Tuzemské internetové obchody jsou zatím v plenkách

Na tuzemském internetu se nakupuje pětkrát více než vloni, ale z tohoto nárůstu se zatím radují jen některá odvětví. Nejvíce se prodává letenek (28 procent), bílého zboží (18 procent), knih (11 procent) a spotřební elektroniky (10 procent). Potraviny se zatím kupují málo. Vyplývá to z průběžných průzkumů mezinárodní auditorské a poradenské firmy Deloitte & Touche. Její český zástupce Jiří Donát vysvětluje: "Potraviny nejsou pro internetové obchodníky vhodnou komoditou, protože tradiční infrastruktura hypermarketů, supermarketů a obchodů je v Česku vybudována velmi dobře a těžko se jí konkuruje." Internetoví obchodníci mohou bojovat se svou klasickou konkurencí především slevami a informacemi. "Dá se domluvit desetiprocentní sleva za letenku nebo na ledničku, ale těžko na potraviny," poodhaluje pozadí Jiří Donát. "Ke koupi přehrávače kompaktních disků, nebo dokonce DVD přehrávače zase potřebuji vědět spoustu technických údajů, které si mohu na internetu najít a nemusím spoléhat na prodavačku." Budoucnost virtuálních potravinových obchodů tedy zřejmě spočívá ve spojení s klasickými sítěmi. "Nákupy u nás lze pořídit i přes rozvážkovou službu," uvádí Dolanský, který ji má na starosti v pražském obchodním domě Tesco. "Zatím funguje objednávání po telefonu a elektronickou poštou, chystáme však vyvěšení kompletního ceníku na naší internetové stránce." Podle Dolanského je to služba zákazníkům, která by měla být součástí každého většího obchodu. "V mateřské Británii tak fungují všechny naše provozovny." Jiří Donát dodává, že běžnější jsou smíšené systémy, kdy si zákazník elektronicky objedná nákup a má jej v určitou hodinu připravený u pokladny obchodu, nebo dokonce u nejbližší benzinové pumpy.