U případů, které šetřili inspektoři Českých drah, chybí důkazy

- Úřad vyšetřování poskytl Generální inspekci Českých drah vysvětlení, proč u většiny případů, které loni inspektoři prošetřili a od policie se dostaly až k vyšetřovatelům, není znám viník. Případy totiž nejsou podle vyšetřovatelů dostatečně zdokladovány. Zprávu s popisem případů inspektoři předali v rámci akce Čisté ruce ministru Jaroslavu Baštovi.
Inspekce zjistila, že České dráhy předražily dvě stavby na I. železničním koridoru o sedmdesát procent.

Nedostatek důkazů je například v případu zadávání zakázek na modernizaci železničních kolejových vozidel, podezření z úplatků u pracovníků generálního ředitelství Českých drah, hospodaření se zásobami státních hmotných rezerv nebo prodeje železničních kolejových vozidel. Další případy teprve šetří policie nebo je předložila úřadu vyšetřování.

Inspekce letos plánuje čtrnáct kontrol týkajících se financování Českých drah a osm kontrol bezpečnosti železniční dopravy a bezpečnosti práce.

Inspekce: ČD předražily dvě stavby
Inspekce zjistila, že České dráhy předražily dvě stavby na I. železničním koridoru o sedmdesát procent. Zatímco modernizace úseku Poříčany-Kolín měla podle původních propočtů vyjít na 1,084 miliardy korun, dráhy za realizaci zaplatily 1,945 miliardy, u stavby Břeclav-Rakousko šlo o navýšení o 1,106 miliardy na 2,737 miliardy korun.

"Zdražení v rozsahu sedmdesáti procent je zdůvodnitelné," uvedl ředitel odboru kontroly Generální inspekce ČD Miroslav zajíc. Zvýšení cen u uvedených staveb si podle dodatků smluv vyžádaly vedle inflace náklady na broušení kolejí, úpravu trakčního vedení, přeložka silnice, rekonstrukce podchodu, úprava zabezpečovacího zařízení a stavba opěrné zdi.