Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Lidé utratili za nákupy o procento víc než loni, proti dubnu šetřili

  9:01aktualizováno  9:48
Češi v květnu nechali v obchodech o 1,1 procenta více peněz než loni. Proti dubnu však tržby obchodníků klesly o 1,5 procenta. Uvedl to Český statistický úřad. Analytici upozorňují, že květnové výsledky ovlivnily dva státní svátky i nižší počet pracovních dní.
(Ilustrační snímek)

(Ilustrační snímek) | foto: Reuters

Bez očištění by totiž tržby o šest desetin procenta meziročně klesly. „Dva svátky  1. a 8. května připadly na čtvrtek. Rodiny využily volné dny a vyrazily na prodloužený víkend. Dva pátky, které jsou na tržby bohaté, tak přišly o velký počet zákazníků. Neočištěný pokles tržeb o - 0,6 procenta meziročně je sice nejhorší výsledek od října 2013, ale neznamená, že maloobchod znovu oslabuje,“ říká hlavní ekonomka Raiffeisenbank Helena Horská.

Růst tržeb zaznamenali především prodejci počítačového a komunikačního zařízení a dále ti, kteří prodávali zboží pro kulturu, sport a rekreaci. Pokles naopak zaznamenali prodejci farmaceutického a zdravotnického zboží či zboží pro domácnost. Vedle těchto výrobku poklesly také prodeje potravin. Meziměsíčně poklesla i výroba aut, ale právě za tímto poklesem stál podle ekonomů nižší počet prodejních dnů.

E-shopům svátky nevadí, lidé nakupují na webu i na dovolené 

Z útrat lidí těžily hlavně e-shopy. Jejich příjmy dále posilovaly, když tržby za prodej zboží přes internet či prostřednictvím zásilkové služby stouply o 14,4 procenta. Volné dny nebránily lidem nakupovat přes internet, a tak tržby on-line prodejců stále rostou dvojciferným tempem. Není překvapením, že stále více kamenných prodejců doplňuje své služby o internetový obchod,“ poznamenává Pavel Kulhavý, odborník na maloobchod ze společnosti PwC Audit.

Ačkoliv růst tržeb v květnu zpomalil (v dubnu rostly meziročně o 4,9 procenta) spotřeba domácností stále oživuje, což podle expertů vytváří solidní základ pro vyvážený ekonomický růst založený jak na domácí spotřebě tak i vývozu. 

Horská počítá s tím, že letos tržby stoupnou zhruba o dvě procenta a v příštím roce o více než čtyři procenta meziročně po očištění o růst cen.

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ilustrační snímek
Vánoční prémie budou, hlásí třetina firem. Většinou rozdají peníze

Výborná ekonomická kondice domácích podniků se před Vánocemi propíše i do kolonky mimořádné odměny na výplatních páskách. Třetina firem má už teď jasno, že je...  celý článek

Logo Účtenkovky tvoří barevná písmena na bílém podkladu
Účtenkovka zlobí. Skenování moc nefunguje a hráčům se do přepisování nechce

Už je to více než dva týdny, co se rozjela účtenková loterie. Cestu k hlavní ceně milion korun, autu či dalším peněžním výhrám však lidem ztěžují problémy s...  celý článek

Obchodní ředitel řetězce COOP Josef Plesník
Vzpomínky na JZD nám škodí, mladé družstva nelákají, říká šéf COOP

COOP letos slaví 170 let. Na velký večírek to však nevypadá. Obce nechávají obchody zavřít a mladí se do družstevničení nehrnou. Až 800 prodejen může být brzy...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.