Bez očištění by totiž tržby o šest desetin procenta meziročně klesly. „Dva svátky 1. a 8. května připadly na čtvrtek. Rodiny využily volné dny a vyrazily na prodloužený víkend. Dva pátky, které jsou na tržby bohaté, tak přišly o velký počet zákazníků. Neočištěný pokles tržeb o - 0,6 procenta meziročně je sice nejhorší výsledek od října 2013, ale neznamená, že maloobchod znovu oslabuje,“ říká hlavní ekonomka Raiffeisenbank Helena Horská.
Růst tržeb zaznamenali především prodejci počítačového a komunikačního zařízení a dále ti, kteří prodávali zboží pro kulturu, sport a rekreaci. Pokles naopak zaznamenali prodejci farmaceutického a zdravotnického zboží či zboží pro domácnost. Vedle těchto výrobku poklesly také prodeje potravin. Meziměsíčně poklesla i výroba aut, ale právě za tímto poklesem stál podle ekonomů nižší počet prodejních dnů.
E-shopům svátky nevadí, lidé nakupují na webu i na dovolené
Z útrat lidí těžily hlavně e-shopy. Jejich příjmy dále posilovaly, když tržby za prodej zboží přes internet či prostřednictvím zásilkové služby stouply o 14,4 procenta. Volné dny nebránily lidem nakupovat přes internet, a tak tržby on-line prodejců stále rostou dvojciferným tempem. Není překvapením, že stále více kamenných prodejců doplňuje své služby o internetový obchod,“ poznamenává Pavel Kulhavý, odborník na maloobchod ze společnosti PwC Audit.
Ačkoliv růst tržeb v květnu zpomalil (v dubnu rostly meziročně o 4,9 procenta) spotřeba domácností stále oživuje, což podle expertů vytváří solidní základ pro vyvážený ekonomický růst založený jak na domácí spotřebě tak i vývozu.
Horská počítá s tím, že letos tržby stoupnou zhruba o dvě procenta a v příštím roce o více než čtyři procenta meziročně po očištění o růst cen.