Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Ještěd může provrtat tunel za miliardu. O stavbě se mluvilo už za Hitlera

  8:24aktualizováno  8:24
V Liberci znovu ožívají myšlenky na tunel pod Ještědem. Fantasmagorie, rána pro přírodu a mrhání miliardami? Nebo to bude úctyhodná a prospěšná stavba, která řidičům usnadní cestování?

Pro někoho je tunel pod libereckým symbolem sci-fi, pro jiné užitečnou věcí. | foto:  Petr Topič, MAFRA

Tunelem provrtaný Ještěd nepochází z hlav libereckých radních. Ti se jenom  vyjadřovali ke studii, jež na radnici dorazila z Libereckého kraje a bude sloužit k jeho rozvoji.

"Tunel je z říše sci-fi. Kde by na něj kraj vzal peníze?" řekl náměstek primátorky Jiří Šolc (Liberec občanům). O tunelu pod Ještědem se mluvilo už za hitlerovského Německa, ale hlavně za socialismu.

"Tehdy jezdilo z Liberce na Českolipsko hodně lidí za prací do uranových dolů," uvedla vedoucí odboru územního plánování krajského úřadu Kateřina Lauermannová. Proti plánům na výstavbu se však v minulosti postavili vodohospodáři a geologové. Varovali, že by tunel stáhnul z Ještědského hřebenu vodu a při ražbě by se v hoře vytvořily pukliny.

Liberecký kraj probírá plány s tunelem pod Ještědem v přilehlých městech a obcích. Nový hejtman Martin Půta (Starostové) ho označil za krásný sen. "Teď na něj určitě nejsou peníze," dodal. Za pravdu mu dává "spící" projekt na jihozápadní obchvat Liberce. Spojil by Liberec-Svárov s průmyslovou zónou Sever a ve městě by ulevil přetížené rychlostní komunikaci. A odstranil by úmorné kolony u tří kruhových objezdů v Růžodole, nabalených na sebe.

Liberci chybí jihozápadní obchvat

Jihozápadní obchvat Liberce se už měl začít stavět, ale zabrzdily ho scházející peníze. Ve srovnání s tunelem pod Ještědem by stál "pakatel" - zhruba půl miliardy.

Tunel by přinesl největší užitek území kolem měst Osečná a Stráž pod Ralskem. "Zrychlil by cestu do Liberce. A byla by bezpečnější," prohlásil starosta Osečné Jiří Hauzer.

Přes Ještědský hřeben převádějí motoristy tři vozovky. Nejvíce využívaná se kroutí do Liberce přes sedlo Výpřež, další dvě skrz Kryštofovo Údolí a Proseč. Výpřežská silnice se ovšem ve své vrcholové partii lomí z obou stran do řady prudkých, ošemetných zatáček.

"V zimě ji silničáři dobře udržují. Například moje manželka jezdí do Liberce každý den do práce a ani jednou tam nedorazila pozdě," podotkl Hauzer. "Ale tunel by nám cestování hodně usnadnil."

Podle Hauzera by nejdelší a nejdražší varianta tunelu měřila asi čtyři kilometry. Vyšla by přibližně na pět miliard korun. Na libereckém úpatí hory by tunel začínal až u ostašovské slévárny.

Tunel by prospěl cestovnímu ruchu

"Hodně by se ušetřilo, kdyby se tunel zařízl do Ještědského hřebenu až pod zatáčkami nad skokanskými můstky a u nás by končil nedaleko od křižovatky u Křižan," upozornil Hauzer. "Cena za výstavbu by se snížila na jednu a půl miliardy korun a délka tunelu by se pohybovala okolo kilometru a půl."

Hauzer si myslí, že by tunel pozdvihl cestovní ruch v Liberci i v Podještědí. "A pomohl by přírodě kolem Výpřeže. Zplodiny z aut jí zatím škodí. Vždyť po silnici projede denně zhruba pět tisíc aut," shrnul Hauzer.

 "V současnosti sice schází na tunel peníze, ale proč by se neměl objevit v územních plánech? Za dvacet let může být ekonomika někde úplně jinde."

Přes Ještědský hřeben převádějí motoristy tři vozovky. Nejvíce využívaná se kroutí do Liberce přes sedlo Výpřež.

Přes Ještědský hřeben převádějí motoristy tři vozovky. Nejvíce využívaná se kroutí do Liberce přes sedlo Výpřež.




Nejčtenější

Kazítka ve spotřebičích zakážeme, plánuje EU. Chce jejich delší životnost

Ilustrační snímek

Evropský parlament vytáhl do boje proti spotřebičům na jedno použití, proti věcem se zabudovaným defektem, který má...

Nový ford i milion. Stát vybral šťastlivce, kteří sbírali účtenky

Účtenkovka při svém startu uživatele zarazila šíří požadovaných povolení.

Ve středu proběhlo vůbec první slosování státní účtenkové loterie. Kolem sedmé hodiny večerní, kdy měly být na adrese...



Gigantická zakázka na letadla: klient si u Airbusu objednal 430 letadel

letadlo Airbus A320neo

Pouštní Dubaj se na několik dní proměnila v obří tržiště letadel. V jednom určitě nezklame. Jak se už stalo zvykem,...

Česko se stává tygrem střední Evropy. Ekonomika mohutně roste

Řezač plamenem

Česká ekonomika i v prázdninovém vlažnějším módu mohutně rostla. Od července do září, meziročně zvýšila výkon o pět...

Pět mýtů o evidenci tržeb: A teď bude stát vědět, co nakupuji

293 milionů účtenek se již do včerejška vydalo.

Tu účtenku si radši vezměte, nebo dostanete pokutu! A pokud se chcete zbavit konkurence, pošlete na ni kontrolu z...

Další z rubriky

Gigantická zakázka na letadla: klient si u Airbusu objednal 430 letadel

letadlo Airbus A320neo

Pouštní Dubaj se na několik dní proměnila v obří tržiště letadel. V jednom určitě nezklame. Jak se už stalo zvykem,...

České dráhy chtějí konkurenci trumfnout novými vlaky. Investují 20 miliard

Railjety na pražském odstavném nádraží.

Českým drahám (ČD) mají v konkurenčním boji po částečném otevření železničního trhu v roce 2019 pomoci nové vlaky....

Jízda vlakem bude dražší. České dráhy od prosince zvýší ceny jízdenek

České dráhy rozšiřují nabídku automaty s občerstvením do více spojů.

Cestování vlakem od Českých drah (ČD) bude od 10. prosince letošního roku dražší než dosud. Společnost zdraží obyčejné...



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.