledních třech letech dochází k relativně rychlému nárůstu jejich počtu. Dá se očekávat, že to bude pokračovat i v dalších několika letech," uvedl Horák.

Pronájem takových letadel stojí většinou od padesáti do sto padesáti tisíc korun za hodinu. Pokud letí větší skupina lidí, kteří by jinak použili obchodní třídu v běžné lince, mohou nakonec i ušetřit.

. Kdo a čím létá

Petr Kellner – majitel PPF, létá na  vlastním stroji Gulfstream.
ABS Jets – firma Patrika Tkáče z  J&T Bank provozuje Embraer a šest  dalších strojů pro jiné majitele.
Silesia Air – létá se třemi cessnami na leasing, stroje patří firmě.
TimeAir – ve firmě má většinu spolumajitel United Bakeries
Jaroslav Pařík, má tři letouny.
Grossmann Jet Service – firma patřící do skupiny Karla Komárka, má dvě letadla.
Travel Service – provozuje Cessnu Citation Jiřího Šimáněho z Unimexu.

V Česku působí čtyři velké firmy zabývající se provozem takových letadel: ABS Jets, Time Air, Silesia Air a Grossmann Jet Service. Nově se loni do tohoto oboru vrhl i Travel Service, který dosud provozoval jen charterové lety a svoji nízkonákladovou aerolinku SmartWings, když začal provozovat cessnu, jež patří firmě původního majitele Travel Service či Čedoku Jiřího Šimáněho.

K tomu jsou na trhu ještě dopravci s pomalejšími vrtulovými stroji. Všichni z oboru si potrpí na diskrétnost a o lidech, se kterými létají, zásadně nemluví. Stejně jako o majitelích strojů.

Vzájemná diskrétnost platí dokonce i mezi konkurenčními firmami: i když se všechny pohybují na terminálu starého ruzyňského letiště a všichni o sobě vědí, jména klientů konkurence taky nevyzradí. Přesto jsou jména některých majitelů obchodních stíhaček známá: Petr Kellner, Karel Komárek, Jiří Šimáně nebo Patrik Tkáč.

Všechny spojuje jedno: mají miliardové majetky a mohou si dovolit vlastní letadlo. Na tom, že byznys soukromých letadel roste, se shodují všichni dopravci. A většina firem má i podobné zkušenosti s tím, kam se létá nejčastěji z Česka.

"Hodně se létá do Londýna a přibylo letů do Moskvy," říká Dagmar Grossmann z Grossmann Jet Service patřící do skupiny miliardáře Karla Komárka.

Mezi "neobchodními" destinacemi, tedy lety hlavně za zábavou, podle Martina Pražského z Time Air je za poslední měsíce největším hitem švýcarský Svatý Mořic.

Ztráty z provozu letadel snižuje jejich pronájem
Firmy provozující pro majitele tryskáčů jejich stroje se shodují v tom, že pro snížení nákladnosti provozu letadla je potřeba ho ve volném čase pronajímat. Většina pronájmů pak směřuje hlavně do zahraničí. Jen na pronájmu strojů však podle dopravců vydělat také nelze.

"Stavět na koupi letadla a jeho následném pronájmu byznys by bylo hodně riskantní," míní Pražský. V Česku takto funguje pouze Silesia Air, vozící například manažery Škody Auto. Letadla má na leasing a na splátky vydělává jejich dalším pronájmem.

Jak se k letadlu dostat
"Je to návykové, jakmile s námi klient letí poprvé, tak chce znovu a po chvíli začne přemýšlet o tom, že by si koupil vlastní letadlo," říká Váňa. Vzápětí však dodává: "Skupina lidí, která má na to, dát 26 milionů dolarů za letadlo, není neomezená."

Přesto jsou firmy, které na zakázku některých z miliardářů letadlo koupí a následně se o ně starají, stále při chuti a kupují další nové stroje. Třeba ABS Jets má v plánu spravovat do jednoho roku další tři letadla ke stávajícím sedmi. I proto chystá stavbu dalšího hangáru na Ruzyni.

"Kromě toho zde přistává čím dál více letadel ze zahraničí a majitelé je mají radši pod střechou," dodal k dalším důvodům investice Váňa.

Grossmann Jet Services už v lednu získal nový Hawker 900 a netají se plány na nákup dalšího letadla. Rozšíření flotily zvažují i Travel Service nebo Time Air, jehož zákazníci mají objednáno hned několik letadel. Zájem o letadla je dokonce takový, že se na ně čeká i několik let a někteří vydělávají na prodeji míst v pořadníku.

. CO JE BIZ-JET

Biz-jet – zkratka z anglických slov Business Jets, používá se pro menší letadla s proudovými motory s kapacitou do dvaceti míst. Používají je k přepravě hlavně manažeři, podnikatelé, umělci nebo sportovci. Interiér letadel bývá většinou velmi luxusně zařízený. Cestujícím umožňuje maximální komfort bez čekání na pravidelných linkách. Cena nového stroje je většinou v řádu stovek milionů korun, v  případě nejvýkonnějšího Gulfstreamu i miliard korun.

Zajímavý byznys i pro velké
Soukromá letadla lákají čím dál více firem i jako samotný byznys. Do hry vstupují už i klasické aerolinky. Zatím posledním takovým případem je německá Lufthansa. Firma před několika týdny oznámila další podstatné rozšíření flotily letadel pro byznys cestující a bude více létat svými letadly než pronajatými.

Z evropských aerolinek má svoji pobočku zaměřenou na VIP klienty už jen skupina Virgin miliardáře Richarda Bransona. I když podle Dagmar Grossmann může být podnikání klasických aerolinek mezi soukromými tryskáči riskantní krok.

"Mezi oběma sektory je obrovský rozdíl. Kombinovat lety na pravidelných linkách a soukromá letadla, je podobné jako provozovat paralelně autobusovou dopravu a taxislužbu," míní Grossmann.

Celosvětový byznys s biz-jety čeká i letos velký růst. Podle studie společnosti Honeywell poroste trh nejvíce v Americe, kde má počet dodaných letadel stoupnout o padesát procent. V Evropě pak o více než dvacet procent.

Autor:

Teplo z uhlí podraží o deset až třicet procent, říká zástupce tepláren

  • Nejčtenější

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

27. března 2024  17:29

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu...

Seznam zakázaných kotlů. Co vám od září hrozí, když v nich budete dál topit

23. března 2024

Premium Češi stále provozují nejméně 150 tisíc starých neekologických kotlů na tuhá paliva 1. a 2. emisní...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Velikonoce 2024: Na Velký pátek bude otevřeno, v pondělí obchody zavřou

25. března 2024  11:54

Otevírací doba v obchodech se řídí zákonem, který nařizuje, že obchody s plochou nad 200...

Loď v Baltimoru měla potíže už dřív, most si o nehodu říkal, soudí odborníci

27. března 2024  11:17

Bezprostředně po úterní nehodě lodi v americkém Baltimoru vedení společnosti, která loď provozuje,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Bankrot zažehnán, zatím. Saúdové nalijí do luxusních elektroaut miliardu dolarů

25. března 2024  18:42

Americký výrobce luxusních elektromobilů Lucid získá od divize saúdskoarabského státního...

Parní Albatros opraví soukromá firma. Třicet let ho pak bude moci provozovat

28. března 2024  12:31

Největší z parních lokomotiv patřící Českým drahám se dočká opravy a bude opět moci na trať. Na...

Komora: Loni přibylo žadatelů o podporu, farmy se rozdělovaly účelově

28. března 2024  12:17

Po loňském spuštění tzv. redistributivní platby, tedy dotace, při které se vyplácí 3 500 Kč na...

Zemřel nobelista a průkopník behaviorální ekonomie Daniel Kahneman

28. března 2024  11:32

Ve věku 90 let zemřel izraelsko-americký psycholog Daniel Kahneman, který získal Nobelovu cenu za...

Dražší než Costa Concordia. Pojistné škody za Baltimore jdou do miliard dolarů

28. března 2024  10:58

Zřícení mostu Francise Scotta Keye v americkém Baltimoru může podle analytiků stát pojišťovny...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Rána pro britskou monarchii. Princezna Kate má rakovinu, chodí na chemoterapii

Britská princezna z Walesu Kate (42) se léčí s rakovinou. Oznámila to sama ve videu na sociálních sítích poté, co se...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...