Tuzemské televize ohrožují děti reklamou

Rada pro rozhlasové a televizní vysílání tvrdě zakročila - rozdala pokuty po půl milionu korun České televizi, Nově i Primě za to, že vysílaly neetickou reklamu na fidorku. Nova má zaplatit ještě dalších milion šest set tisíc korun za to, že přerušovala dětské pohádky koncem loňského roku reklamními bloky.

"Přerušovány byly hlavně dopolední programy před a během Vánoc," volně parafrázuje spisy rady její mluvčí Pavel Barák. Ty jsou totiž paradoxně jako součást správního řízení nepřístupné pro veřejnost. Nova zasahovala do takových titulů, jako jsou animovaný seriál o chobotničkách, klasické pohádky Sůl nad zlato, Šípková Růženka, Panna a netvor či Perinbaba. "Ač to bylo hlavně dopoledne, zachytili jsme v dětském vysílání i reklamu na fernet," upřesňuje Pavel Barák.

Právnička Novy Markéta Havlová se pokouší televizní stanici hájit: "To nebyly dětské pořady, ale kinematografická díla." Zákon o regulaci reklamy totiž hovoří jen o dětských pořadech, a v doslovném výkladu se tedy nemusí vztahovat na filmy. Nova proto pokutu odmítá zaplatit a chce se o ni soudit.

Podle rady reklama porušuje zákon

Za ještě závažnější přestupek než reklamní přerušování dětských pořadů pokládá Rada pro rozhlasové a televizní vysílání promítání neetické reklamy na fidorku. "Podle názoru rady se jedná o porušení zákona o regulaci reklamy," říká mluvčí Pavel Barák.

Televizím od postihu nepomohlo ani to, že před časem daly na doporučení nestátní Rady pro reklamu a spot vysílaly až po desáté hodině večerní. O co tedy jde? Zlatovlasá holčička zlostně praští panenkou o kapotu auta, spustí airbagy a uvězní tím řidičku a jejího spolujezdce na sedadlech. Poté oba okrade právě o fidorku.

Podle státní vysílací i nezávislé Rady pro reklamu je chyba v tom, že reklama nabádá k násilí. Česká televize si zatím vybírá zákonnou lhůtu na rozmyšlenou, zda pokutu zaplatí, Prima i Nova už žalují rozhodnutí rady u soudu.

Reklamu odsuzují i čtenáři

Někteří čtenáři MF DNES však dávají za pravdu radě. "Reklama na fidorku jednoznačně a nedvojsmyslně ponouká děti k porušování zákonů," uvádí Jan Plísek ze Zlína a hned kvalifikuje trestné činy v televizním spotu: "Poškozování cizí věci, ublížení na zdraví, vloupání a krádež."

Martin Skopal z Lysé nad Labem se podle svých slov snažil vysvětlit jedenáctiletému synovi, co autoři klipu chtěli divákům říci, a dospěl k jedinému: "Ukazují sprostou krádež."

Fidorka není jediná

Podobným případem neetické reklamy zaměřené na děti byl před několika lety spot propagující žvýkačky Huba­buba. Chlapec obklopený dívkami v ní vzbuzoval zdání, že ho "berou" jen s touto žvýkačkou. "Klamání a vydírání spotřebitele spočívalo v tom, že reklama spojovala žvýkání a společenský úspěch," uvedl právník Rady pro rozhlasové a televizní vysílání František Kučera. Tehdy skončilo správní řízení napomenutím a okamžitým stažením reklamy z vysílání.


Problematickou propagaci dělalo i Danone

Mléčný výrobek Actimel
Evropské směrnice zakazují používat v reklamě zdravotní argumenty, pokud nejsou vědecky prokázány. To byl také důvod, proč musel ve Francii výrobce změnit své tvrzení, že actimel působí preventivně proti rakovině tlustého střeva.

Přisuzovat potravinám kromě prokázaných dobrých vlastností ještě léčivé účinky je zakázáno i u nás. Tvrdit, že výrobek působí pozitivně na zdravotní stav, lze jen o speciálních potravinách určených pro zvláštní výživu.

Actimel mezi ně nepatří, a přesto se divák z televize dozvídal: "Actimel je nový probiotický jogurtový nápoj, který přispívá k ochraně zdraví. Jako jediný obsahuje unikátní živé kultury Lactobacillus casei Imunitass, které se stávají přirozenou součástí střevní mikroflóry a chrání organizmus před choroboplodnými zárodky."

Expert Výzkumného ústavu potravinářského Vladimír Erban  to komentoval: "Jedná se o standardní jogurtový výrobek. Má pozitivní vliv na zdraví, ale jedinečnost od ostatních se mi nepodařilo nalézt."

Jogurt Bio
V evropských zemích je předpona "bio" vyhrazena pouze potravinám od ekologicky hospodařících zemědělců. "Jogurty Bio Danone jsou typickou ukázkou označení v rozporu se zákonem o potravinách, protože nejsou vyrobeny podle zásad ekologického zemědělství," usoudil předseda Certifikačního výboru Tomáš Zídek, který rozhodoval na ministerstvu zemědělství o udělení značky.

Sušenky Prince
Tyto poměrně drahé sušenky neměly příliš čistou cestu ke spotřebiteli. Jeden čas je výrobce propagoval mezi nejmenšími dětmi tím, že reklamu pouštěl v televizi těsně před Večerníčkem. "Spot na sušenky Prince není zaměřen na děti, ale na matky," znělo tehdy oficiální stanovisko firmy.

Manažer jejich prodeje Gert Schlatmann navíc tvrdil: "Dospívající mládež potřebuje až dvanáct tisíc kilojoulů energie denně a sušenky Prince odpovídají těmto požadavkům." Sušenky však obsahovaly téměř čtyři tisíce kilojoulů.

Sušenky Disko
Obal sliboval více, než bylo uvnitř. Vyobrazené dvojice sušenek byly totiž naplněné až po okraj sladkým krémem, ale ve skutečnosti ho tam byla jen třetina. "Grafika obalu postihuje vzhled náplně výrobku," hájila obal ředitelka kvality firmy Marie Štíchová a dodala: "Jiný grafický způsob by ukazoval pouze vzhled sušenky, ale náplň by viditelná nebyla."