Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Výrobci snižují obsah alkoholu v tvrdém pití. Chtějí tak ušetřit

  4:00aktualizováno  4:00
Výrobci alkoholických nápojů snižují obsah alkoholu v tvrdých lihovinách. Ušetří tak na spotřební dani, a to 1,40 koruny na každém procentu. Regály tak zaplňují levnější varianty tradičních kořalek, jako je například tuzemák.

Procenta alkoholu v tradičních lihovinách klesají...(ilustrační foto) | foto: PříbramiDNES.cz

Na první pohled si drobných rozdílů mezi dvěma půllitrovými lahvemi v regále ani nevšimnete – obě obsahují nápoj typické rumové barvy, etiketa je vyvedená v béžovohnědé kombinaci a dominuje jí plachetnice a nápis Božkov.

Jen Božkov Tuzemský však obsahuje 37,5 procenta alkoholu, což je minimum nezbytné k tomu, aby mohla být lihovina pojmenována názvem tuzemák či jemu podobným. Druhá lihovina – Božkov Speciál – je pouze třicetiprocentní. "Typickou chuť a vůni tuzemáku obohacuje jemná kávová příchuť," píše o nápoji na svém webu výrobce Stock Plzeň. Na lahvi však už název tuzemák být nesmí.

Božkov Speciál není zdaleka jedinou lihovinou, kterou obchody nabízejí vedle tuzemáku, avšak pod jiným názvem a s nižším obsahem alkoholu. Rozdíl sedmi a půl procenta v obsahu alkoholu totiž znamená u půllitru více než desetikorunovou úsporu na spotřební dani. Když před dvěma lety došlo k jejímu zvýšení, pro výrobce a obchodníky se tento krok stal vítanou možností, jak udržet prodeje i ceny.

Zákazníkům nižší obsah alkoholu v tradičních nápojích nevadí

"Zájem o produkty s nižším obsahem alkoholu roste," potvrzuje za obchodní řetězec Billa Gabriela Bechynská. "Nápoj ve stylu tuzemáku s nižším obsahem alkoholu prodáváme již více než pět let a jeho obliba stále stoupá, především kvůli nižší ceně," dodává Judita Urbánková z Aholdu.

Přestože klasický 37,5procentní tuzemák u spotřebitelů stále vede, podíl jeho slabších sourozenců není zanedbatelný. Třeba v Tesku se pohybuje okolo osmi procent ze segmentu tuzemáků. "Zákazníci jej používají také na pečení a do čaje, kde obsah alkoholu není tak podstatný," uvedla za Tesco Michaela Vinterová.

Zatímco u tuzemáku mohou zákazníci rozpoznat variantu s nižším obsahem alkoholu díky odlišnému názvu, pokud výrobci uberou procenta alkoholu u slabších lihovin, všimne si toho spotřebitel až při důkladnějším zkoumání etikety. Loni tak například Stock Plzeň "oslabil" Fernet Stock Citrus ze 30 na 27 procent, procenta alkoholu snížil také v griotce či meruňkovici. Firma tento krok vysvětlovala snahou udržet při rostoucích nákladech výslednou cenu lihovin.

Lidé víc sportují a chtějí lehčí lihoviny

Jednička na trhu však není svým přístupem nijak výjimečná. "Vlivem poklesu prodeje i stále vyššího tlaku řetězců hledají výrobci cestu, jak více prodat či udržet stávající ziskovost tím, že sníží procento alkoholu," popisuje trend Pavel Kadlec, generální ředitel Granette & Starorežná Distilleries. Jeho společnost také u některých produktů přistoupila ke snížení obsahu lihu. "Procenta alkoholu hrají roli například u vodky a tuzemáku, u likérů jsou jiné preference, a to chuť, vůně či fakt, že při vychutnávání nepálí," míní Kadlec.

Že konzumenti obsah alkoholu u tradičních lihovin sledují, potvrzuje i Miroslav Motyčka, obchodní a marketingový ředitel likérky Rudolf Jelínek. "Jde o jev, který je výrazně regionální, především zákazníci na severní Moravě jsou citlivější k těmto změnám," upozorňuje Motyčka.

Snižovat obsah alkoholu zatím odmítá společnost St. Nicolaus Trade CZ. Její obchodní ředitel Jiří Štesl to považuje za špatné řešení. "Nepodceňujme spotřebitele, samozřejmě to vnímají. Je krátkozraké za stejnou cenu nabízet méně," míní Štesl.

Zástupci velkých tuzemských výrobců upozorňují na to, že mnozí zákazníci dávají přednost lehčím lihovinám také kvůli změně životního stylu – více sportují, dbají na svoji životosprávu a potřebují udržet na úrovni pracovní nasazení. "Po pěti panácích se ráno pozná, jestli šlo o nízkoprocentní likér, nebo například čtyřicetiprocentní vodku," podotkl Motyčka.




Nejčtenější

Motýlí efekt a duha na českých bankovkách. Podívejte se na nové prvky

Státní tiskárna cenin představila nové ochranné prvky, které budou na...

Státní tiskárna cenin slaví devadesát let od svého vzniku. Významné jubileum spojila s unikátní výstavou cenin, kde má...

Ceny pozemků pro dům vyskočily na dvojnásobek. Kolik stojí ve vašem kraji?

Inženýrské sítě

Ceny stavebních pozemků stoupaly nejstrměji v posledních sedmi letech na Vysočině, v Královéhradeckém kraji a ve...



KLDR čaruje s rozpočtem jak Voldemort. Její lži drásaly i otrlé Sověty

Severokorejský diktátor Kim Čong-un na vojenské přehlídce v Pchjongjangu (15....

Představte si státní rozpočet, který vykazuje stálý růst, notně podporuje rozvoj vědy i technologií, velkou část...

Hladové české firmy posílí tisíc Filipínců, pracantů s dobrou angličtinou

Filipínský dělník

Do Česka má letos prostřednictvím vládního programu na zaměstnávání cizinců přijet tisíc Filipínců. Budou vítanou...

Zuckerbergovo bezpečí podražilo, Facebook denně platí stovky tisíc

Šéf Facebooku Mark Zuckerberg

Facebook loni utratil za bezpečnost Marka Zuckerberga 7,3 milionu dolarů, v přepočtu 150 milionů korun. Vyplývá to ze...

Další z rubriky

OKD je znovu státní firmou, akcie převzal podnik Prisko

Důl Karviná (ilustrační snímek)

Akcie těžební společnosti OKD v Karviné převzali zástupci státního podniku Prisko, stát za ně zaplatil téměř 80 milionů...

Historické navýšení: ve Škodovce vzrostou mzdy o dvacet procent

(Ilustrační snímek)

Odboráři v automobilce Škoda dosáhli historicky nejvyššího růstu mezd. Celkově odměna při započítání všech navýšených...

Avast vstoupí v květnu na londýnskou burzu. Chce 200 milionů dolarů

Avast, ilustrační snímek.

Původně česká antivirová firma Avast po roce odkladů míří na burzu. V květnu hodlá získat na londýnské burze 200...

Najdete na iDNES.cz