Podle nejnovějších statistik již každý pátý zaměstnaný Pražan pracuje v oboru, který souvisí s cestovním ruchem.
"Turisté živí až 100 tisíc lidí. Některé přímo jako hoteliéry nebo restauratéry. Ale mnoho z nich nepřímo - jsou to například dodavatelé potravin do hotelů, výrobci suvenýrů či prádelny," vysvětluje Tomio Okamura z Asociace českých cestovních kanceláří a agentur.
Na tři tisíce lidí má v Praze například průvodcovskou živnost. "Polovina z nich ji vykonává jako svou hlavní profesi," uvedl Václav Novotný, šéf Pražské informační služby, která koordinuje asi osm set z nich.
Němců jezdí stále stejně
Ti provázejí nejčastěji Angličany, Němce a Italy. "Je zajímavé, že zatímco u ostatních národností počet turistů stoupá, Němci do Prahy míří zhruba ve stejném počtu. Je to zřejmě tím, že sem jezdí dvacet třicet let a Prahu už mnoho z nich vidělo," vysvětluje Novotný.
Podle průvodkyně Jaroslavy Novákové ale stále přijíždí většina turistů do Prahy vůbec poprvé a individuálně. Cestovním kancelářím, které přivážejí plné autobusy zahraničních návštěvníků, v městském turismu pomalu zvoní hrana.
Za novým trendem stojí nízkorozpočtové aerolinky a internet. Až osmdesát procent turistů si informace o Praze hledá samo. "Loni navštívilo adresu www.prague-info.cz na dvacet milionů čtenářů," upozorňuje Novotný.
Hoteliéři už ostří i na Poláky a Slováky
Podle Tomia Okamury nepodceňují hoteliéři ani početné skupiny ze sousedních států, především Slováky a Poláky.
"Zajímaví jsou domácí turisté. Češi v devadesáti procentech míří na dovolenou do zahraničí, naproti tomu v Berlíně přespává až pětašedesát procent Němců," uvedl Okamura.
Největší kupní sílu mají podle Asociace českých cestovních kanceláří a agentur Japonci se 147 dolary na osobu a den. O třicet dolarů méně utratí Rusové. Podle pražského radního Bohumila Černého se blíží megakampaň, která má v březnu do metropole přivést na tisícovku amerických cestovních kanceláří.
"Chceme přivést větší počet turistů z USA do Prahy vzdor tomu, že město patří na nejčelnější místo evropských destinací v žebříčku popularity mezi Američany," uvedl Černý.