V Česku začala 13. srpna fungovat mobilní aplikace Uber, která zprostředkovává...

V Česku začala 13. srpna fungovat mobilní aplikace Uber, která zprostředkovává alternativní taxislužbu. Na snímku je Patrick Studener, který řídí expanzi americké společnosti v regionu. | foto: ČTK

Pražští úředníci „zabavili“ auto alternativní taxislužby Uber

  • 378
Magistrátní úředníci nechali v pondělí odstavit auto taxislužby, které jelo pod alternativním dispečinkem Uber přes mobilní aplikaci. Americká společnost zabývající se zprostředkováním osobní automobilové přepravy působí v Praze od srpna, úřady legálnost jejího podnikání prověřují.

„Nejde o zabavení vozidla, ale o zabránění mu v jízdě přiložením technických prostředků do doby, než bude zaplacena kauce, kterou dopravci uložila Policie ČR,“ potvrdil informaci MF DNES Jiří Bureš, vedoucí oddělení taxislužby pražského magistrátu.

Upřesnil, v čem byl problém: "Za absenci smlouvy na tu konkrétní (smluvní, pozn. red.) jízdu byla uložena kauce ve výši 50 tisíc korun". Praha se tedy zařadila mezi metropole, které mají s Uberem problém. Před pár týdny dokonce soud v Německu pozastavil jeho provoz, ale už své rozhodnutí zrušil.

Uber čelí hněvu taxikářů, kdekoliv se objeví

Uber byl založen v San Francisku v roce 2009. Firma se označuje za trh, který zprostředkovává kontakt mezi řidiči a zákazníky, nikoli za přepravní službu. Přístup Uberu ale v řadě evropských měst narazil na regulaci trhu s dopravními službami. Radnice v Berlíně a Hamburku službu Uber zakázaly, protože její řidiči neměli povolení pro přepravu cestujících ani požadované pojištění. Začátkem září tento zákaz rozšířil soud ve Frankfurtu nad Mohanem na celé Německo. V srpnu v Paříži tamní soud nařídil firmě změnit systém účtování plateb, aplikace však zakázána nebyla.

Řidiči, kteří chtějí pro Uber jezdit, musejí předložit všechna povolení a doklady požadované pro konkrétní město, v němž chtějí působit. Do aplikace se mohou přihlásit teprve poté, kdy Uber prověří, zda splňují potřebné podmínky. Řidiči platí firmě Uber 20 % z každého jízdného.

Společnost Uber konkrétní případ nekomentovala s tím, že jedná v mezích zákona. "Uber a partnerští řidiči jeho služby UberBLACK splňují veškerou dopravní legislativu. Uber inovuje v rámci zákona, zatímco vede konstruktivní dialog s tvůrci politiky o tom, jak může nejlépe fungovat v českém kontextu," reagovala společnost.

Obvykle se hájí, že každý řidič, který jejich aplikaci využívá k práci, je prověřen, jestli má koncesi a pojištění. "Stojíme při našich partnerských řidičích a budeme je podporovat," uvedla firma v e-mailovém prohlášení pro MF DNES.

Potíže společnosti Uber s českou legislativou se mohou týkat taxametrů. Ty totiž musí mít každé taxi, přes Uber však jezdí i auta, která ho nemají.

"Profesionální řidiči mají taxikářskou licenci a fungují jako smluvní přeprava. Světelné označení vozů taxi na střeše a taxametry se nepoužívají, neboť řidiči fungují jako smluvní přeprava," poslal v jiném prohlášení v pondělí Rob Khazzam, který je šéfem expanze společnosti.

Legislativní háček je v definici "smluvní přepravy". Podle dosavadního výkladu zákona je to přeprava za domluvenou cenu předem, ale nikdy ne bezprostředně před nástupem do auta. Zástupci firmy Uber však míní, že přivolání formou mobilní aplikace, kdy je známa cena za kilometr a další parametry, pravidla splňují. Pravděpodobně o tom bude nakonec rozhodovat soud.

Jiný konkurenční alternativní dispečink - český start-up Liftago - u svých řidičů kontroluje navíc i taxikářskou licenci. "Liftago smí používat řidiči, kteří mají licenci, taxametr i označení taxi," říká mluvčí Liftaga Ondřej Krátký. Firma si dokumenty u řidičů osobně kontroluje a takový zásah magistrátu stran auta, které jelo pod její aplikací, nepamatuje.

Uber v Praze rozjel v srpnu "limuzínovou" službu UberBlack, která nabízí odvoz řidiče s licencí a vlastním autem vyšší třídy jako jsou mercedesy třídy E a S, BMW řady 5 až 7 nebo superby.

Kontrola úřadů

Magistrát zahájil kontrolu alternativní taxislužby Uber už na začátku září. Chce prověřit, zda firma neporušuje živnostenský zákon.

Podle Ministerstva dopravy může být případný problém obsažený ve způsobu objednávky přepravy. Vozidla Uberu totiž jezdí bez taxametru a podle zákona v takovém případě musí být předem uzavřená smlouva buď písemně, nebo elektronicky. I elektronická verze ale musí obsahovat řadu náležitostí, jako jsou elektronické podpisy, doplnil úřad.