Výrobci snižují obsah alkoholu v tvrdém pití. Chtějí tak ušetřit

  4:00aktualizováno  4:00
Výrobci alkoholických nápojů snižují obsah alkoholu v tvrdých lihovinách. Ušetří tak na spotřební dani, a to 1,40 koruny na každém procentu. Regály tak zaplňují levnější varianty tradičních kořalek, jako je například tuzemák.

Procenta alkoholu v tradičních lihovinách klesají...(ilustrační foto) | foto: PříbramiDNES.cz

Na první pohled si drobných rozdílů mezi dvěma půllitrovými lahvemi v regále ani nevšimnete – obě obsahují nápoj typické rumové barvy, etiketa je vyvedená v béžovohnědé kombinaci a dominuje jí plachetnice a nápis Božkov.

Jen Božkov Tuzemský však obsahuje 37,5 procenta alkoholu, což je minimum nezbytné k tomu, aby mohla být lihovina pojmenována názvem tuzemák či jemu podobným. Druhá lihovina – Božkov Speciál – je pouze třicetiprocentní. "Typickou chuť a vůni tuzemáku obohacuje jemná kávová příchuť," píše o nápoji na svém webu výrobce Stock Plzeň. Na lahvi však už název tuzemák být nesmí.

Božkov Speciál není zdaleka jedinou lihovinou, kterou obchody nabízejí vedle tuzemáku, avšak pod jiným názvem a s nižším obsahem alkoholu. Rozdíl sedmi a půl procenta v obsahu alkoholu totiž znamená u půllitru více než desetikorunovou úsporu na spotřební dani. Když před dvěma lety došlo k jejímu zvýšení, pro výrobce a obchodníky se tento krok stal vítanou možností, jak udržet prodeje i ceny.

Zákazníkům nižší obsah alkoholu v tradičních nápojích nevadí

"Zájem o produkty s nižším obsahem alkoholu roste," potvrzuje za obchodní řetězec Billa Gabriela Bechynská. "Nápoj ve stylu tuzemáku s nižším obsahem alkoholu prodáváme již více než pět let a jeho obliba stále stoupá, především kvůli nižší ceně," dodává Judita Urbánková z Aholdu.

Přestože klasický 37,5procentní tuzemák u spotřebitelů stále vede, podíl jeho slabších sourozenců není zanedbatelný. Třeba v Tesku se pohybuje okolo osmi procent ze segmentu tuzemáků. "Zákazníci jej používají také na pečení a do čaje, kde obsah alkoholu není tak podstatný," uvedla za Tesco Michaela Vinterová.

Zatímco u tuzemáku mohou zákazníci rozpoznat variantu s nižším obsahem alkoholu díky odlišnému názvu, pokud výrobci uberou procenta alkoholu u slabších lihovin, všimne si toho spotřebitel až při důkladnějším zkoumání etikety. Loni tak například Stock Plzeň "oslabil" Fernet Stock Citrus ze 30 na 27 procent, procenta alkoholu snížil také v griotce či meruňkovici. Firma tento krok vysvětlovala snahou udržet při rostoucích nákladech výslednou cenu lihovin.

Lidé víc sportují a chtějí lehčí lihoviny

Jednička na trhu však není svým přístupem nijak výjimečná. "Vlivem poklesu prodeje i stále vyššího tlaku řetězců hledají výrobci cestu, jak více prodat či udržet stávající ziskovost tím, že sníží procento alkoholu," popisuje trend Pavel Kadlec, generální ředitel Granette & Starorežná Distilleries. Jeho společnost také u některých produktů přistoupila ke snížení obsahu lihu. "Procenta alkoholu hrají roli například u vodky a tuzemáku, u likérů jsou jiné preference, a to chuť, vůně či fakt, že při vychutnávání nepálí," míní Kadlec.

Že konzumenti obsah alkoholu u tradičních lihovin sledují, potvrzuje i Miroslav Motyčka, obchodní a marketingový ředitel likérky Rudolf Jelínek. "Jde o jev, který je výrazně regionální, především zákazníci na severní Moravě jsou citlivější k těmto změnám," upozorňuje Motyčka.

Snižovat obsah alkoholu zatím odmítá společnost St. Nicolaus Trade CZ. Její obchodní ředitel Jiří Štesl to považuje za špatné řešení. "Nepodceňujme spotřebitele, samozřejmě to vnímají. Je krátkozraké za stejnou cenu nabízet méně," míní Štesl.

Zástupci velkých tuzemských výrobců upozorňují na to, že mnozí zákazníci dávají přednost lehčím lihovinám také kvůli změně životního stylu – více sportují, dbají na svoji životosprávu a potřebují udržet na úrovni pracovní nasazení. "Po pěti panácích se ráno pozná, jestli šlo o nízkoprocentní likér, nebo například čtyřicetiprocentní vodku," podotkl Motyčka.



Nejčtenější

Výplach na americké burze se přelévá do celého světa, do Česka také

Ilustrační snímek

Akcie ve Spojených státech zaznamenaly ve středu nejprudší denní propad za několik měsíců. Pokles cen zasáhl hlavně...

Banku s „hodným bankéřem“ spolkne Moneta. Přejmenuje se na Air Bank

Air Bank už dlouho láká nové klienty úspěšnou televizní kampaní se zlým a...

Obchod za dvacet miliard výrazně změní rozložení sil v českém bankovnictví. Po spojení Monety, Air Bank a části Home...



Zmetek, označil Ťok lokomotivy, které České dráhy koupily dvakrát dráž

Ilustrační snímek

Optikou ministra dopravy Dana Ťoka jsou lokomotivy Emil Zátopek zmetkem, který je nutné vrátit výrobci. Za...

Všichni chtěli spot ve stylu Air Bank, říká autor. Nově opisuje E.ON

Reklama na služby E.ON.

Jedni říkají, že jde o „vykrádačku“, jiní to tak nevidí. Spotů, které se inspirovaly populárními krátkými reklamami Air...

Šátek za tisíc dolarů vypadá jako ženské přirození, značka Fendi sklidila výsměch

Růžovou šálu Touch of Fur vyrábí italská módní značka Fendi

Italská značka luxusního oblečení Fendi pobavila svým kožešinovým šátkem mnohé uživatele sociálních sítí. Zejména jeho...

Další z rubriky

Amazon podlehl tlaku, zvyšuje zaměstnancům minimální mzdu

Jeff Bezos, prezident a výkonný ředitel amerického obchodního portálu Amazon.com

Přes čtvrt milionu zaměstnanců amerického prodejního gigantu Amazon si od začátku listopadu finančně polepší....

Kellnerova skupina PPF sjednocuje Air Bank a Home Credit s Monetou

Sídlo společnosti PPF miliardáře Petra Kellnera v pražských Dejvicích.

Skupina PPF podnikatele Petra Kellnera spustila proces ke sjednocení Air Bank, českého a slovenského Home Creditu s...

Staropramen od listopadu zdraží točené pivo. Roste cena chmele i energií

2. Čtyři tanky: Cisterna vjede zásobovacím tunelem a dostane se pod úroveň...

Pivovary Staropramen, druhý největší tuzemský výrobce piva, od listopadu zdraží točené pivo, tedy sudové a tankové, v...



Najdete na iDNES.cz