Tvrdík mění klíčové manažery ČSA

  • 118
Měsíc po svém příchodu do čela Českých aerolinií zahájil někdejší ministr obrany Jaroslav Tvrdík rozsáhlou výměnu na klíčových manažerských postech. Zároveň vedení národního leteckého přepravce zahajuje kolotoč jednání o nákupu letadel.

Poprvé od pádu minulého režimu se přitom obchodních schůzek s výrobci účastní i lidé ze zprostředkovatelských firem.

Z širšího vedení národního leteckého přepravce během posledního týdne museli odejít tři manažeři. V úterý se pak dohodl s Tvrdíkem na odchodu i viceprezident pro financování František Slabý. Ten jako jediný člen představenstva přežil zářijový pád týmu někdejšího prezidenta ČSA Miroslava Kůly.

Vedení ČSA se k jeho plánovanému odchodu ani k propuštění dalších tří členů širšího vedení konkrétně nevyjádřilo.

"V ČSA pracuje 360 manažerů a k dnešnímu dni odešli čtyři. Odešli za podmínek striktně stanovených manažerskou smlouvou," sdělil mluvčí ČSA Jiří Fleyberk.

Slabý nebyl v úterý k zastižení. Komunikace mezi ním a Tvrdíkem však byla podle zdrojů z ČSA od počátku na bodu mrazu.

Kromě Slabého končí v ČSA ještě hlavní účetní společnosti Naďa Navrátilová a šéf úseku mzdové politiky Karel Fous. Ti dostali výpověď. Generální inspektor společnosti Antonín Karásek, který má odpovědnost za provoz letadel, dal po Tvrdíkově kritice výpověď sám.

Kdo by měl nahradit Slabého, o tom rozhodne společnost v příštích týdnech. V minulých dnech padala jména někdejšího šéfa České televize Jiřího Balvína nebo nového poradce šéfa ČSA Radka Šnábla. Fleyberk však odmítl jakákoli jména komentovat, ale Balvín by místo podle zdrojů blízkých Tvrdíkovi dostat neměl.

V ČSA se odehrává i další významná změna. Firma totiž zahajuje s leteckými firmami jednání o nákupu nových strojů. Podle informací MF DNES první jednání o nákupu letadel po nástupu Tvrdíka proběhlo v minulých dnech s brazilskou společností Embraer. Ta vyrábí letadla pro kratší lety.

Schůzky se podle dvou zdrojů zúčastnili i zástupci tuzemského Omnipolu, který se specializuje na obchod se zbraněmi. "Nebyli přizváni naší stranou, ale výrobcem," tvrdí Fleyberk.

Odvolaný šéf ČSA Miroslav Kůla však říká, že bývalé vedení vždy jednalo pouze s vrcholnými představiteli výrobců letadel a nikdy u toho nebyli prostředníci. "To platilo i o jednáních našeho vedení s firmou Embraer. Pokud vím, naposledy byli nějací prostředníci při jednáních o nákupu letadel Airbus koncem osmdesátých let," sdělil Kůla.

I jeho předchůdce Antonín Jakubše řekl, že jednání o nákupu letadel vždy probíhala pouze za účasti vedení výrobce a šéfů ČSA. Šéf Omnipolu Michal Hon v úterý nebyl k zastižení. Člen dozorčí rady firmy Josef Piga odmítl věc komentovat.

O vlivu Omnipolu na příchod Tvrdíka do ČSA se spekuluje už od chvíle, kdy se o personálních změnách ve firmě začalo hovořit. ČSA příští rok zahájí obměnu svého leteckého parku, podle představ předchozího vedení jde do roku 2015 o kontrakt za 75 milard korun.