Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Kreditku dáme i těm, kteří by u banky neuspěli, láká startup klienty

  1:00aktualizováno  1:00
Kreditní kartu klientům dosud nabízely převážně banky a úvěrové společnosti. Tenhle „monopol“ teď chtějí dobýt mladé dravé firmy ze sektoru finančních technologií. Nově nabízí svým klientům platební kartu startup Twisto, který před čtyřmi lety rozjel v Česku odložené platby za nákupy na internetu. Karta bude fungovat na stejném principu jako kreditka.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Profimedia.cz

Nebude to mít jednoduché, úspěch zdaleka není předem jistý. Mezi lidmi je nyní více než 11,5 milionu karet, z toho přes dva miliony kreditních. „Velká část kreditek však dnes leží lidem v šuplíku. My bychom chtěli, aby je lidé používali k dennímu placení v obchodech,“ říká v rozhovoru pro MF DNES zakladatel a šéf Twista Michal Šmída.

O kartě mluví jako o nadstavbě účtu, díky níž budou lidé moci Twisto využít jinde než na internetu. Více než devět z deseti plateb v Česku se totiž stále odehraje v obchodech, jen osm procent proběhne on-line na internetu.

Kolik stojí kreditka a jak s ní hospodařit, abyste si ušetřili zdraví

Twisto umožňuje klientům rozhodnout, zda zaplatí všechny nákupy z předchozího měsíce, či si část plateb odloží. Pochopitelně za poplatek, který dosud činil pět korun za každou stovku odloženou o měsíc. Nově to bude o něco méně, navíc, čím více si člověk odloží, tím levnější to bude.

„Dnes si odkládá splatnost části vyúčtování o jeden měsíc kolem 40 procent zákazníků. Čekáme, že u karty to bude podobné,“ říká. Podle něj není příliš běžné, že klienti přestanou platit úplně, jde prý o nízké jednotky procent.

Na kartu podle něj dosáhne širší okruh zákazníků než u většiny klasických bank. „Banky jsou velmi striktní v tom, komu kartu dají. Pokud nemáte pravidelný příjem, může to být problém. Stranou tedy mohou zůstat živnostníci, matky na mateřské nebo studenti. My jim ji můžeme dát, protože dobře víme, jak platili v minulosti,“ říká Šmída.

„Chtěli bychom, aby si kartu v první fázi pořídilo alespoň třicet procent registrovaných zákazníků,“ říká. Proti konkurenci nabídne karta například okamžitá upozornění, která dostanou zákazníci do mobilní aplikace hned po provedení platby, či dvě procenta zpět při platbě v zahraničí.

A ke kartě bude možné už od počátku získat také platební náramek. České banky ho zatím ve větším měřítku klientům nenabízely, spoléhají spíše na platební nálepky. Už ho ale používají například provozovatelé kulturních akcí. Je třeba ho předem „nabít“ a pak s jeho pomocí platit útratu. V případě Twista však dobíjení odpadne, náramek se bude chovat stejně jako karta.

A do budoucna chce Twisto nabídnout také možnost zaplatit mobilem pomocí technologie NFC. „I pro nás by to bylo levnější, náklady spojené s distribucí karty jsou velké. Ale zatím to není pro každého. Bude trvat dlouho, než se s tím lidé naučí platit. Většina lidí navíc nemá telefon, který by to podporoval. Kartu lze nabídnout každému,“ říká Šmída.

Symbióza s bankou a pojišťovnou

Platby mobilem namísto kartou umožňuje už od loňska například ČSOB ve své aplikaci NaNákupy, podobnou službu chystá také AirBank. A příští týden to s trojicí českých bank prostřednictvím Android Pay nabídne také Google.

Jak Češi platí kartami

Twisto však nehodlá bankovní domy zcela porazit. Je spíše příkladem postupného prorůstání fintech světa s tradičními institucemi. Nedávno získaly podíly ve startupu výměnou za investici pěti milionů eur holandská banka ING a rakouská pojišťovna Uniqa.

Vedle rozjezdu karty poslouží peníze a znalosti nových investorů také k expanzi za hranice. Nejprve do Polska, kde je pro rozšíření nákupů po internetu podle Šmídy velký prostor. Země má čtyřikrát víc obyvatel než Česko, ale objem e-commerce je ve srovnání s tuzemskem jen dvojnásobný.

„Tamní finanční trh je naproti tomu mnohem vyspělejší a konkurenční. Trvá mnohem déle získat si důvěru polského zákazníka, pokud nejste polský subjekt. V tom nám pomáhá, že s námi investuje lokální banka,“ říká Šmída. Výhledově uvažuje o vstupu do Rumunska a dalších zemí střední a východní Evropy.

Reklama na kreditní kartu dostala stopku. Je prý sociálně nezodpovědná

„Banky ale pořád žijí trochu off-line, mají velkou síť poboček, oslovují masy. To my ještě s Twistem neumíme, našemu průměrnému klientovi je 29 let, žije na menším městě, nakupuje on-line. Tuhle generaci neoslovíte na pobočce, pro ING i Uniqu můžeme představovat alternativní distribuční kanál,“ říká Šmída.

„Pojišťovny potřebují aktivity směrem k startupům, aby držely krok s dobou a seznamovaly se s novými postupy a technologiemi. Hodláme nabídnout odložené platby pojistného právě přes Twisto jako další formu uhrazení závazku,“ říká mluvčí pojišťovny Uniqa Eva Svobodová. Twisto bude ke své kartě nabízet také cestovní pojištění.

Tradiční finanční instituce podle Šmídy přebírají iniciativu od investorů rizikového kapitálu. „Venture kapitál má investiční horizont tři až pět let, ale fintech společnostem obvykle trvá pět až sedm let, než se dostanou do černých čísel. Proto v určité fázi nastoupí banky a poskytnou dlouhodobější kapitál,“ říká Šmída. Twisto je podle něj zatím stále v rozjezdu, v černých číslech chce být začátkem roku 2019.




Nejčtenější

Válka o prodavačky pokračuje. Nástupní mzda v Lidlu bude 28 tisíc

Nová prodejna v Berouně se otevře v následujících týdnech.

Diskonty Lidl v Česku zvýší od března nástupní mzdu pokladních a prodavaček na 28 tisíc korun, tedy o pětinu. V Praze a...

Pět tisíc dolarů na ruku a sbohem. Amazon se zbavuje lidí bez motivace

Pracovníkům ve skladu Amazon se v USA důsledně říká „associates“, tedy...

Nestandardní cestou jde americký Amazon při propouštění zaměstnanců bez motivace. Svému personálu předložil „nabídku“,...



Fronty i na půl hodiny. Kaufland má málo pokladních, lidé si stěžují

(Ilustrační snímek)

V Kauflandu na pražském Bohdalci je 25 pokladen, v posledních dnech je však běžné, že fungují jen čtyři. Nakupujících...

Diesely v Německu už nikdo nechce. Ceny ojetin srážejí čachry s emisemi

(Ilustrační snímek)

V Německu za poslední rok výrazně klesl prodej nových naftových aut, ceny těch ojetých šly znatelně dolů. Vývoj souvisí...

Nejmladší český miliardář začal ve skladu. Dnes ovládá zbrojařské impérium

Majitel Czechoslovak Group Michal Strnad.

Pětadvacetiletý Michal Strnad se po převodu stoprocentního podílu zbrojařsko-průmyslového holdingu Czechoslovak Group...

Další z rubriky

Co Češi tolik nekupují. CD a DVD už jsou mrtvá i pro statistiky

CD - ilustrační foto

Statistici udělali pořádek ve spotřebním koši a vyhodili, co už Češi tolik nekupují. Přestali tak sledovat ceny...

Rizikové půjčky vévodí českému úvěrovému trhu. Banky ztrácí podíl na trhu

(Ilustrační snímek)

Rizikovým způsobem si půjčuje peníze 28 procent Čechů. Dvě třetiny dlužníků si vzalo půjčku od nebankovních společností...

Uber chce v Praze rozvážet jídlo. Byznys zajímá i Amazon a Facebook

Uber Eats.

Firmy specializované na rozvoz jídla z restaurací si ve světě kolíkují svá teritoria. A některé z nich může zajímat i...

Najdete na iDNES.cz