Na tiskové konferenci to oznámilo Sdružení automobilového průmyslu.
"Pozitivním trendem je loňský nárůst exportu do mimoevropských zemí asi o jednu třetinu. I když stále jsou a budou našimi hlavními zákazníky země EU, kam směřuje přes 80 procent dodávek, začíná se náš vývoz diverzifikovat. A to je dobrý signál, protože právě v mimoevropských zemích je největší růstový potenciál," uvedl prezident sdružení Martin Jahn.
Počet zaměstnanců členských firem sdružení se zvýšil o pět procent na 110 735 lidí a blíží se tak situaci v období před ekonomickou recesí.
Průměrná měsíční mzda meziročně vzrostla o 4,6 procenta na 29 246 Kč.
Dostala se tak o pětinu nad celostátní průměr ČR. Včetně nečlenských firem autoprůmysl přímo zaměstnává zhruba 150 tisíc osob.
Loňský rekord: 1,2 milionu vyrobených aut
Rok 2011 zaznamenal dosud nejvyšší výrobu silničních vozidel v dějinách českých zemí přesahující 1,2 milionu kusů, což představuje nárůst o 11,5 procenta. Výroba osobních aut se loni zvýšila o 11,4 procenta na 1,192 milionu vozů. Letos by měla výroba podle Jahna opět mírně růst i přes očekávaný pokles prodejů v Evropě. Zaměstnanost by podle něj neměla klesat.
Vedle nejisté situace v eurozóně patří mezi rizika pro český automobilový průmysl podle Jahna i nečitelná politika EU, která na jedné straně nutí výrobce vyrábět stále bezpečnější a ekologičtější vozy, ale neříká, jakou technologii preferuje a bude podporovat. Dalším rizikem je nedostatek absolventů technicky zaměřených škol.
Dodavatelé se na celkových tržbách podíleli 46 procenty. Meziročně jejich tržby vzrostly o 11 procent na 310 miliard korun. Dodavatelé zaměstnávají 73 565 osob, tedy dvě třetiny všech zaměstnanců firem sdružení.