Značka Tuzex chce oživit svůj předrevoluční model.

Značka Tuzex chce oživit svůj předrevoluční model. | foto: Lukáš Procházka, MF DNES

Tuzex byl Amazonem své doby, říká nový majitel. Retro spojí s aplikacemi

  • 107
Symbol obchodování minulého režimu Tuzex má nového majitele. Třicetiletý Otto Fiamin hodlá navázat na osvědčený model značky Tuzex, který obohatí o moderní technologie jako aplikace pro chytré telefony a tablety. Pod značkou chce provozovat i další obchodní aktivity.

„Cílem Tuzexu je změnit desítky let neměnný způsob nakupování tak, aby korespondoval s 21. stoletím. V první fázi se hodláme soustředit na spojení známé tuzemské značky a moderních technologií, jakými jsou například aplikace pro chytré telefony a tablety,“ uvedl pro iDNES.cz nový majitel značky Tuzex Otto Fiamin. Podrobnosti k tomu, jak bude chystaný projekt vypadat nebo co přesně nabídne, však nesdělil.

Třicetiletý Fiamin dle svých slov nehodlá konkurovat velkým českým retailovým prodejcům jakými jsou Alza.cz nebo Mall. Řekl ale, že se značkou Tuzex hodlá cílit na koncové zákazníky. Do budoucna plánuje s hlavičkou Tuzex zaštítit i další obchodní aktivity.

V módě je retro

Retro obal Luncheon meatu.

Diskontní řetězec Lidl zopakuje úspěšnou marketingovou akci, při níž zákazníky už v červnu lákal na socialistické obaly potravin.

„Když se podíváte na katalog Tuzexu z osmdesátých let, byl v podstatě Amazonem své doby. Značka Tuzex je známá po celém světě. Když jsme našemu dodavateli z Holandska představovali podnikatelský záměr jako projekt Tuzexu, značku dobře znal, i to nás velice potěšilo,“ dodává Fiamin který konkrétní podobu první fáze podnikatelského záměru představí ke konci října.

„Obdobným způsobem, jako to ve svých oborech dokázaly Tesla, Zappos či Uber, se i Tuzex chystá bořit zažité zvyklosti. Tato změna přispěje během několika měsíců k oživení trhu na základě připravované revoluce v nakupování,“ doplnil Otto Fiamin.

Nový majitel značky má za sebou zkušenost v obchodu s ojetými auty, v letech 2009 až 2014 byl menšinovým spolumajitelem autobazaru V.I.P: Dynamic Cars z Dobrušky. Fiamin loni koupil podíl ve společnosti Tuzex Travel, jak přesně se k obchodní značce Tuzex dostal, prozatím nesdělil.

Napůl pohaslá hvězda Tuzex

V letech 2006-2012 je byla pod značkou Tuzex provozována cestovní agentura a obchod se zakázkovým zbožím a službami. V polovině roku 2014 přešla práva a ochranná známka na společnost TUZEX CZ s.r.o., která slíbila oživení legendární značky během letošního roku. Firma známku využila například pro vydání omezené edice autolékárniček.

Značka Tuzex se pojí především s minulým režimem. V tehdejší době šlo prakticky jediné místo, kde byla k dostání západní spotřební elektronika, potraviny, vozidla, oblečení a kosmetika. Zboží bylo exkluzivní a navíc nedostatkové.

Původní Tuzex zkrachoval v roce 1998, konkurz není dodnes vypořádán. „Přišel jsem do Tuzexu až v polovině 90. let, kdy už to byla rozkradená společnost. Co se v ní dělo na počátku devadesátých let si snad ani nechci připomínat,“ uvedl likvidátor společnosti Jiří Haramul předloni v rozhovoru pro MF DNES. „Byla to již vytunelovaná, zadlužená a rozkradená společnost,“ dodal.

Podle Haramuly byl jakýkoliv pokus o jeho oživení a znovu uvedení značky Tuzex v život vzhledem k nemožnosti financování předem odsouzen k neúspěchu.