Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Čeští vývozci se obávají vývoje v Turecku, ČEZ už hlásí nižší zisky

  5:00aktualizováno  5:00
Postupné ochlazování vztahů Ankary a Evropské unie bedlivě sledují i české firmy, které na tureckém trhu působí. Ač se pře prezidenta Recepa Tayyipa Erdogana s evropskými státníky nese primárně v politické rovině, některé společnosti z Česka jako ČEZ nebo Škoda Auto už zaznamenaly i první ekonomické následky.

Protest před nizozemským velvyslanectvím v Istanbulu (12. března 2017) | foto: AP

Erdogan v posledních dnech vyostřuje rétoriku vůči Evropské unii. V pátek prohlásil, že po dubnovém referendu o změnách ústavy přehodnotí politické vztahy s ­Evropskou unií - s výjimkou hospodářské spolupráce, tu chce prý udržet.

To dává smysl - Unie je pro Turecko důležitý obchodní partner, kterého si nemůže dovolit ztratit. Erdogan, ještě v pozici premiéra, v minulosti nastartoval hospodářský růst právě díky sblížení s Evropskou unií.

„Sultán“ Erdogan turecké ekonomice nesvědčí, spásou má být Rusko

„Ekonomické vztahy s Evropou jsou pro Turecko zásadní,“ říká turkolog Tomáš Laně. Do Evropy v roce 2015 směřovalo přes 40 procent tureckého vývozu.

Zemi si oblíbily i české podniky, pro které se turecký trh stal zajímavým odbytištěm. Zatímco v roce 2012 sem vyvezly zboží za více než 33 miliard korun, loni to bylo už přes 53 miliard. „Turecký trh je pro český export zajímavý, s velmi dobře rostoucí dynamikou,“ říká Otto Daněk z Asociace exportérů.

Za první dva měsíce letošního roku vzrostl export z Česka do Turecka meziročně o 17,6 procenta. Z hlediska celkového objemu českého exportu tvoří vývoz do Turecka 1,3 procenta.

Teď čeští exportéři sledují počínání tureckého prezidenta s obavami. Přestože většinou zatím nezaznamenali ve spolupráci s místními partnery žádné komplikace, podle Daňka je politický vývoj nutí k větší obezřetnosti.

Zentiva zatím problémy nezaznamenala

Podle analytika BH Securities Martina Vlčka dopadla situace v Turecku dosud nejcitelněji na polostátní ČEZ, který loni odepsal 1,3 miliardy korun - částečně kvůli snížení hodnoty tamních aktiv a opravným položkám. „Je to projev zhoršených regulačních podmínek, což snižuje výnosnost,“ řekl mluvčí ČEZ Ladislav Kříž.

ČEZ s tureckým partnerem, společností Akkök, spoluvlastní jednu větrnou, sedm vodních a jednu paroplynovou elektrárnu. A kromě toho také distribuční a prodejní společnost.

Kolik tureckých lir bylo za jeden dolar

Kolik tureckých lir bylo za jeden dolar

Firmám dělá starosti také slábnoucí turecká lira, jejíž hodnota klesla meziročně o 15 procent. Například zisk ČEZ v důsledku toho klesl o 2,1 miliardy a Škoda Auto čeká ochlazení poptávky po nových vozech. Loni dodala Turkům 28 900 vozů, meziročně o 30 procent více. „Předpokládáme, že se nám podaří udržet prodeje na úrovni loňského roku,“ řekl Tomáš Kubík z tiskového oddělení automobilky.

Nejdůležitější komoditou vyvezenou do Turecka českými firmami byly loni stroje a dopravní prostředky, které dosáhly téměř 73 procent. Z toho přes 79 procent tvořila osobní auta a vozy na přepravu lidí.

Plzeňská Škoda Transportation v současné době dodává dopravnímu podniku ve městě Eskişehir čtrnáct nízkopodlažních tramvají. Podle firmy běží vše bez problémů a usiluje v Turecku o další zakázky.

Erdogan svými výroky dokazuje, že Turecko nepatří do EU, řekl Zeman

Problémy s dodávkami zatím nezaznamenal ani tuzemský výrobce léčiv, společnost Zentiva, která v tureckém městě Lüleburgaz vlastní výrobní závod a vývojové centrum. V něm pracuje na generických léčivech značky Zentiva i takzvaných originálních lécích značky Sanofi a zaměstnává zde přibližně 800 lidí.

„Současnou politickou situaci v Turecku pozorně sledujeme. Zatím jsme nezaznamenali jakýkoliv dopad na naše podnikání v Turecku, a proto z tamního výrobního závodu plynule dodáváme léky značky Zentiva a Sanofi pacientům v Turecku i na zahraniční trhy v Evropě a na Blízkém východě,“ říká mluvčí Zentivy Libor Kytýr.

Česká republika nyní řeší v Turecku problém s nepovedeným projektem elektrárny Adularya, kterou postavila ostravská společnost Vítkovice Power Engineering. Elektrárnu se dosud nepodařilo zprovoznit, kvůli čemuž hrozí České exportní bance ztráta ve výši 16 miliard korun. S Turky kvůli tomu jednali tehdejší ministr průmyslu Jan Mládek i ministr zahraničí Lubomír Zaorálek.





Hlavní zprávy

Další z rubriky

Letadlo německé společnosti Air Berlin. Ilustrační foto
Většina zaměstnanců by mohla zůstat, plánují aerolinky Air Berlin

Až čtyři pětiny z 6 500 zaměstnanců insolventních aerolinek Air Berlin by nemusely přijít o své místo. Vyplývá to z jednání se společnostmi Lufthansa a...  celý článek

Dědička kosmetické společnosti L’Oréal Liliane Bettencourtová zemřela ve věku...
Zemřela Liliane Bettencourtová, dědička L’Oréalu a nejbohatší žena světa

Ve Francii zemřela ve věku 94 let podnikatelka a dědička kosmetické společnosti L’Oréal Liliane Bettencourtová. Oznámila to ve čtvrtek její dcera....  celý článek

Diamant Lesedi La Rona.
Největší nezpracovaný diamant na světě prodali za 53 milionů dolarů

Za 53 milionů dolarů (zhruba 1,2 miliard korun) prodala kanadská společnost Lucara Diamond největší nezpracovaný diamant na světě. Kámen s názvem Lesedi La...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.