Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Lidl loni opanoval žebříček obchodníků, Češi se přesouvali na web

Koronavirový rok 2020 a prudký nárůst online prodejů vedl k výraznému přeskupení sil na české maloobchodní scéně. Největší kamenné řetězce však přesunem nákupů na internet neutrpěly a rovněž hlásí růst tržeb. Ke změně však došlo na pozici jedničky mezi řetězci, když se do čela žebříčku vyšvihl Lidl.
ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Lidl se na první místo dostal už s výsledky hospodářského roku končícího 29. února 2020, když zvýšil tržby o deset procent na přibližně 63,6 miliardy korun. A podle odborníků si pozici upevňoval i v následujících měsících.

„Lidl má celkově jiný koncept. Sortiment má z většiny složený z vlastních značek a unikátní jsou jeho ’akční týdny’ věnované konkrétním tématům, jak v potravinách, tak ve spotřebním zboží. Také se intenzivně věnuje reklamě. S takovou razancí na trhu nikdo jiný nepracuje. Výsledkem je, že v Lidlu zákazníci vidí unikátní kombinaci nízké ceny a vysoké kvality, a to ještě ve spojení s unikátním sortimentem, který ostatní obchodníci nenabízejí,“ vysvětluje Zdeněk Skála z agentury Skála a Šulc, která se maloobchodu věnuje. 

Řetězec i během koronavirové ekonomické krize investoval do modernizace prodejen a otevírání nových. „Loni jsme otevřeli devět prodejen v nových lokalitách a osm nových prodejen, které vznikly po demolici původního objektu. Portfolio našich prodejen pravidelně modernizujeme, přičemž vyhodnocujeme i stav jednotlivých technologií a realizujeme případné výměny,“ doplňuje mluvčí Lidlu Tomáš Myler.

Podle něj prodej nových regionálních potravin, komunikační kanál Lidl Plus, ale i platbu stravenkami v závěru roku přijali zákazníci pozitivně. Společnost chystá i další inovace, například rozšíření sítě dobíjecích stanic pro elektromobily, k současným deseti má přibýt dalších dvacet.

V těsném závěsu žebříčku tržeb je Kaufland. I ten v loňském roce investoval do modernizace svých prodejen a vybavil je technologiemi, které urychlují a usnadňují proces nakupování. Samoobslužné pokladny a skenery doplnila mobilní aplikace K-Scan, která je k dispozici na téměř čtyřiceti prodejnách. „Výhodou K-Scanu i expresních pokladen je nejen úspora času a pohodlí během nakupování, ale také možnost nakoupit bezkontaktně,“ doplňuje Renata Maierl, mluvčí Kauflandu.

V únoru 2020 dále řetězec představil věrnostní kartu Kaufland Card, s níž se zákazníci dostanou k akčním nabídkám na míru. Podle mluvčí mají kupující o tuto zájem, letos v lednu evidoval Kaufland 1,5 milionu registrací.

Za vedoucí dvojkou příliš obratově nezaostávají ani Albert, Tesco a další konkurenti. Billa zahájila expanzi do menších měst a obcí a v prosinci představila svůj nový formát menší prodejny . Koncept malých prodejen zahájil také Albert se svým brněnským obchodem Albert Fresh. Společnost Tesco zase sází na doručení online nákupů se službou Tesco Zásilka.

Český trh patří v rámci Evropy k těm nejméně koncentrovaným, v málokteré zemi lze najít tak velký počet obchodních sítí a tak ostrou konkurenci.Ta je také jedním z motorů, který na českém trhu podporuje jeho rychlou modernizaci. Zákazníkům široký výběr prodejen vyhovuje, podle průzkumu průměrný český nakupující pravidelně střídá prodejny nejméně tři řetězců.

Tržní podíl v % (odhad pro rok 2020)
Hypermarkety (celkem)Kaufland, Albert, Tesco, Globus 29% 
Diskontní prodejny (celkem)Lidl a Penny 23% 
Supermarkety (celkem)Albert, Billa, Tesco 13%

Méně nákupů, větší objem

Během minulého roku se viditelně proměnilo chování zákazníků. Jsou opatrnější a více přemýšlejí o tom, co pořídit. Snížila se frekvence nákupů, naopak se zvýšila výše průměrné útraty. „Ceny potravin přitom v roce 2020 vzrostly. Slevové akce tak fungují stále, mimo jiné i v důsledku růstu cen potravin a především aktuálního posílení ekonomických aspektů nákupu a obav z vývoje finanční situace,“ dodává Tomáš Drtina, ředitel výzkumné společnosti Incomind. 

Mění se také priority zákazníků. Lidé se víc zajímají o své zdraví a upřednostňují zdravější stravování i životní styl, nové trendy v potravinách či životní prostředí. „Víc lidí řeší etický chov hospodářských zvířat, hospodaření s plasty, ekologii a ochranu přírody a další související témata. Patrně to kromě dlouhodobé změny hodnot souvisí s nedostatkem vody v minulých letech, s rozpadem smrkových lesů vlivem kůrovce a podobně,“ říká Zdeněk Skála.

Přeliv zákazníku do online sféry

E-shopy loni utržily 196 miliard. Na odbyt šly knihy i intimní pomocníci

Velkým trendem minulého roku se staly online nákupy, které si často vyzkoušeli i ti, kteří se jim dříve bránili. Přes české e-shopy tak loni proteklo téměř 200 miliard korun, o 50 miliard více než v roce 2019.

I klasické „kamenné“ obchody tak musejí posilovat svou přítomnost v digitálním prostředí. „Většina retailerů si toho je vědoma a je již v tomto směru velmi aktivní. Letos nás tedy čeká pokračující prolínání offline a online prostředí a do budoucna bude stále složitější oba světy obratově odlišit,“ doplňuje Tomáš Drtina.

Kolik procent z českých zákazníků nakupuje u největších obchodníků podle odhadované útraty za rok 2020:
% nakupujících
Lidl56
Kaufland 45
Albert38
Penny 36
Tesco23
Billa
23 

zdroj dat: studie Shopper Review agentury Skála a Šulc 

Šéf Úřadu práce: Umělá inteligence vše mění. Za mě už AI píše dopisy ministrům

  • Nejčtenější

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

25. dubna 2024  11:25

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu....

Číst iDNES.cz se vyplatí. Megahra o statisíce korun pro věrné čtenáře vrcholí

15. března 2024  15:02,  aktualizováno  24.4 9:32

Na portálu iDNES.cz vrcholí Megahra o peníze. Do pondělí 29. dubna může každý čtenář s registrací...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Z prodejen mizí košíky do ruky. Hodily se na malý nákup, skuhrají zákazníci

1. května 2024

Z českých obchodů začínají mizet malé příruční nákupní košíky. Zákazníci se tak často musí spokojit...

Německá atomová kauza pokračuje. Opozice hledá viníky za odklon země od jádra

26. dubna 2024

Německem v posledních dnech hýbe kauza zveřejněných dokumentů německého měsíčníku Cicero týkající...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Boom prodejů kol opadl. Prodejci mají plné sklady, zákazníci čekají na slevy

28. dubna 2024

Trh s jízdními koly a cyklovybavením se v Česku propadl o třetinu. Může za to ochlazení covidového...

Hallstatt brojí proti turistům. Omezuje počty autobusů, zastavuje reklamu

1. května 2024

Rakouské oblíbené místo Hallstatt dlouhodobě bojuje s velkým náporem turistů. Místním s návštěvníky...

Plán na města bez zavíraček naráží. Místní ani policie nechtějí žít nonstop

1. května 2024

Rostoucí náklady, obavy o bezpečnost a stížnosti na hluk dusí po setmění ekonomiky od Londýna po...

Od ropy k technologiím. Saúdská Arábie přezbrojuje na umělou inteligenci

1. května 2024

Ve vývoji umělé inteligence hrají klíčovou roli dva faktory - peníze a energie. Obojího má Saúdská...

Pražské letiště změnilo platby za parkování, zdarma je nově jen 10 minut

1. května 2024  9:02

Mezinárodní Letiště Václava Havla v pražské Ruzyni od května změnilo systém parkování. Doba na...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Hello Kitty slaví padesátiny. Celý svět si myslí, že je to kočička, jenže není

Kulatý obličej se dvěma trojúhelníkovýma ušima, drobný čumáček, vousky a červená mašle na uchu. Taková je Hello Kitty,...

Muž má recept na dlouhověkost, v jednašedesáti je ve skvělé formě

Dave Pascoe chce dokázat světu, že i v důchodu můžete vypadat jako za mlada a také se tak cítit. Stačí dodržovat pár...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Jsou nebezpeční či přešlechtění. Evropa zakazuje chov oblíbených psích plemen

Premium Máte doma jezevčíka? Francouzského buldočka? A co třeba pitbulla, rotvajlera nebo nějakého velkého ovčáckého psa? Tak...