Ještěd může provrtat tunel za miliardu. O stavbě se mluvilo už za Hitlera

  8:24aktualizováno  8:24
V Liberci znovu ožívají myšlenky na tunel pod Ještědem. Fantasmagorie, rána pro přírodu a mrhání miliardami? Nebo to bude úctyhodná a prospěšná stavba, která řidičům usnadní cestování?

Pro někoho je tunel pod libereckým symbolem sci-fi, pro jiné užitečnou věcí. | foto:  Petr Topič, MAFRA

Tunelem provrtaný Ještěd nepochází z hlav libereckých radních. Ti se jenom  vyjadřovali ke studii, jež na radnici dorazila z Libereckého kraje a bude sloužit k jeho rozvoji.

"Tunel je z říše sci-fi. Kde by na něj kraj vzal peníze?" řekl náměstek primátorky Jiří Šolc (Liberec občanům). O tunelu pod Ještědem se mluvilo už za hitlerovského Německa, ale hlavně za socialismu.

"Tehdy jezdilo z Liberce na Českolipsko hodně lidí za prací do uranových dolů," uvedla vedoucí odboru územního plánování krajského úřadu Kateřina Lauermannová. Proti plánům na výstavbu se však v minulosti postavili vodohospodáři a geologové. Varovali, že by tunel stáhnul z Ještědského hřebenu vodu a při ražbě by se v hoře vytvořily pukliny.

Liberecký kraj probírá plány s tunelem pod Ještědem v přilehlých městech a obcích. Nový hejtman Martin Půta (Starostové) ho označil za krásný sen. "Teď na něj určitě nejsou peníze," dodal. Za pravdu mu dává "spící" projekt na jihozápadní obchvat Liberce. Spojil by Liberec-Svárov s průmyslovou zónou Sever a ve městě by ulevil přetížené rychlostní komunikaci. A odstranil by úmorné kolony u tří kruhových objezdů v Růžodole, nabalených na sebe.

Liberci chybí jihozápadní obchvat

Jihozápadní obchvat Liberce se už měl začít stavět, ale zabrzdily ho scházející peníze. Ve srovnání s tunelem pod Ještědem by stál "pakatel" - zhruba půl miliardy.

Tunel by přinesl největší užitek území kolem měst Osečná a Stráž pod Ralskem. "Zrychlil by cestu do Liberce. A byla by bezpečnější," prohlásil starosta Osečné Jiří Hauzer.

Přes Ještědský hřeben převádějí motoristy tři vozovky. Nejvíce využívaná se kroutí do Liberce přes sedlo Výpřež, další dvě skrz Kryštofovo Údolí a Proseč. Výpřežská silnice se ovšem ve své vrcholové partii lomí z obou stran do řady prudkých, ošemetných zatáček.

"V zimě ji silničáři dobře udržují. Například moje manželka jezdí do Liberce každý den do práce a ani jednou tam nedorazila pozdě," podotkl Hauzer. "Ale tunel by nám cestování hodně usnadnil."

Podle Hauzera by nejdelší a nejdražší varianta tunelu měřila asi čtyři kilometry. Vyšla by přibližně na pět miliard korun. Na libereckém úpatí hory by tunel začínal až u ostašovské slévárny.

Tunel by prospěl cestovnímu ruchu

"Hodně by se ušetřilo, kdyby se tunel zařízl do Ještědského hřebenu až pod zatáčkami nad skokanskými můstky a u nás by končil nedaleko od křižovatky u Křižan," upozornil Hauzer. "Cena za výstavbu by se snížila na jednu a půl miliardy korun a délka tunelu by se pohybovala okolo kilometru a půl."

Hauzer si myslí, že by tunel pozdvihl cestovní ruch v Liberci i v Podještědí. "A pomohl by přírodě kolem Výpřeže. Zplodiny z aut jí zatím škodí. Vždyť po silnici projede denně zhruba pět tisíc aut," shrnul Hauzer.

 "V současnosti sice schází na tunel peníze, ale proč by se neměl objevit v územních plánech? Za dvacet let může být ekonomika někde úplně jinde."

Přes Ještědský hřeben převádějí motoristy tři vozovky. Nejvíce využívaná se kroutí do Liberce přes sedlo Výpřež.

Přes Ještědský hřeben převádějí motoristy tři vozovky. Nejvíce využívaná se kroutí do Liberce přes sedlo Výpřež.

Nejčtenější

V Praze otevírá nevěstinec se silikonovými pannami, inspiruje se cizinou

Realistická silikonová panna Rebeca podniku Naughty Harbor.

Nezávazný sex, který není nevěra. To svým zákazníkům slibuje podnik Naughty Harbor, který ve středu otevřel v Praze....

TEST DNES: V jedné lahvi ochucené vody vypijeme až osmnáct kostek cukru

Ilustrační snímek

Regály v supermarketech se prohýbají pod řadami ochucených vod v PET lahvích. Lidé je kupují ve velkém – lahev denně...

Dráhy nevědí, co s historickými vlaky. Prodělávají jim 40 milionů ročně

Lokomotiva řady 750.356 přezdívaná Brejlovec je jednou z těch, kterou chtějí...

Na ministerstvech dopravy a kultury vzniká plán na záchranu parních lokomotiv a dalších historických vozidel, o které...

Zaměstnanci Ryanair tvrdí, že museli spát na zemi. Podle firmy to jen hráli

Ryanair

Irská nízkonákladová letecká společnost Ryanair dala výpověď šesti zaměstnancům, kteří minulý měsíc zveřejnili...

Další státní podnik si ukrást nenecháme, varovali komunisté vládu

Předseda KSČM Vojtěch Filip na jednání prvního zasedání širšího vedení...

Za hazard s majetkem všech občanů označili v pátek komunisté úvahy o možné privatizace části podílu státu ve...

Další z rubriky

„Zemanův kanál“ má cenu stavět jen se souhlasem okolních zemí, říká Ťok

Kanál Dunaj - Odra - Labe, severní větev, Poodří, DOL,

Propojení Dunaje, Odry a Labe plavebním kanálem má cenu tehdy, pokud se za tento projekt postaví i okolní země. V...

Tři zájemci o dostavbu dálnice D4 mají smůlu, ministerstvo je vyloučilo

Vizualizace dálnice D4 u Příbrami

Do druhého kola výběrového řízení na dostavbu 32 kilometrů dálnice D4 mezi Příbramí a Pískem vybralo ministerstvo...

Dráhy nevědí, co s historickými vlaky. Prodělávají jim 40 milionů ročně

Lokomotiva řady 750.356 přezdívaná Brejlovec je jednou z těch, kterou chtějí...

Na ministerstvech dopravy a kultury vzniká plán na záchranu parních lokomotiv a dalších historických vozidel, o které...

Najdete na iDNES.cz