Kopřivnická automobilka z ptačí perspektivy.

Kopřivnická automobilka z ptačí perspektivy. | foto: Tatra a.s.

Tatře se loni dařilo. Tržby automobilky stouply o čtvrtinu

  • 6
Kopřivnická automobilka Tatra loni zvýšila tržby o 24 procent na 3,7 miliardy korun. Firma prodala 850 vozidel, předloni to bylo 722.

V roce 2013 měla Tatra tržby tři miliardy korun. Tatra loni vyrobila 821 vozů, o 58 více než v roce 2013. Prodala 850 vozidel, v předchozím roce 722. Předběžné hospodářské výsledky sdělil Andrej Čírtek, mluvčí společnosti Tatra Trucks, jíž automobilka patří.

Výsledky podle něj svědčí o tom, že automobilka pod českými majiteli prochází úspěšnou restrukturalizací a stává se zdravým podnikem s předpoklady pro dlouhodobou prosperitu. Firmu od roku 2013 vlastní podnikatelé Jaroslav Strnad a René Matera. Tatru získali v dražbě, do níž se dostala kvůli dluhům.

Mluvčí uvedl, že kromě tržeb za prodej vozidel a náhradních dílů se na růstu podílely i zvyšující se tržby za servisní činnosti a práce strojní povahy pro třetí subjekty. Tatra 80 procent své produkce exportuje. „Proto na ni měl pozitivní dopad i kurzový vývoj roku 2014, kdy slabá koruna přispěla k růstu tržeb,“ uvedl Čírtek. Prodej náhradních dílů vzrostl oproti roku 2013 o 40 procent.

Plán prodeje podle něj Tatra překonala o 12 procent v případě počtu vozů a o 30 procent, co se týče tržeb. Čírtek uvedl, že je za tím obnovující se důvěra zákazníků ve vozidla Tatra a také úspěšné prezentace u velkých strategických partnerů. Těmi jsou například ministerstvo obrany Saúdské Arábie nebo slovenský hasičský sbor. Tatra rovněž vstupuje na nové trhy, například v Mexiku nebo Nové Kaledonii. „Obchodnímu týmu Tatra Trucks se také daří prodávat vozidla s komplikovanějšími specifikacemi, která více odpovídají konkrétním potřebám zákazníků na všech kontinentech,“ uvedl Čírtek.

Ke konci roku měla Tatra 845 kmenových zaměstnanců. Dalších téměř 500 lidí zaměstnávají dceřiné společnosti Taforge a Tafonco. „Tatra Trucks má dostatečnou výrobní kapacitu, aby byla schopna pokrývat nejen nárůsty objemů kontrahovaných vozidel, ale i narůstající kvalitativní požadavky současných i budoucích zákazníků,“ uvedl Čírtek. Firma se podle něj stále snaží postupně zkracovat dodací lhůty vozidel.