Teror a válka mění plány Čechů na dovolenou, těží z toho Bulhaři

  1:00aktualizováno  1:00
Mapa destinací, kam Češi létají nejčastěji na dovolenou, prošla letos výraznou proměnou. Zatímco Řecko si udrželo svoje prvenství, Tunisko kvůli nedávným atentátům turisté opouští. Těží z toho především Španělsko a Bulharsko.

Turisté na řeckém ostrově Lesbos přihlížejí přistání uprchlíků (13. srpna 2015) | foto: Profimedia.cz

Vyplývá to z dat o počtu cestujících do středomořských destinací, které pro iDNES.cz sestavilo Letiště Praha za období od června do září, tedy čtyři hlavní měsíce letní sezóny. Jde o nejrelevantnější data o počtech lidí, kteří létají k moři, souhrná ověřená data od cestovek neexistují. Ve statistikách nejsou zahrnuty odlety z jiných českých letišť nebo zahraničí.

Fotogalerie

Podle těchto dat se počet lidí, kteří přes sezónu letěli k moři, letos prakticky nezměnil. Výraznou proměnou prochází ale seznam míst, kam se létá. Lidé se především začali bát létat na dovolenou do Tuniska, kde počty cestujících klesly o 54%. Severoafrická země se letos stala dějištěm dvou krvavých teroristických útoků, které mířily právě na turisty. (více zde)

Bezpečnostní obavy jsou patrné i na zájmu o lety na řecký ostrov Kos. Zatímco na řecký ostrov připlovají v nafukovacích člunech z nedalekého Turecka zástupy uprchlíků, počty cestujících z Česka klesly o dvacet procent.

Destinace s největším nárůstem cestujících v procentech
Městocelkový počet cestujícíchnárůst v %
Bari16 599+ 45%
Valencia23 338 +38%
Dubrovnik16 197+33%
Malaga27 089+19%
Palma de Mallorca51 308+19%

Zdroj: Letiště Praha, data červen - září 2015. Destinace s počtem cestujících minimálně 15 000

Z odlivu lidí z Tuniska těžilo letos hlavně Bulharsko a Španělsko, kam přibylo lidí nejvíce. Důvodem je právě větší bezpečnost. „Prodeje výrazněji ovlivnila situace ve světě, ať už mluvíme o atentátech v Tunisku nebo o přílivu utečenců do Evropy,“ říká Petr Šatný z cestovní kanceláře Alexandria. Přibylo i lidí, kteří na dovolenou do Chorvatska namísto tradiční pozemní cesty letělo, jde ale stále o zlomek celkového počtu cestujících.

Cestovky letošní sezónu hodnotí příznivě. „Z pohledu tržeb byla sezóna příznivější než loňská, neboť oslabení koruny promítly cestovní kanceláře již do katalogů na letošní sezónu,“ řekla Kateřina Petříčková z Asociace českých cestovních kanceláří a agentur.

Během letošního roku pokračuje několik dlouhodobných trendů: lidé jezdí na kratší zájezdy, sezóna se prodlužuje a lidé kupují zájezdy více dopředu. „Před několika lety se za hlavní sezónu považovaly pouze prázdninové měsíce a částečně září. Dnes sezóna pozvolna začíná již v květnu a uzavírá se až s koncem října,“ říká Lenka Berberi, obchodní ředitelka cestovní kanceláře Blue Style.

Destinace s největším úbytkem cestujících v procentech
městopočet cestujícíchzměna
Monastir
21 960-48%
Djerba22 569-46%
Kos51 006-20%
Bodrum16 823-17%
Neapol16 270-5%

Zdroj: Letiště Praha, data červen - září 2015. Destinace s počtem cestujících minimálně 15 000

Pro cestovky je čím dál klíčovější zaujmout zákazníky s dovolenou už v létě, prodeje zájezdu s výrazným předstihem rostou. Podle cestovek naopak ubývá prodejů zájezdů na poslední chvíli. Vývoj tak směřuje k západním trhům, kdy se na poslední chvíli prodá menší část zájezdů,“ popisuje Stanislav Zíma z EximTours. Dovolená koupená dopředu láká hlavně rodiny s dětmi i kvůli menšímu výběru a riziku při nákupu na poslední chvíli.

TOP10 nejčastěji létaných destinací do Středomoří v létě
Autor:


Nejčtenější

Výplach na americké burze se přelévá do celého světa, do Česka také

Ilustrační snímek

Akcie ve Spojených státech zaznamenaly ve středu nejprudší denní propad za několik měsíců. Pokles cen zasáhl hlavně...

Všichni chtěli spot ve stylu Air Bank, říká autor. Nově opisuje E.ON

Reklama na služby E.ON.

Jedni říkají, že jde o „vykrádačku“, jiní to tak nevidí. Spotů, které se inspirovaly populárními krátkými reklamami Air...



Šátek za tisíc dolarů vypadá jako ženské přirození, značka Fendi sklidila výsměch

Růžovou šálu Touch of Fur vyrábí italská módní značka Fendi

Italská značka luxusního oblečení Fendi pobavila svým kožešinovým šátkem mnohé uživatele sociálních sítí. Zejména jeho...

Mladí chtějí žít na dluh a mít hned to, na co rodiče šetřili, říká bankéř

Šéf Sberbank Edin Karabeg

Mileniálové si půjčují a jsou častěji ochotni jít do rizika než jejich rodiče, myslí si šéf české pobočky Sberbank Edin...

KVÍZ: Proč chyběl v Československu toaletní papír a kde byste našli Baťov?

Peníze

České a slovenské hospodářství prošlo za posledních sto let etapami bouřlivého rozvoje i zaostávání. Děti dnes už...

Další z rubriky

Matky, které si nemohou přivydělávat, tratí 180 miliard, tvrdí ekonom

práce, děti, žena, matka

Kdyby matky v Česku po roce narození dítěte pracovaly 13 hodin týdně, získaly by celkem 60 miliard a ekonomika by se...

Mzda až na posledním místě, zaměstnanci spíš odejdou kvůli neshodám

Ilustrační snímek.

Když se dnes zeptáte šéfů firem, co je nejvíc trápí, takřka jednohlasně odpoví, že nedostatek zaměstnanců. Lámou si...

Doručovatelé dostali přenosné alarmy, pošta teď řeší spoustu planých poplachů

Zaměstnankyně České pošty roznášejí dopisy. Ilustrační snímek.

Pošťáci nově nosí SOS tlačítka – aby si mohli přivolat pomoc. V reálu je ale přivolání komplikovanější než mobilem....



Najdete na iDNES.cz