Turistů je méně, zato více utrácejí

aktualizováno 
P r a h a - Podle nejnovějších statistik přijelo do České republiky od ledna do května o 6,2 procenta méně návštěvníků než loni, 36,6 milionu. Jednou z příčin je strach zámořských turistů z Kosova, ale větší vinu nese stav domácího turistického průmyslu. "Je to pořád dokola," říká vedoucí sekce incomingové turistiky Asociace cestovních kanceláří Božena Teinssingová: "Služby jsou nekvalitní, taxikáři okrádají turisty, hotely nasazují vysoké ceny."
Všichni oslovení podnikatelé se shodují i na dalším vysvětlení: vláda se o turistiku nestará. "Důvodem poklesu je i absolutně 'macešský' vztah vlády k propagaci republiky v zahraničí," říká šéf cestovní kanceláře Helios Via a prezident Asociace soukromých cestovních kanceláří Vlastimil Světlík.
Pouze turistů z Polska zatím přijelo více než v roce 1998 - téměř o sedm procent. "Lidé v Polsku mají více peněz a u vás je k tomu levněji," hledá vysvětlení krakovská novinářka Dobrochna Grott-Korzeniowská.
Bilance cestovního průmyslu se ovšem neměří pouze počtem návštěvníků. V dolarových příjmech je tento rok zatím téměř o šest procent úspěšnější než rok loňský. Přibývá totiž turistů, kteří se zdrží déle a utratí více peněz.
Přestože do země přijíždí celkově méně turistů, utrácejí zde nakonec více peněz. Jen za první čtvrtletí zatím podle platební bilance České národní banky přivezli cizinci do země 0,69 miliardy dolarů, což je téměř o 6 procent více než loni.
A to je dobře, shodují se odborníci. "Klesá počet turistů, ale prodlužuje se délka pobytu a zvyšuje se i jejich útrata," říká prezident Národní federace hotelů a restaurací a generální ředitel luhačovických lázní Josef Krůžela. Podle hoteliérských statistik loni o deset procent vyrostla obsazenost špičkových pětihvězdičkových hotelů a o půl dne na 3,3 dny se prodloužila i doba, kterou návštěvníci v těchto zařízeních strávili. Podobná hlášení podávají i hotely 'nižší' třídy se čtyřmi a třemi hvězdičkami.
"Pokles návštěvnosti není žádná katastrofa.
Rozhodující jsou příjmy z cestovního ruchu," hodnotí současný vývoj Josef Říha z marketingové společnosti Mag Consulting, která se turistickým průmyslem zabývá. Podle agentury však bude pokračovat trend stagnace - při nepatrném růstu devizových příjmů získaných od zahraničních návštěvníků vydají domácí turisté za své cesty do ciziny mnohem méně než návštěvníci ze zahraničí, a tak konečný účet cestovního ruchu bude výrazně kladný: "Reálně lze očekávat saldo kolem dvou miliard amerických dolarů," tipuje Josef Říha.
Ze zahraničí by tak letos do země mělo připlynout asi 3,85 až 3,9 miliardy dolarů, zatímco čeští turisté utratí za své cestování a související služby kolem 1,8 miliardy korun.
Balík peněz z cestovního ruchu, který zůstane v zemi, tak bude opět vyšší než v předchozích sezonách.
S tvrzeními marketingových specialistů souhlasí i ekonomové. "Očekáváme obdobný vývoj jako loni. Nižší příjmy z příjezdů vyrovná skutečnost, že domácí lidé jsou úspornější a méně cestují do zahraničí," říká například hlavní ekonom Československé obchodní banky Petr Chvojka.
Proč ale do země jezdí méně lidí? "Boom první poloviny devadesátých let skončil. Už se s ním nedá do budoucna počítat," vysvětluje ředitelka odboru cestovního ruchu ministerstva pro místní rozvoj Marie Vitáková.
"Jedna návštěva stověžaté Prahy většině návštěvníků bohužel stačí - a k opakované návštěvě není důvod," potvrzuje i mluvčí největší cestovní kanceláře Fischer Věra Kudynová. "Turisté se vydají do světových metropolí, kde za přiměřenou cenu získají adekvátní služby. Tedy přesně to, co jim v Praze chybí," dodává Kudynová.
Stát podle cestovních kanceláří rozvoji turistiky hodně dluží. "Chybí národní a regionální programy rozvoje příjezdové turistiky, chybí účinná státní propagace v zahraničí," říká Josef Ryljak, ředitel incomingu firmy Atis Bruntál. Ředitelka Vitáková z ministerstva pro místní rozvoj však připomíná, že vláda nedávno projednala koncepci turistiky, podle níž by například do pololetí příštího roku měl vzniknout návrh zákona zřizujícího fond na podporu cestovního ruchu.
Velké štiky domácí turistiky, mezi něž patří kanceláře Čedok a Fischer, však tvrdí, že jich se pokles zájmu cizích turistů netýká.
Společnosti, které stagnaci zaznamenaly, hlásí úbytky od deseti až do čtyřiceti procent zahraničních klientů.
Stejně neradostné výsledky zaznamenávají i zahraniční touroperátoři. Důvodem je strach, který vyvolaly operace Severoatlantické aliance v Kosovu především v zámořských cestovatelích. Regionální zástupce Světové organizace cestovního ruchu Peter Shackleford uvedl, že například chorvatské ministerstvo cestovního ruchu očekává letos o třicet až padesát procent méně návštěvníků. Podle Shacklefordových údajů v dubnu zaznamenalo až třetinový pokles i Maďarsko, naopak Rakousko z bojových akcí 'vytěžilo' zhruba desetiprocentní růst.
Kosovské operace se však podepsaly na poklesu české turistiky i jinak, než strachem turistů. "Celý jih Itálie byl naprosto ochromený. Lidé z těchto oblastí se v podstatě ani nedostali do Říma, odkud odlétají spoje do Prahy," vysvětluje Božena Teinssingová z cestovní kanceláře Oriana Tours.
Autor:


Nejčtenější

Všichni chtěli spot ve stylu Air Bank, říká autor. Nově opisuje E.ON

Reklama na služby E.ON.

Jedni říkají, že jde o „vykrádačku“, jiní to tak nevidí. Spotů, které se inspirovaly populárními krátkými reklamami Air...

Šátek za tisíc dolarů vypadá jako ženské přirození, značka Fendi sklidila výsměch

Růžovou šálu Touch of Fur vyrábí italská módní značka Fendi

Italská značka luxusního oblečení Fendi pobavila svým kožešinovým šátkem mnohé uživatele sociálních sítí. Zejména jeho...



Z prošlého jídla a miliard much udělali dva Britové v Jižní Africe byznys

Od roku 2008, kdy firma vznikla a přijala první zaměstnance, se jejich počet...

Miliardy much a hnijící jídlo jsou pro bratry Jasona a Davida Drewovy z Velké Británie jádrem podnikání. V Jižní Africe...

Mladí chtějí žít na dluh a mít hned to, na co rodiče šetřili, říká bankéř

Šéf Sberbank Edin Karabeg

Mileniálové si půjčují a jsou častěji ochotni jít do rizika než jejich rodiče, myslí si šéf české pobočky Sberbank Edin...

Mileniálové všech zemí, spojte se. Mladá generace se odvrací od kapitalismu

Socha Karla Marxe v německém Trieru

Popularita kapitalismu mezi mladými Američany klesá. Přibližně polovina z nich by raději žila v socialistické zemi,...

Další z rubriky

Agrofert se znovu snaží koupit pekárny United Bakeries

Dodávky firmy Penam určené pro distribuci pečiva.

Pekárenská firma Penam z koncernu Agrofert hodlá koupit jediného akcionáře čelního českého výrobce pečiva United...

Moravská vína čeká výjimečný ročník, letos se mohou vyrovnat francouzským

Víno (ilustrační foto)

Mimořádně dobrý ročník, hlavně pro červená vína, se rýsuje jihomoravským vinařům. Vinobraní končí a podle prvotních...

Konec drezury zvířat v cirkusech? Ministerstvo je plánuje zakázat

Ilustrační snímek

Ministerstvo zemědělství navrhuje úplný zákaz vystupování a drezury zvířat v cirkusech. O opatření v rámci novely...



Najdete na iDNES.cz