U benzinových čerpadel potečou příští rok už jen tři druhy paliva

- Benziny Special a Super, které v tuzemsku používá ještě třicet procent motoristů, se ke konci letošního roku přestanou prodávat. Řidiči však budou mít u čerpacích stanic k dispozici náhrady. "Do dvou měsíců bude definitivně jasné, kolik a jaké druhy benzinů se budou od příštího roku vyrábět," uvedl Ivan Ottis, generální ředitel tuzemského výrobce pohonných hmot České rafinerské.

Rozhodnutí by mělo padnout v rámci petrolejářské asociace ČAPPO, která sdružuje výrobce a prodejce pohonných hmot, ale i zástupce automobilových svazů.

Special a super, které obsahují jedovaté olovo, zmizí od čerpadel proto, že země přistoupila ke směrnici Evropské unie, jež prodej těchto benzinů zakazuje. V zemích unie platí již od letoška, tuzemsko si ponechalo roční odstup.

Nejpravděpodobnější varianta podle Ottise je, že benzinů budou pouze tři druhy, a to nynější Natural 95 a 98, nově přibude Natural 91. Ten nahradí benzin Special a místo olova bude mít jinou příměs se stejnými vlastnostmi, ale ekologicky příznivější. Super si budou řidiči nahrazovat sami - natankují si Natural 95 a do nádrže zvlášť nalijí speciální příměs nahrazující olovo. Ottis nepředpokládá, že by změna druhů benzinů měla nějaký dopad na jejich ceny.

"Obecně toto řešení vyhovuje všem stranám, jak výrobcům, tak i motoristům, pro které je to u čerpacích stanic jednoduchý proces," uvedl tajemník ČAPPO Miloš Podrazil.
Důvodem, proč si motoristé používající pro auta super budou muset benzin sami míchat, je podle něho jejich malý počet. "Super má na celkovém prodeji benzinu podíl menší než devět procent.

Kvůli tomuto množství se tedy nevyplatí vyrábět speciální druh," vysvětlil Podrazil. Některé čerpací stanice podle něho už nyní prodávají náhrady olova, takže řidiči mohou super nahradit naturalem a příměsí už dnes.

Pouze bezolovnaté benziny, takzvané unibenziny, se již nyní prodávají také na Slovensku. Motoristé mohou rovněž využívat jak hotové benziny s příměsí, tak ruční doplnění do nádrže. Stejný systém funguje podle společnosti OMV rovněž v sousedním Rakousku.
K větší ochraně životního prostředí má přispět i další nařízení unie, které předepisuje pro pohonné hmoty nižší obsah karcinogenního benzenu a síry.

Česká republika má dané parametry splnit do roku 2003. "U síry parametry splňujeme, u šedesáti procent produkce benzinů překračujeme zhruba o půl procenta obsah benzenů," řekl Ottis.

Další zpřísnění normy kvality plánuje Evropská unie na rok 2005. Tyto ukazatele by však měly domácí rafinerie splnit už příští rok po dokončení nové krakovací jednotky v Kralupech.