Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

U osobních kont by měl klient zvážit, jaké služby potřebuje

aktualizováno 
- Osobní konta, přestože majiteli nevydělají moc peněz na úrocích, jsou potřeba v běžném životě stále častěji. Zaměstnavatelé například posílají na tyto účty mzdy svým zaměstnancům, pomocí trvalých příkazů může majitel účtu hradit nájemné, složenky či půjčky a podobně. Bankovní ústavy ve snaze "ušít konto na míru" nabízejí různé osobní účty s odlišnými podmínkami pro klienta.

Například Česká spořitelna, podobně jako IPB nebo Komerční banka, nabízí jak standardní účet pro běžné klienty, tak konta pro náročnější zájemce. Na druhou stranu lze z nabídky těchto ústavů vybrat specializované účty pro mladé studenty.

Není konto jako konto
Různé typy účtů jsou určeny různým příjmovým skupinám. Standardní konta bývají dostupná nejširším vrstvám obyvatelstva. Banky však často nabízejí i luxusnější verze určené náročným klientům. Jaký je mezi těmito dvěma typy účtů rozdíl?

Konta pro bohatší klienty nabízejí pohodlnější obsluhu díky některým službám, které jsou k nim automaticky nabízeny. Navíc mohou mít výhodnější úročení vkladů. Například majiteli IPB Osobního konta je v současné době jakákoliv částka na účtě vyšší než 25 tisíc korun úročena dvěma a půl procenty.

Ale když bude mít klient sto tisíc až půl milionu korun na IPB Privátním TOP kontě, které je určeno náročnějším klientům, dostane roční úrok tři a půl procenta. Od částky půl milionu korun jsou to dokonce čtyři procenta.

Podobně Česká spořitelna úročí klasické sporožirové účty jedním procentem, ale Sporožiro Plus třemi procenty. Některé finanční ústavy, jako například Raiffeisenbank, mají pevně stanovená pravidla pro běžnou klientelu, zatímco pro bonitní zákazníky nabízejí různé služby za individuálních podmínek.

Zajímavá je také politika Union banky. Ta nerozlišuje standardní a luxusní osobní účty, ale klientům, kteří mají zůstatek na účtu vyšší než šedesát tisíc korun, nabízí úrok tři a půl procenta. Proč si tedy každý klient nezaloží nadstandardní osobní konto se spoustou výhod oproti standardním účtům?

Luxusní konta vyjdou dráž
Odpověď je jednoduchá - za luxus se platí. Taková konta si tak mohou dovolit jen finančně zdatní zákazníci. Zatímco například u B-konta Komerční banky, které je určené běžné klientele, musí být první vklad minimálně tisíc korun, u A - konta, které nabízí řadu nadstandardních služeb, je minimální první úložka padesát tisíc korun.

Chce-li si člověk založit standardní sporožiro u České spořitelny, nezaplatí za jeho založení nic a vedení účtu ho bude stát devadesát korun ročně. Naproti tomu při založení Sporožirového účtu PLUS je třeba zaplatit jednorázově dva tisíce korun a poplatek za vedení účtu dosahuje dvě stě korun za jeden měsíc.

Nadstandardní konta často zahrnují phonebanking - tedy telefonní bankovnictví. Klient tak může ve větším či menším rozsahu komunikovat s bankou prostřednictvím telefonu.

Platební karty jsou samozřejmostí
Rozšířené je také využívání platebních karet. Běžné domácí karty jsou dodávány zdarma, nebo za poplatek nepřevyšující zhruba 250 korun ročně. Luxusní mezinárodní karty ale přijdou majitele přibližně na čtyři až šest tisíc korun za rok.

Zato však nabízejí velký rozsah pojištění - zdravotní, ale například i proti zpoždění letu dopravního letadla. Jsou s nimi spojeny i jiné služby.

Třeba majitel karty American Express Gold Card může spolu s doprovodem navštívit prestižní salonky na mezinárodních letištích. V těch je mu k dispozici zdarma občerstvení, případně telefon, fax a podobně.

Roční poplatky za vedení účtu
Banka                                         Celkové roční poplatky
Bank Austria Creditanstalt                     1697,83*
Česká spořitelna                                       642,05
ČSOB                                                    330,50
Expandia banka                           2323,48 - 3709,48**
GE Capital Bank                                       860,64
IC Banka                                                  579,38***
IPB                                                           574,60
Komerční banka                                       607,08
Poštovní spořitelna                                    535,80
Raiffeisenbank                                          574,93
Union banka                                                936
Živnostenská banka                                   150,20

Pozn.: Srovnání vychází z těchto podmínek: průměrný měsíční zůstatek na účtě 20 000 korun; 24x příchozí platba; 12x odchozí platba na základě dříve podaného trvalého příkazu; 12x odchozí platba SIPO; 12x výběr hotovosti na přepážce; 12x výběr hotovosti z bankomatu dané banky; 3x povolené přečerpání zůstatku o 1 000 korun na 1 týden; 12x výpis z účtu; poplatek za vedení nejlevnější platební karty z nabídky banky * podle poplatků platných od 1. 5. 2000 ** podle cenového programu; klient do 26 let věku má výrazné slevy *** bez poplatků za platby SIPO, které banka neprovádí

Poplatky za služby u osobních běžných účtů
Banka            Účet            Úrok             Založení
                                             (%)               (Kč)
Bank Austria Creditanstalt Osobní účet 0,50-1,50 zdarma
Česká spořitelna Sporožiro 1,00 zdarma
Sporožiro PLUS 3,00 2000
Sporostudent 1,00 zdarma
Sporojunior 1,00 zdarma
ČSOB Konto Kompakt 0,75-3,75 zdarma
Expandia banka Osobní účet 0,50-2,00 zdarma
GE Capital Bank O.K.O. 1,00-3,00 2) zdarma
IC Banka osobní běžný účet 1,00 zdarma
IPB
IPB Os. konto 1,50-2,50 zdarma
IPB Privátní TOP konto 1,50-4,00 zdarma
IPB Studentské konto 3,00 zdarma
Komerční banka
A-konto 0,50-4,00 zdarma
B-konto 0,50-2,00 zdarma
Expreskonto 0,50-2,50 zdarma
Gaudeamus 3,00 zdarma
Poštovní spořitelna
Postžirový účet 1,00-3,00 zdarma
Junior účet 3,00 zdarma
Raiffeisenbank osobní běžný účet 1,00 zdarma
Union banka
Běžný účet osobní 2,00-3,50 zdarma
Živnostenská banka osobní běžný účet 0,50-3,50 zdarma

Banka        Vedení/rok     Zrušení        Poplatek za účetní položku
                      (Kč)                 (Kč)           v rámci banky/mimo banku
                                                                               (Kč)

Bank Austria Creditanstalt 840 100 5-10/5-10
Česká spořitelna 90 zdarma 4/6
2400 zdarma 0/6
zdarma zdarma 4/6
zdarma zdarma 4/6
ČSOB zdarma 100 4/4-6
Expandia banka 1920-3360 1) zdarma 3-16/3,50-19
GE Capital Bank 0/144 3) 100 4/4
IC Banka 360 zdarma 0/5,50
IPB
zdarma 200 3,50/5,50
zdarma 200 3,50/5,50
zdarma 200 3,50/5,50
Komerční banka
1 800 zdarma 1,50-10/3,90-12
180 4) zdarma 1,50-10/3,90-12
180 4) zdarma 1,50-10/3,90-12
zdarma 5) zdarma 1,50-10/3,90-12
Poštovní spořitelna
zdarma 200 0-3/3,50-5,00
zdarma 50 1,50-2/3,50-4
Raiffeisenbank zdarma 100 0/5
Union banka
180 4) 100 2/2-5
Živnostenská banka zdarma 100 0/2-10

Pozn.: 1) - klienti do 26 let mají roční slevu 1020 korun
2) - zůstatek je rozdělen do pásem, úročených 1 až 3 procenty; část zůstatku přesahující dané pásmo je úročena vyšším procentem (max. 3 procenty)
3) - při zůstatku nad dvacet tisíc korun/při zůstatku do dvaceti tisíc korun
4) - při měsíčním výpisu z účtu - klient neplatí žádné další poplatky za výpis; u Komerční banky je poskytována sleva 5 korun/1 výpis, je-li prům. zůstatek 20 tisíc korun nebo jestliže klient využívá elektronické bankovnictví, příp. služeb Telefonního centra KB
5) - při četnosti výpisů jednou za měsíc nebo jednou za čtvrt roku U kont IPB může ředitel pobočky snížit či neuplatnit uvedený poplatek za zrušení účtu

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Ilustrační snímek
Developeři utíkají z Prahy. Starý územní plán brzdí výstabu nových bytů

Dlouhotrvající problémy s povolováním výstavby nových bytů v české metropoli hýbou prodejním žebříčkem rezidenčních developerů. Situace na pražském trhu...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Finanční úřad využije nový nástroj k doměřování daní. Data z EET

Data z EET budou mít další využití. Finanční úřad je bude v následujících letech používat k detailnějšímu doměřování daní podnikatelům, kteří buď neodevzdají...  celý článek

Kromě posilování prodejů v maloobchodu zrychlily v létě prodeje plechovkových...
Pivo v plechovkách stále roste. Prodalo se ho až o 80 procent víc než loni

Obliba piva z obchodních řetězců, a zejména toho plechovkového, dál roste v neprospěch moku prodávaného v hospodách. Potvrzují to odhady Českého svazu pivovarů...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.