Zájem o českou dovolenou roste. Hotely jsou plné a daří se i pronajímatelům

  18:00aktualizováno  18:00
Češi milují Česko. Nebo alespoň cestování po něm. Počet hostů v hromadných ubytovacích zařízeních totiž poprvé překročil hodnotu dvaceti milionů, oproti roku 2012 se jedná o třiceti procentní nárůst. Rostoucí ekonomika a větší domácí poptávka se projevily především ve zvyšujícím se počtu domácích návštěvníků. Těch bylo oproti zahraničním turistům o pět procent více.

Pohled na Český Krumlov. | foto: Marek Podhora, MAFRA

Za růstem poptávky Čechů po dovolené v tuzemsku je nutné hledat i obavy z nestabilní bezpečnostní situace v zahraničí, zlepšující se nabídku a kvalitu poskytovaných služeb, uvádí zpráva poradenské společnosti KPMG, která vycházela z dat Českého stastistického úřadu. Analýza regionální návštěvnosti Trend report, kterou vydává Asociace pro rozvoj trhu nemovitostí, ukázala, že největší nárůst v počtu domácích turistů zaznamenal Jihomoravský kraj, následovaný Ústeckým krajem a Prahou.

Zatímco však čísla návštěvnosti rostou, průměrná délka pobytu se krátí. „Turističtí operátoři zařazují na seznam navštívených míst zejména Prahu, Český Krumlov a jen několik dalších českých či moravských destinací. Návštěvníkům tak na Českou republiku zbývá mnohdy jen několik hodin,“ vysvětluje Martin Kavka z KPMG.

Procentní změna počtu přenocování rezidentů v HUZ 2012/2017 v krajích

Na celkové výkonnosti ubytovacího trhu se zejména v Praze stále více podílejí platformy sdíleného ubytování. Podle informací dominantního hráče, platformy Airbnb, se za minulý rok v České republice tímto způsobem ubytovalo přes 900 tisíc hostů, což ukazuje na 64procentní meziroční nárůst. V průměru je nabízená nemovitost obsazena 38 nocí ročně.

Sdílené ubytování láká novou klientelu

„Možnost ubytování celkem nabízí přibližně 10 400 hostitelů, kteří tímto způsobem vydělali 1,7 miliardy korun. Z toho přes 800 tisíc hostů našlo ubytování přímo v Praze, ve které se tento segment na celkové návštěvnosti podílí z více než deseti procent,“ tvrdí Martin Kavka. Široká nabídka sdíleného ubytování do Prahy přilákala především novou klientelu, která není hlavní cílovou skupinou tradičních ubytovacích kapacit.

Procentní změna počtu přenocování nerezidentů v HUZ 2012/2017 v krajích

Důkazem, že se hoteliérům v současné době daří, je vzrůstající vytíženost ubytovacích zařízení. Čisté využití lůžek se v Česku v roce 2017 dostalo nad hranici padesáti procent, v Praze se přiblížilo dokonce sedmdesáti procentům.

„S ohledem na sezónnost cestovního ruchu se tak ubytovací zařízení v některých obdobích dostávají na hranici své kapacity. To se projevuje v postupném růstu cen za ubytování, které byly v důsledku krize v České republice a především v Praze v porovnání s obdobnými destinacemi na velmi nízké úrovni,“ uvádí studie KPMG. Pouze mezi roky 2016 a 2017 se dle informací STR Global průměrná cena pokoje v Praze zvýšila o dvanáct procent 2 200 korun. Ve srovnání s ostatními evropskými metropolemi však cena stále zůstává o více než čtvrtinu nižší.

Odvrácenou stranou ekonomické konjunktury je nedostatek pracovníků a s tím spojené zvyšování nákladů práce. Na nárůst průměrné mzdy mělo dopad také zavedení Elektronické evidence tržeb, která částečně omezila šedou ekonomiku, jež se v tomto odvětví podle odhadů dlouhodobě pohybuje na úrovni dvaceti procent.

Změna struktury TOP 10 zdrojových trhů v ČR
Autor:


Nejčtenější

Všichni chtěli spot ve stylu Air Bank, říká autor. Nově opisuje E.ON

Reklama na služby E.ON.

Jedni říkají, že jde o „vykrádačku“, jiní to tak nevidí. Spotů, které se inspirovaly populárními krátkými reklamami Air...

Šátek za tisíc dolarů vypadá jako ženské přirození, značka Fendi sklidila výsměch

Růžovou šálu Touch of Fur vyrábí italská módní značka Fendi

Italská značka luxusního oblečení Fendi pobavila svým kožešinovým šátkem mnohé uživatele sociálních sítí. Zejména jeho...



Z prošlého jídla a miliard much udělali dva Britové v Jižní Africe byznys

Od roku 2008, kdy firma vznikla a přijala první zaměstnance, se jejich počet...

Miliardy much a hnijící jídlo jsou pro bratry Jasona a Davida Drewovy z Velké Británie jádrem podnikání. V Jižní Africe...

Mladí chtějí žít na dluh a mít hned to, na co rodiče šetřili, říká bankéř

Šéf Sberbank Edin Karabeg

Mileniálové si půjčují a jsou častěji ochotni jít do rizika než jejich rodiče, myslí si šéf české pobočky Sberbank Edin...

Mileniálové všech zemí, spojte se. Mladá generace se odvrací od kapitalismu

Socha Karla Marxe v německém Trieru

Popularita kapitalismu mezi mladými Američany klesá. Přibližně polovina z nich by raději žila v socialistické zemi,...

Další z rubriky

OBRAZEM: Delfín, Tesla Colours i T3. NTM ukazuje sto let českého průmyslu

Výstava Made in Czechoslovakia byla zahájena v Praze 18. 10. 2018. Na...

Od čtvrtka se v Národním technickém muzeu můžete podívat na exponáty výstavy Made in Czechoslovakia aneb průmysl, který...

„Zemanův vodní kanál“ se vyplatí, tvrdí studie. Vyjde nejméně na 281 miliard

Kanál Dunaj - Odra - Labe, severní větev, Poodří, DOL,

Megalomanský vodní projekt Dunaj–Odra–Labe má ekonomický smysl, tvrdí studie proveditelnosti, která se zpracovávala dva...

Zmrzlina, nebo sex? Sexistické prasátečko odmění urážlivé reklamy

Reklama na zmrzlinu v soutěži Sexistické prasátečko 2018.

V posledním ročníku ankety to vypadá, že zmrzlina i víno svádí k sexismu. Na víno zve blondýna ve vířivce, růžový...



Najdete na iDNES.cz