Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Turistů mířících do Česka ubývá

  0:01aktualizováno  0:01
Česko již druhým rokem zažívá dramatický odliv zahraničních turistů. O ty, které loňské povodně ani letošní válka neodradily, se mezi tuzemskými hotely vede tvrdý boj. Hlavní zbraní jsou ceny.

Česká centrála cestovního ruchu varuje, že zatímco loni přijelo 4,6 milionu zahraničních turistů, což je o 400 tisíc méně než o rok dříve, letos jejich počet dále klesne k čtyřmilionové hranici.

Méně hostů registrují hotely už teď. "Nebýt války, měli bychom v březnu o šest procent hostů více než loni a v dubnu to vypadá, že jsme ztratili deset procent," říká šéf pražského hotelu Hilton Armin Zerunyan. "Američané, kteří jsou našimi hlavními hosty, úplně přestali cestovat," dodává.

S menším přílivem návštěvníků se setkávají i další hotely a z ubývajícího koláče se snaží ukousnout co nejvíce lákáním na nízké ceny.

Internetové stránky nejluxusnějších pražských hotelů se teď hemží červenými upoutávkami "special offer" neboli zvláštní nabídka. Výjimkou není ubytování v dvoulůžkovém pokoji pětihvězdičkového hotelu za necelých 130 eur za noc, tedy zhruba 4000 korun.

Průměrné ceny za ubytování v Česku klesají už čtyři roky. Loni přišlo ubytování v pětihvězdičkovém hotelu zhruba na 4300 korun, což je o 700 korun méně než před třemi roky.

"Přitom hotely nejvyšších tříd díky specifickému okruhu zákazníků nepodléhají výraznějším výkyvům," říká Jaromír Beránek z agentury Mag Consulting zabývající se cestovním ruchem.

Boj hotelů a penzionů o zákazníka ztěžují i jejich stále se rozšiřující řady. Loni Česko nabízelo turistům půl milionu lůžek, letos jich má dalších 15 tisíc přibýt.
Turistů je přitom nejen stále méně, ale také se snižuje částka, kterou v Česku nechají.

"Cizinci už nechtějí tak utrácet a také zkracují délku pobytu na pár dní," říká šéf hotelového řetězce Marriott Rupprecht Queitsch. Ale zatím si nestěžuje.

"Teď jsme plní, ale částečně díky Britům, kteří sem stále jezdí na víkendy, a cizincům, kteří pracují pro zahraniční filmové produkce," popisuje současný stav. I on však připouští, že leden a únor byly slabší měsíce.

Zatímco velké hotelové řetězce převážně v rukou zahraničních společností se s poklesem poptávky vyrovnají snáze, hůře jsou na tom menší hotýlky a penziony.

"Dva slabé roky po sobě mohou mít na některé, především malé ubytovatele mimo centrum Prahy až likvidační charakter," očekává Beránek z agentury Mag Consulting.

Česká centrála cestovního ruchu dokonce odhaduje, že o práci by v oborech spojených s turistikou mohlo přijít až 17 tisíc lidí.

Dnes v pohostinství a ubytování pracuje více než 170 tisíc lidí. To jsou zhruba tři procenta všech zaměstnanců, přičemž stejně velkou částí se tyto obory podílejí na výkonu ekonomiky.

Po připočtení dalších aktivit spojených s cestováním od výstavby hotelů po prádelny či pasovou službu však jde už o více než desetinu domácího hospodářství.

Česko by se proto mělo snažit přilákat více turistů vylepšením své pověsti. "Válka v Iráku je jen polovina problému. Česko má špatnou pověst a není schopné vyvracet pověry, že zde není bezpečno," říká majitel stejnojmenné cestovní agentury Ondřej Dubovský.

Válka zkrátí příjmy z turistiky

•  Loňský pokles návštěvníků na 4,6 milionu se letos o dalších až 400 tisíc lidí prohloubí

•  Hotely čeká další pokles tržeb, loni se propadly o více než deset procent

•  O práci v cestovním ruchu (více než 170 tisíc lidí) může přijít téměř 20 tisíc pracovníků  

Autoři:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Logo Účtenkovky tvoří barevná písmena na bílém podkladu
Účtenkovka zlobí. Skenování moc nefunguje a hráčům se do přepisování nechce

Už je to více než dva týdny, co se rozjela účtenková loterie. Cestu k hlavní ceně milion korun, autu či dalším peněžním výhrám však lidem ztěžují problémy s...  celý článek

Ilustrační snímek
Vánoční prémie budou, hlásí třetina firem. Většinou rozdají peníze

Výborná ekonomická kondice domácích podniků se před Vánocemi propíše i do kolonky mimořádné odměny na výplatních páskách. Třetina firem má už teď jasno, že je...  celý článek

Lidé se snaží ušetřit za kouření, do cigaret balí doutníkový tabák
Tabák v „doutníkovém balení“ je levnější, stát na daních tratí stamiliony

Levné kouření láká a stát přichází o spotřební daň. Rozdíly ve zdanění tabáku v různých formách jsou i několikanásobné. Na trhu jsou například k mání doutníky,...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.