Turista bude mít zaručen návrat domů, ale jen někdy

Povinné pojištění cestovních kanceláří proti úpadku znamená pro jejich klienty vpodstatě dvě věci: měli by mít zaručen návrat domů z dovolené a vrácení peněz za služby, které kvůli krachu společnosti nevyužili. Na co všechno se tedy pojištění vztahuje? Pouze na zájezdy - to je většinou kombinace dopravy a ubytování. Kdo si tedy například objedná u cestovky jen dopravu, má smůlu. Stejně je na tom klient, kterému dopravu a ubytování "ušije" cestovní kancelář na míru. Na to se rovněž pojistka nevztahuje.

Při krachu stačí zavolat pojišťovnu
Pokud společnost zkrachuje, postup jejího klienta bude podle pojišťoven jednoduchý. Každý při uzavření smlouvy s cestovní kanceláří dostane adresu a telefonní číslo, kam má v takovém případě zavolat. Pojišťovna bude mít na starosti mimo jiné ubytování a stravu klienta až do jeho odjezdu. "Když klient telefonicky kontaktuje pojišťovnu, dostane upřesňující informace o dalším postupu - včetně toho, jak se bude řešit ubytování a strava do doby odjezdu," říká Marie Nezvalová z Evropské Cestovní Pojišťovny.

Klient se také může z místa dovolené dopravit domů sám a pak žádat pojišťovnu o proplacení nákladů. Ale pozor! Ten, kdo by se ubytoval v Hiltonu a na cestu domů si najal soukromé letadlo v domnění, že po příletu jen zajde do pojišťovny a ta vše zaplatí, byl by nemile překvapen. Z pojistky je totiž vyplacena jen taková částka, kterou by na dopravu domů a související ubytování a stravování vynaložila sama pojišťovna.

Vrací se i peníze
Silný vztek museli turisté také potlačovat, když dovezli své kufry a batohy na letiště a tam se dozvěděli: nikam se neletí, cestovka zkrachovala. Kromě dovolené přišli v naprosté většině případů také o zaplacené peníze. To je již minulostí - podle nového zákona bude peníze vracet pojišťovna. Vzhledem k přísnému schvalovacímu řízení před udělením licence pro tyto případy pojišťovnám se dá očekávat, že turisté dostanou všechny své peníze zpět.

Situace, že pojistná částka nebude stačit na výplatu všech peněz klientům, je podle zástupců pojišťoven jen velmi málo pravděpodobná. Podobně se řeší i případy, kdy turista kvůli bankrotu cestovní kanceláře nedostal všechny služby, za které platil. I v tomto případě mu pojišťovna vrací peníze, odpovídající ceně služeb, o které byl ochuzen.