Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

U Plzně začne stavba nejdelšího tunelu, vlaky jím projedou v roce 2015

  9:06aktualizováno  9:06
Nedaleko Plzně odstartuje na jaře stavba nejdelšího železničního tunelu v Česku. Čtyři kilometry dlouhými tubusy pod vrchem Chlum se vlaky na modernizované trati z Plzně do Prahy mají vydat v roce 2015.

Největší železniční stavba v Plzeňském kraji za posledních 25 let nabrala v minulosti několikrát zpoždění. Téměř k ledu ji loni v srpnu poslaly škrty tehdejšího ministra dopravy Víta Bárty.

Další zpoždění nabrala přestavba kvůli asi 180 pozemkům, které Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) musela vykoupit.

Fakta o tunelu Homolka - Chlum

* Vjezdové portály od Prahy vyrostou na východním úpatí vyvýšeniny Homolka - na 96. km pražské trati. Výjezdové portály u plzeňské Doubravky vyústí na západní straně vrchu Chlum - na 100. km trati.

* S délkou 4 150 metrů a dvěma souběžnými železobetonovými tubusy se stane nejdelším železničním tunelem v ČR. Připraví o prvenství březenský tunel (1 758 metrů, jedna kolej) i špičácký (1 747 metrů, dvě koleje).

* Konstruovaný bude až na rychlost 200 km/h.

* Předpokládané náklady na výstavbu se pohybují kolem 4 miliard Kč.

Vyvlastnění posledního pozemku by nyní měl krajský úřad potvrdit nejpozději do konce listopadu. Jakmile bude převedený v katastru nemovitostí na správce kolejí, může vítězný dodavatel kopnout do země. Výběrové řízení na úsek Rokycany - Plzeň se uskuteční podle Václava Šťastného ze SŽDC v ideálním případě ještě do konce letošního roku.

"Termín vypsání soutěže ale nezáleží jen na nás," konstatoval Šťastný.

Nový tunel bude součástí zmodernizovaného úseku III. koridoru. Podle současných předpokladů se cena nové tratě mezi Rokycany a Plzní blíží 7,8 miliardám. Oproti původním více než devíti.

"Podařilo se nám stavbu zlevnit zrušením nadstandardních prvků požární ochrany. Bezpečnost železničního provozu i evropské normy ale budou dodrženy," vysvětluje mluvčí SŽDC Pavel Halla.

Úspory přinesla i recese, neboť zlevnil materiál. Další si slibují správci železnice od veřejné soutěže na zhotovitele stavby.

Komfortní a rychlejší svezení tunelem pod Chlumem si lidé začnou užívat na přelomu let 2015/2016. To už by mohla být hotová i přestavba části kolejiště na hlavním plzeňském nádraží.

"Bude to jedna z nejnáročnějších investic na železnici. I proto je přestavba železničního uzlu Plzeň rozdělena do pěti samostatných staveb," vysvětluje Václav Šťastný.

První, rekonstrukci takzvaného pražského zhlaví, by rádi správci železnice zahájili už za dva roky. Zbylé v letech 2014 až 2020.

Co všechno se změní do roku 2015?

1. Při stavbě tunelu, který se bude razit od jara 2012, se vyveze milion kubíků zeminy a štěrku. Odhadem naplní na 62 500 nákladních aut s přívěsem. Přes které obce a kam budou jezdit, to navrhne vítěz soutěže. Vypsaná bude do konce letošního roku.

2. Přeložka z Ejpovic do plzeňské Doubravky zkrátí nynější 20kilometrovou trať Rokycany-Plzeň o šest kilometrů. Rychlíky ji zvládnou místo současných 20 minut urazit o šest až osm minut rychleji.

3. Nová trať zcela mine Chrást. Cestující z Chrástu budou jezdit radnickou lokálkou po jedné koleji do Ejpovic, kde přesednou na vlak do Plzně nebo Prahy.

4. Mezi Chrástem a Plzní zmizí koleje a troleje. Definitivně po roce 2020. Plzeňský magistrát v minulosti zvažoval, že by po holém náspu mohla vést cyklostezka kolem přírodního parku Horní Berounka.

5. U východního portálu tunelu (u Kyšic) by mělo fungovat informační středisko. První na české železnici. Nejméně pět dní v týdnu se zde laici i odborníci dozví novinky ze stavby tunelu, úseku Rokycany-Plzeň i o celém III. železničním koridoru.




Nejčtenější

Prodavači jsou dražší než vysokoškoláci. Anomálie však dlouho nevydrží

(ilustrační snímek)

Současný trh práce zažívá anomálie v odměňování. Kdo hledá práci, může si u dané firmy říct víc, než mají stávající...

Kaufland na pranýři. Zákazníci si stěžují na chybějící zboží i dlouhé fronty

(Ilustrační snímek)

Kaufland prožívá těžké období. Na jedné straně se snaží otočit vnímání lidí, že je „jen levný“, na druhé straně bojuje...



Problémy vyřešíme, chce to ale čas, říká finanční ředitel Kauflandu

Finanční ředitel Kauflandu Jan Stupka obsluhoval zákazníky u pokladny na...

Finanční ředitel Kauflandu Jan Stupka (54) působí v tomto německém obchodním řetězci, kde je zvykem rozhovory...

Na jižní Moravě jsou vyšší mzdy než v Praze. Firmy si přetahují lidi

Ilustrační snímek

Platy na jižní Moravě jdou do extrému, firmy totiž dorovnávají nejvyšší platy konkurentů. Hospodářská komora před...

Motýlí efekt a duha na českých bankovkách. Podívejte se na nové prvky

Státní tiskárna cenin představila nové ochranné prvky, které budou na...

Státní tiskárna cenin slaví devadesát let od svého vzniku. Významné jubileum spojila s unikátní výstavou cenin, kde má...

Další z rubriky

Resort dopravy chce větší podíl na dani z paliv, peníze by dal na silnice

Silnice mezi poli nad Dýšinou a ve vesnici Kyšice na Plzeňsku. Díry v silnici....

Do výstavby a údržby silnic a dálnic by mohlo směřovat více peněz vybraných na spotřební dani z motorové nafty a z...

PŘEHLEDNĚ: Otazníky nad miliardovým mýtem. Kellner ještě nemá vyhráno

(Ilustrační snímek)

Boj firem o jednu z největších zakázek posledních let je ve finále. Mýto má na dosah vítězné konsorcium PPF...

České dráhy si za víc než miliardu pronajmou patnáct nových lokomotiv

Lokomotiva 1216 Taurus v barvách Českých drah se jmenuje Spirit of Brno.

České dráhy si chtějí do roku 2024 pronajmout patnáct lokomotiv schopných jet rychlostí až 160 kilometrů za hodinu....

Najdete na iDNES.cz