Různé platební služby se snaží zlepšit nakupovací zážitek.

Různé platební služby se snaží zlepšit nakupovací zážitek.

Partners koupili podíl ve firmě, která umožňuje oddálit platbu v e-shopu

  • 13
Poradenská firma Partners koupila za desítky milionů čtvrtinový podíl v platebním strat-upu Twisto. Se službou, která umožňuje v e-shopu oddálit platbu za zboží až po jeho vyzkoušení, mají v Partners velké plány. Mimo jiné chtějí on-line platební službu rozšířit i do kamenných obchodů.

Větší e-shopy, včetně těch českých, dnes nabízejí kolem desítky možností, jak za nákup zaplatit. Kromě klasické dobírky, bankovního převodu, hotovosti na pobočce, PayPalu nebo různých druhů karetních plateb se v poslední době prosazují i specializované služby, které se snaží platbu zákazníkovi co nejvíc zpříjemnit.

A tím zároveň e-shopu (z jehož provizí žijí) zlepšit takzvaný konverzní poměr a ve výsledku zajistit lepší prodeje. Jednou z možností je nechat si zboží dovézt, vyzkoušet si ho a zaplatit až později. Na českém trhu tuto službu, kterou se proslavila švédská firma Klarna, nabízejí projekty Twisto a Kup Najisto.

První z nich nyní chce expandovat. Získal k tomu také nového investora - poradenskou společnost Partners. Ta za desítky milionů korun odkoupila ve firmě čtvrtinový podíl. Celá firma má tak nyní hodnotu zhruba kolem sto milionů korun. Partners se zároveň zařadili k dosavadním investorům Mitonu, Enernu a Tomáši Čuprovi, tedy sestavě známé například ze Slevomatu nebo Rohlik.cz.

Z on-linu do kamenných obchodů

Základní služba Twista zjednodušeně spočívá v tom, že zákazníkům oddaluje platbu. Ti si tak mohou domů objednat z e-shopu například více velikostí oblečení a ty které jim nevyhovují bez placení rovnou pošlou zpět. Nákup za ně totiž uhradilo Twisto, které ho po nich bude chtít do šestnácti dnů. Samozřejmě jen za to zboží, které si nakupující ve finále nechá. Zákazník okamžitě platí jen dopravu podle ceníku dané spediční firmy.

Na vlně světové popularity on-line platebních služeb se i Twisto vyvíjí. Letos přidali předplacenou službu Nákupní účet a s ní možnost nechat za sebe Twisto měsíčně zaplatit on-line nákupy až za 20 tisíc korun. A splatit je do patnácti dnů dalšího měsíce. Vlastně se tak jedná o virtuální kreditní kartu.

„Právě rozšiřující nové možnosti plateb mě na Twistu zajímají. Nabízí se mnoho synergií s Partners. Například, co se týče investic, ale i plateb pro naše klienty,“ vysvětluje spolumajitel poradenské firmy Petr Borkovec.

Mluví také o tom, že chce podobné platební služby z on-line světa přenést i do kamenných obchodů. Jak přesně by to mělo fungovat, zatím on i šéf Twista Michal Šmída tají. Má se ale jednat opět o princip kreditní karty nebo možností platit v obchodech mobilním telefonem. Tedy něco jako služba ApplePay, která už funguje na iPhonech. Podmínkou je ale platební karta vydaná v USA nebo několika dalších zemích (více zde).

Nikita odhalí, kdo je rizikový klient

Investoři u Twista potom mluví ještě o jedné věci - algoritmu Nikita, který odhaduje riziko. Tedy posuzuje, zda je ten či onen zájemce o službu důvěryhodný a nebo se jedná o potenciálního podvodníka.

“Vyhodnocujeme to automaticky během několika sekund. Nevyužíváme k tomu žádné registry, ale velké množství volně dostupných lokalizačních a uživatelských informací. Od operačního systému zákazníka až po politickou stranu, která v jeho bydlišti vyhrává volby,“ vysvětluje Šmída princip systému.

Každý ze stovek vyhodnocovaných údajů má potom přiřazenu určitou míru rizika na základě zkušeností. A dá dohromady finální doporučení zda se zájemcem dál pokračovat či nikoli. O systém podle Šmídy projevily zájem české banky.

Služby Twista dnes využívá na 150 e-shopů, které přes něj průměrně „proženou“ 6 až 7 procent svých tržeb. Podobné číslo - kolem 8 procent - uvádí i konkurenční Kup Najisto, které provozuje vyvíjí společnost Creative Dock ve spolupráci s Home Creditem. Tuto službu nabízí 38 e-shopů a další mají přibýt před Vánoci.