Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Václav Pancer, MF DNES

Tržby řetězců loni rostly. Opět se dařilo Tesku a Aholdu

  • 63
Tři nejúspěšnější obchodní řetězce loni prodaly zboží za více peněz než v předchozím roce. Největší tržby, 47 miliard korun, mělo Tesco. Za ním se s částkou o tři miliardy nižší umístil Ahold, který provozuje Alberty a Hypernovy. Na třetím místě skončil s 39,7 miliardami velkoobchod Makro.

Tesco si pro sebe první místo v žebříčku vydobylo vůbec poprvé. Loni se o něj s tržbami 42 miliard dělilo s konkurenčním Aholdem, který vydělal stejně.

Obě firmy si tak oproti roku 2007 polepšily. Žebříček se sestavuje na základě celkových hrubých tržeb. Výsledky vyplývají z průzkumu společnosti Incoma Research a časopisu Moderní obchod.

Tesco si polepšilo především díky stále rostoucí síti prodejen. Řetězec nyní v Česku provozuje 59 hypermarketů, šest obchodních domů, 42 supermarketů, šest prodejen Tesco Express a do konce roku plánuje otevřít dalších 30 prodejen. „Za Teskem stojí silný kapitál, který umožňuje jeho další expanzi,“ uvedla šéfredaktorka časopisu Moderní obchod Eva Klánová.

První desítka má přes 60 procent trhu

Letáky Tesco

Navštěvujete rádi prodejny Tesco? Všechny aktuální letáky Tesco a nejlepší nabídky z nich vždy najdete na AkčníCeny.cz.

Celkem tržby padesáti největších tuzemských obchodníků loni vzrostly o devět procent na 446,9 miliardy korun. Na čtvrtém místě skončil Kaufland, který utržil 37 miliard. Globus prodal zboží za 25,4 miliardy korun, a umístil se tak na páté příčce.

První desítku pak doplňuje Penny Market, Billa, Lidl, Geco Tabak a Plus Discount. Zdeněk Skála ze společnosti Incoma Research dnes řekl, že i loni se tuzemský obchod koncentroval a deset největších obchodních řetězců mělo již 64 procent trhu s rychloobrátkovým zbožím.

Skála předpokládá, že kvůli další expanzi obchodních řetězců a klesajícímu počtu firem na trhu míra koncentrace tuzemského trhu v roce 2010 dosáhne 70 procent.

Menší prodejny čeká renesance

Podle průzkumu na trhu roste podíl supermarketů a menších prodejen, které tak zřejmě zažijí renesanci. Meziročně se jejich podíl zvýšil o dvě procenta a nyní je 17 procent.

PodleSkályporoste síla tohoto formátu na úkor hypermarketů. Češi se znovu učí chodit nakupovat častěji pro čerstvé zboží a do prodejen, které mají po ruce. „Tento trend znamená, že lidé nakupování věnují více času. K tomu nejsou hypermarkety, které jsou často daleko a kde se nakupuje do zásoby, vhodné,“ vysvětlil.

Hypermarkety mají nicméně na trhu stále hlavní podíl. Stejně jako v roce 2007 jim loni patřilo 54 procent trhu. Diskontní prodejny stagnovaly na 21 procentech a podíl ostatních obchodníků loni klesl o dva procentní body na osm procent.

Letos obchodníci na tržbách zřejmě pocítí dopady hospodářské krize, kvůli které Češi už v závěru loňského roku začali šetřit. Prezident Svazu obchodu a cestovního ruchu Zdeněk Juračka nicméně uvedl, že propad je zatím daleko menší než obchodníci čekali. Propadu tržeb podle něj zabránilo hlavně to, že lidé chodí méně do restaurací. „V této době se raději stravují doma,“ dodal.

NEJVĚTŠÍ OBCHODNÍCI ZA ROK 2008 V ČESKU
NEJVĚTŠÍ OBCHODNÍCI ZA ROK 2008 V ČESKU
Skupina/řetězecTržby (mld. Kč)
1.Tesco47
2. Ahold (Hypernova, Ahold)44
3. Makro39,7
4. Kaufland37
5. Globus25,4
6. Penny Market20
7. Billa18,5
8. Lidl17,5
9. Geco Tabak17,5
10. Plus Discount14
20. Velta Plus EU (velkoobchod s tabákem)6
30. Flosman (velkoobchod potravin)3,1
40. Jednota, SD České Budějovice1,9
50.Quelle1,4
Zdroj: Odhad Incoma/Moderní obchod

Kde nakupujete nejčastěji?

celkem hlasů: 6303

Hlasování skončilo

Čtenáři hlasovali do 0:00 úterý 9. června 2009. Anketa je uzavřena.

jinde
jinde 2991

V Globusu
V Globusu 1147

V Tesku
V Tesku 1101

V Albertu nebo Hypernově
V Albertu nebo Hypernově 1064

,