Revoluce v povinném ručení přichází. Sazby budou dle ujetých kilometrů

  14:15aktualizováno  14:15
Allianz začne jako první pojišťovna v tuzemsku počítat sazby povinného ručení a havarijního pojištění podle ujetých kilometrů. Nebude však kvůli tomu klientům do automobilů montovat žádné telematické jednotky, takže obavy z neustálého sledování odpadají. Ve středu to sdělil ředitel pojišťovny Jakub Strnad.

ilustrační obrázek k povinnému ručení | foto: Kmecova

„V Česku je hodně řidičů, kteří jezdí málo, ale svým pojišťovnám platí, jako kdyby každý rok objeli půl Evropy. Nízká sazba povinného ručení v Allianz přitom předpokládá pouhé nahlášení stavu tachometru. Žádný čip, který by řidiče v jednom kuse sledoval, do auta nedostanou,“ uvedl Strnad.

Pro řidiče, kteří jezdí méně než 10 tisíc kilometrů za rok, bude mít Allianz od října nejlevnější povinné ručení s pojištěním skel v ČR, řekl dále Strnad. Tento počet kilometrů se podle něj týká poloviny řidičů. U těch, co jezdí více, naopak cena pojistky progresivně poroste. Variantu podle odhadu ročně ujetých kilometrů si přitom nastaví každý řidič na počátku sám. Na základě ročního zúčtování pak na ní buď nebude nic měnit, nebo mu Allianz peníze vrátí, pokud najede méně, nebo naopak pojišťovně doplatí, protože toho najezdí víc. Důkazem bude fotografie tachometru nebo návštěva pobočky.

Ostatní pojišťovny sazby stanovují podle rizikovosti, věku a místa bydliště řidiče, stáří vozidla, objemu či výkonu motoru a dalších kritérií.

Deset tisíc kilometrů je evropský průměr

V EU ujede podle něj v průměru každý ročně zhruba právě 10 tisíc kilometrů ročně. ČR se s počtem 6880 kilometru na obyvatele řadí do spodní části žebříčku.

Podvodníky čekají výrazné sankce. „Na pokusy o podvod jsme připraveni. Přetáčení tachometrů, úpravu fotek či nahlašování nepravdivých údajů jsme schopni odhalit a sankce pro podvodníky budou velké,“ uvedl ředitel oddělení vyšetřování Allianz Ludvík Bohman. Sankcí za podvod bude třikrát vyšší sazba pojistného, minimálně 25 tisíc Kč měsíčně, odstoupení od smlouvy a trestní oznámení za pojistný podvod, doplnil.

„Je to skutečně revoluční a celkem odvážný krok. Dosud žádná jiná pojišťovna v ČR, a myslím ani v Evropě, nepřistoupila k rozlišení klientů podle počtu najetých kilometrů. Sympatické je na produktu i to, že je postavený na důvěře ke klientovi,“ řekl místopředseda představenstva makléřské společnosti Insia Ivan Špirakus. Produkt má podle něj skutečně šanci oslovit významnou část trhu.

Řešení ideální pro sváteční řidiče

Allianz jako první pojišťovna na trhu našla odvahu změnit status quo, souhlasil ředitel poradenské firmy Chytrý Honza Jiří Paták. Fakt, že počet ujetých kilometrů má zásadní vliv na rizikovost klienta, není podle něho ale novinkou. Pojišťovnám podle něj vyhovovalo toto kritérium neuplatňovat a držet tak uměle pojistné na vyšší úrovni. Z tohoto pohledu jde o průlom, který bude mít přímý vliv na výši plateb klientů. Svátečním řidičům se skutečně vyplatí této výhody Allianz využít, podotkl.

Pojišťovny loni zvedly ceny povinného ručení v průměru o několik procent. Zdražení bylo individuální, takže nebourající řidiči změnu prakticky nepocítili. Průměrná cena povinného ručení se ani v první polovině letošního roku příliš neměnila a pohybovala se okolo 2800 Kč.

Povinné ručení poskytuje v tuzemsku 13 pojišťoven. Celkem má pojištění odpovědnosti za provoz vozidla v ČR 7,5 milionu vozidel všech kategorií, vyplývá z dat České kanceláře pojistitelů. Odhad počtu nepojištěných provozovaných vozidel se dále pohybuje mezi 120 tisíc až 130 tisíc.

Konkurenční pojišťovny se ke kroku Allianz staví rezervovaně

„Posoudit skutečnost, zda je uvedený krok smysluplný na českém trhu, bude možné v delším časovém horizontu. Takzvaný víkendový řidič může být v hustém provozu rizikovější než zkušenější s větším počtem kilometrů,“ řekl ČTK mluvčí Kooperativy Milan Káňa.

„Nemělo by být klíčové jen to, kolik kilometrů řidič najezdí, ale především jakým způsobem je najezdí. Pokud bychom plánovali oslovit klienty s obdobnou nabídkou, musela by splnit především požadavky na jednoduchost procesu z pohledu klienta,“ uvedla mluvčí České pojišťovny Ivana Buriánková.

„Na takový krok není ideální doba. Vzhledem ke zvyšujícím se náhradám v povinném ručení, především újmy na zdraví, se pojištění nyní nachází na samé hranici rentability,“ míní mluvčí České podnikatelské pojišťovny Renata Čapková.

Autor:

Nejčtenější

Dráhy nevědí, co s historickými vlaky. Prodělávají jim 40 milionů ročně

Lokomotiva řady 750.356 přezdívaná Brejlovec je jednou z těch, kterou chtějí...

Na ministerstvech dopravy a kultury vzniká plán na záchranu parních lokomotiv a dalších historických vozidel, o které...

Cigarety bez dýmu. Firma láká Čechy na zahřívaný tabák, lékařka varuje

Americká společnost Philip Morris představila novou generaci zahřívaných...

Společnost Philip Morris ČR v úterý představila novou generaci zahřívaných cigaret bez kouře iQOS 3. Vedle ní přišla i...

Obchody si akcemi Black Friday utahují smyčku kolem krku, říká odborník

Black Friday

Od pondělí 19. listopadu začnou u některých obchodníků výprodeje na tzv. Černý pátek. Řada e-shopů však ve snaze zvýšit...

Zemřel majitel výrobce optiky Meopta. Přezdívalo se mu přerovský Baťa

Úspěšný byznysmen Čechoameričan Paul Rausnitz, který v 90. letech zachránil...

V neděli zemřel podnikatel a válečný veterán Paul Rausnitz, který ze dna přivedl ke globálnímu úspěchu výrobce...

Pošta měří, jak se její zaměstnanci při práci „zapotí“

Měření fyzické zátěže zaměstnanců České pošty

Pošťáci se baví. Česká pošta svým zaměstnancům měří, jak se za směnu fyzicky namáhají. Letos za to utratila téměř půl...

Další z rubriky

Tři zájemci o dostavbu dálnice D4 mají smůlu, ministerstvo je vyloučilo

Vizualizace dálnice D4 u Příbrami

Do druhého kola výběrového řízení na dostavbu 32 kilometrů dálnice D4 mezi Příbramí a Pískem vybralo ministerstvo...

Rychlovlaky od Škody Transportation se budou prohánět po německých tratích

Škoda Transportation začne dodávat dvoupodlažní vysokorychlostní soupravy (na...

Škoda Transportation začne dodávat dvoupodlažní vysokorychlostní soupravy pro německou trať Mnichov–Norimberk. Od jara...

Dráhy nevědí, co s historickými vlaky. Prodělávají jim 40 milionů ročně

Lokomotiva řady 750.356 přezdívaná Brejlovec je jednou z těch, kterou chtějí...

Na ministerstvech dopravy a kultury vzniká plán na záchranu parních lokomotiv a dalších historických vozidel, o které...

Najdete na iDNES.cz