Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

KOMENTÁŘ: Uber prohrál, ale jsou tu další a méně centralizované služby

  14:00aktualizováno  14:00
Po verdiktu Soudního dvora EU se může zdát, že regulátoři vyhráli a on-line platformy propadly. To je však jen zdání. Verdikt jenom urychlí nástup decentralizovaných přepravních platforem, píše v komentáři pro MF DNES hlavní ekonom společnosti Cyrrus Lukáš Kovanda.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: AP

Před třemi lety jsem absolvoval newyorský maraton. Spolu s dalšími více než 50 tisíci běžci. Velká věc i na tak velké město. Po doběhu jsem zalitoval, že u sebe nemám mobil. Všechny taxíky byly beznadějně zadané. Rozvézt desetitisíce lidí je „záhul“ i pro jejich tamní početnou žlutou armádu. 

A protože jsem si nemohl přivolat vůz přes aplikaci Uber, znavený jsem se z cílového prostoru v Central Parku vybelhal do rušných ulic. Na hotel daleko, foukal chladný listopadový vítr, tak jsem vzal s povděkem nabídku jakéhosi rikši s bicyklem. Po usednutí do povozu mi dokonce nabídl deku na zahřátí. I tu jsem přijal s povděkem. Ta však předtím mazaně zakrývala rikšovu taxu. Byla nehorázná.

Uber je přepravní služba a musí mít licenci, rozhodl Soudní dvůr EU

Za minutu jízdy na rozvrzaném kole si účtoval pět dolarů. Vzhledem k tomu, že za „jízdu“ počítal i stání na semaforech či popojíždění v koloně, krátké svezení mohlo vyjít třeba až do stovek dolarů - tedy násobně výše, než jaká je cena za žlutý taxík. Ale mnozí maratonci, znaveni do mdlob, to zřejmě zaplatili. Já ne. Když mi došlo, že jsem se nechal napálit, odhodil jsem při nejbližším zastavení deku a vyskočil z povozu.

Když jsem rikšovi vrazil pár dolarů do dlaně a uháněl na chodník, rozčileně gestikuloval. Dobře mu tak. Dobře mi tak. Přes to všechno jsem však musel ocenit, jak pružně v New Yorku zafungoval přepravní trh.

Jakmile došly taxíky, objevili se na scéně rikšové - nabídka flexibilně vyšla vstříc poptávce. Na vyčerpaných, sotva se potácejících maratoncích si ten den pořádně namastila kapsu asi hezká řádka z nich.

Přepravní trh v New Yorku funguje stále

Počet automobilů, které nabízejí svezení, se v městě od roku 2014 zhruba zdvojnásobil. Pouze v barvách Uberu jich jezdí 65 tisíc. Přitom tradiční taxíky brázdí město „jen“ v počtu necelých 13 600. Rikšové už po letošním maratonu jistě zdaleka takový úspěch neslavili. A to bylo běžců ještě o něco víc než před třemi lety.

Lukáš Kovanda, hlavní ekonom Cyrrus

Lukáš Kovanda, hlavní ekonom Cyrrus

Jenže s rozmachem on-line platforem jako Uber, Lyft nebo Juno sílí kritika těch, kteří je spojují se zhoršením dopravní situace ve městě. Na Manhattanu se prý kvůli zácpám průměrná rychlost silničního provozu v uplynulých pěti letech snížila z 10,5 na 7,6 kilometru v hodině. Pokud za to zpomalení opravdu mohou zmíněné platformy, nabízí se otázka, proč je Newyorčané preferují, a to dokonce v rostoucí míře?

Nevypovídá to spíše o neuspokojivé kvalitě veřejné hromadné dopravy? Nebo o špatných službách licencovaných taxikářů? Trh zkrátka signalizuje, že tradiční poskytovatelé přepravy musí zkvalitnit služby. Tak jako on-line platformy ve velkém dostaly z ulic města podvodnické rikši, představují nyní ohrožení i pro taxikáře.

Taxikářská lobby, místo aby se nad sebou zamyslela, volá po přísnější regulaci on-line platforem. Platí to pro mnohá velká města. Od New Yorku po Prahu mají tradiční taxikáři pověst těch, kteří jsou často nadutější, nepříjemnější, ba až drzejší než řidiči on-line platforem. 

Ostatně i z testu taxikářů, který v pražských ulicích udělal server iDNES.cz, plyne, že svezení za férových podmínek nabídne cizinci pouze „neregulovaný“ Uber, zatímco řidiči „regulovaných“ taxislužeb vesměs zklamali. Chovali se neurvale, nebo cizince dokonce bez ostychu okradli.

Soud označil Uber za přepravní společnost

Na popud jiné taxikářské lobby, tentokrát barcelonské, se Uberem zabýval Soudní dvůr Evropské unie. Ve svém několik dní starém verdiktu soudci Uber přelomově označují za přepravní společnost. On-line platformě takové stanovisko ztíží život, jelikož se nebude moci odvolávat na to, že pouze propojuje zájemce o svezení s těmi, kdo je svezou. Soud argumentaci opírá mimo jiné o to, že Uber má určující vliv na přepravní cenovou politiku. V tom má pravdu. 

Názorně to bylo vidět letos v lednu, kdy newyorští taxikáři stávkovali, aby tak podpořili vlnu protestů proti Trumpovu zákazu imigrace z vybraných muslimských zemí. Uber, jehož tehdejší nejvyšší šéf Travis Kalanick byl zároveň členem Trumpova sboru ekonomických poradců, v reakci na stávku přechodně a plošně zrušil jindy běžnou přirážku v ceně jízd „svých“ řidičů.

Uber vskutku je „něčím víc“ než jen tím, kdo nevinně a nezaujatě propojuje nabízející s poptávajícími. Tradiční přepravci, ať už tradiční taxi, nebo někde dokonce i poskytovatelé veřejné hromadné dopravy, budou nyní tak jako tak muset řádně zkvalitnit své služby a řádně zlepšit jejich poměr cena/výkon. Uber byl jen prvním varováním. Je totiž stále ještě centralizovanou společností s nejvyšším šéfem a dalšími korporátními atributy. 

Regulátoři, v českém případě nyní po verdiktu soudu EU konkrétně ministerstvo dopravy, tak stále mají na koho se obrátit, u koho se plnění té či oné regulace dožadovat. Uber jen ukázal směr dalšího vývoje, avšak zůstal v půli cesty. Už dnes jsou na světě decentralizovaní on-line poskytovatelé přepravy, třeba americká platforma Arcade City. 

Podobně jako nad decentralizovanou kryptoměnou bitcoin nebdí žádná vláda ani centrální banka, Arcade City zase není žádnou firmou nebo korporací, na rozdíl od Uberu, o poskytovatelích tradiční taxislužby ani nemluvě. Z důvodu decentralizované povahy bude regulace těchto nových platforem ještě násobně obtížnější, ne-li nemožná, než tomu je v případě Uberu.

Po verdiktu Soudního dvora EU se může zdát, že regulátoři vyhráli a on-line platformy propadly. To je však jen zdání. Verdikt jen urychlí nástup decentralizovaných přepravních platforem. Důvod je prostý. Lidé - ať už v New Yorku, nebo v Praze - chtějí jezdit levněji a příjemněji. A technologie to prostě umožňují.

Autor:


Nejčtenější

Dostanu o 5 Kč na hodinu navíc? Beru. Firmy tápou nad odchody zaměstnanců

Ilustrační snímek

Potravinářské řetězce, sklady nebo pošta mají jedno společné: až třetina zaměstnanců tam nevydrží déle než rok. Nemají...

10 LET OD KRIZE: Místo práce jsme stříleli vrtulníky, říká bývalý bankéř Lehmanů

Nik Storonsky, zakladatel a šéf britského bankovního start-upu Revolut.

Před deseti lety oběhly celý svět fotky bankéřů, jak s papírovými krabicemi vyklízejí své kanceláře na Wall Streetu....



Pět týdnů dovolené, vyšší mzdy a kratší pracovní týden, požadují odbory

Předseda ČMKOS Josef Středula na shromáždění odborářů před začátkem...

Na třináct set odborářů z celé republiky přijelo v úterý do Prahy, aby formulovali své požadavky. Chtějí zvýšení mezd o...

Pojištění proti pokutám je přitěžující okolnost, rozhodl Nejvyšší správní soud

policie radar měření rychlost celostátní akce

Uzavření pojistky proti pokutám může být ve správním řízení bráno jako přitěžující okolnost, upozornil deník Právo na...

Prověřte, jak získal majetek! Na finanční správu přišlo 1 173 podnětů

Ilustrační snímek

Už třetím rokem Češi hlásí příjmy, které se nemusejí psát do daňových přiznání. Pokud to neudělají, riskují do budoucna...

Další z rubriky

Dozorčí rada sesadila šéfa Českých drah Krtka. Nahradí ho Kupec

Šéf Českých drah Pavel Krtek.

Dozorčí rada Českých drah sesadila v úterý předsedu představenstva Pavla Krtka. Ve funkci šéfa státem vlastněného...

Vlaky se na trať z Volar do Strakonic vrátí v listopadu, oprava bude stát 140 milionů

Železniční trať mezi Mikulovem a Novým Městem porušená erozí.

Na poškozený úsek železniční trati, která spojuje jihočeské Strakonice a Volary, se vlaky vrátí na konci listopadu....

Do Ostravy za padesát. Slevy pro studenty a seniory platí i na akční jízdné

Ilustrační snímek

České dráhy musejí kvůli povinným slevám pro studenty a seniory, které platí od září, ještě víc zlevnit. Přešly totiž...

Najdete na iDNES.cz