Radní se bojí, že překladiště ještě víc zatíží Kolín dopravou, firma to ale odmítá. Zároveň oznámila, že od svého záměru neustoupí.
"Můžu jen s lítostí konstatovat, že jsme prohráli," prohlásil místostarosta Jiří Buřič.
Terminál bude mít kapacitu 10 tisíc automobilů. Soustředit se v Ratboři budou nejen vozy vyrobené v nové automobilce Toyoty, Peugeotu a Citroenu (TPCA) v Ovčárech, ale i další japonské vozy značky Toyota.
Odtud je pak bude firma rozvážet zákazníkům. Problém je v tom, že překladiště má stát na opačné straně města, než na které stojí automobilka TPCA.
Druhá strana města nevyšla
Radnice proto firmě navrhla, aby terminál vybudovala přímo v průmyslové zóně u Ovčár, tedy v sousedství TPCA - to proto, aby kamiony dovážející do překladiště vyrobené vozy nemusely jezdit přes město.
Firma to ale po konzultacích s evropským vedením Toyoty odmítla. "Už jsme do této akce vložili příliš mnoho peněz," řekl šéf Litry Pavel Kučera. Firma se brání odhadům, že provoz překladiště přispěje ke zhoršení dopravní situace v Kolíně.
Do terminálu i z něj se totiž budou auta dovážet hlavně po železnici - kamionů sem přijede nanejvýš patnáct za den. "Terminál přispěje k zatížení města jen kapičkou," souhlasí Jan Kašík ze společnosti DHV, která pro radnici vypracovala návrh na řešení dopravní krize.
Proti překladišti ale protestují také obyvatelé vesnic kolem Ratboře: například v nedalekém Kbelu vznikla petice, kterou podepsala většina lidí. Mají například strach o spodní vodu a ani se jim nechce z oken dívat na obří parkoviště.
"Terminál by měl být od nás asi sedm set metrů, takže se lidé bojí negativních dopadů," řekl starosta Karel Vedral.
V Ratboři jsou vděční
Naopak v Ratboři jsou za investici vděční. Překladiště totiž přinese až 200 pracovních míst a navíc pomůže využít železniční trať na Ledečko. Ta není příliš frekventovaná a dráhy dokonce uvažovaly o tom, že v Ratboři zruší zastávku.
"Terminál pomůže v rozvoji obce. Například nám stále ubývá obyvatel, a tahle investice by mohla problém vyřešit," uvedl ratbořský starosta Zdeněk Bydžovský.
Úřady zatím proti stavbě překladiště nemají vážné námitky - podle nich neohrozí životní prostředí. Stavět se začne zřejmě na jaře a náklady se vyšplhají asi na
půl miliardy korun.