Aplikace UberPop v momentě, kdy řidiči přichází objednávka.

Aplikace UberPop v momentě, kdy řidiči přichází objednávka. | foto:  Jan Zatorsky, MAFRA

Uber v Praze podle úřadů i právníka porušuje zákony. Nejsme taxi, brání se

  • 286
Zákon o silniční dopravě, živnostenský zákon i občanský zákoník. Ty všechny podle názoru osloveného právníka v Česku porušuje firma Uber nebo její řidiči. Pražský magistrát proti nim vede několik správních řízení. Manažeři Uberu jsou ale klidní: nejsou prý taxislužba, tak pro ně tyto předpisy neplatí.

Málokterá velká mezinárodní firma budí v současnosti globálně takové kontroverze jako Uber - technologická společnost, která přes aplikaci „dohazuje a kasíruje“ zákazníky svým partnerským řidičům. Mnohde už ji zakázal soud nebo po ní jdou úřady. To druhé je případ Prahy, kde klíčová služba UberPop funguje už déle než rok.

Manažer Uberu pro expanzi Lokman Kuris, pod nějž spadá i čtyřčlenná pražská pobočka, ale působí klidně. „Dnešní zákony vznikaly před mnoha lety, často nepočítají s existencí internetu nebo chytrých telefonů. Vedeme dialog s regulátory a věříme, že nakonec najdeme řešení, které bude pro obě strany výhodné,“ reaguje turecký manažer na otázky narážející na střet Uberu s českými zákony.

iDNES.cz požádal o názor i partnera právní kanceláře Urban&Hejduk Marka Hejduka, který se již problematikou kompatibilnosti nových podnikatelských přístupů a stávajících zákonů zabýval. Hejduk uznává, že nastavení podnikatelského modelu Uberu je v českém právním prostředí novum a bude záležet na tom, zda a případně jak zareaguje legislativa. V současnosti ale podle něj porušuje UberPop hned několik zákonů.

1 Podnikání

„Tím, že vozí bez příslušné koncese cizí lidi za peníze, porušují řidiči jezdící pro Uber mimo jiné zákon o silniční dopravě,“ říká Hejduk. Stejný názor má i české ministerstvo dopravy. „Ačkoli společnost Uber prezentuje dopravu zprostředkovanou touto aplikací jakožto spolujízdu, zveřejněné podmínky provozování této dopravy nasvědčují tomu, že se jedná o provozování klasické taxislužby – a to jak svým konceptem, tak stanovenými cenami,“ vysvětluje mluvčí ministerstva Zdeněk Neusar.

Seriál UBER

Redaktor a spolupracovník iDNES.cz si půjčili elektromobil a tři dny (a noci) jezdili jako řidiči s využitím aplikace Uber. Vyzkoušeli si tak, jak „z druhé strany“ funguje firma, jež dala svůj název sdílené ekonomice. A která budí momentálně ve světě kontroverze jako málokterá jiná.

V rámci miniseriálu o této zkušenosti vyšly a vyjdou na iDNES.cz texty o tom:

Podle něj by tedy řidiči využívající tuto aplikaci měli mít všechna potřebná oprávnění jako řadový řidič taxislužby, přičemž tuto činnost mohou vykonávat pouze tehdy, mají-li koncesi k provozování osobní silniční dopravy provozované vozidly do 9 osob včetně řidiče, či vykonávají-li práci řidiče taxislužby pro jiného dopravce disponujícího touto koncesí.

Uber se ale tomuto výkladu brání: „UberPop se svoji činností strukturálně odlišuje od obchodních aktivit taxi služeb. Aktivní partner používá platformu méně než 20 hodin týdně, což znamená, že není profesionálním řidičem. Jsou to lidé, kteří chtějí zaplnit svůj volný čas a sdílet náklady na svoje auto,“ říká marketingová manažerka pražského Uberu Barbora Polachová s tím, že firma „vede konstruktivní dialog s příslušnými autoritami s cílem zajistit to, že dopravní regulace budou aktualizovány a budou odpovídat technologickému vývoji doby.“

Pražský magistrát ale tento „konstruktivní dialog“ vidí jinak. Licence a koncese kontroluje. Třeba tím, že auta přivolává. „U všech dosud provedených kontrolních jízd prostřednictvím UberPop došlo k porušení zákona o silniční dopravě a jsou vedena správní řízení, v rámci kterých budou s největší pravděpodobností uloženy pokuty v řádu desítek tisíců korun,“ říká mluvčí pražského magistrátu Vít Hofman.

„Správní řízení nejsou ještě uzavřena, a proto se nemůžeme vyjadřovat k podrobnostem,“ reaguje na to Poláchová z Uberu.

Uber zablokoval účty kontrolorům z magistrátu

Už v minulosti na kontroly ale Uber reagoval ještě jinak - zablokoval pro účely aplikace Uber platební karty kontrolorů. Ti se tak nemohli přihlásit do aplikace a vůz si přivolat (více čtěte zde).

Magistrát proto na Uber podal trestní oznámení. Neúspěšně. „V dubnu jsme obdrželi sdělení Obvodního státního zastupitelství pro Prahu 1, ve kterém se uvádí, že podání bude bez dalšího opatření založeno, protože v činnosti společnosti Uber nespatřuje porušení trestního zákona,“ přiznává mluvčí magistrátu Hofman, že tudy si úředníci na Uber nepřišli.

V návaznosti na to, že Uber vědomě ignoruje, že řidiči mají mít příslušná oprávnění, dochází dále podle právníka Hejduka i k porušení živnostenského zákona. Ve výsledku - tedy proto, že nedodržuje podmínky jako klasičtí taxikáři, ale působí na stejném trhu - potom dle Hejduka může jednání naplňovat znaky nekalé soutěže tak, jak ji definuje občanský zákoník.

Právě nekalá soutěž a na ní založená žaloba taxikářského sdružení přitom stála za předběžným opatřením německého soudu, který zakázal používání UberPop pod hrozbou vysokých pokut (více čtěte zde).

Právě nekalá soutěž a na ní založená žaloba taxikářského sdružení přitom stála za předběžným opatřením německého soudu, který zakázal používání Uberu pod hrozbou vysokých pokut (více čtěte zde).

Podle Hejduka je právní pojetí nekalé soutěže v Německu podobné tomu českému. „Bude ale i hodně záležet na tom, jak se k problematice postaví Evropská komise a Evropský soudní dvůr, tedy orgány, které se podnikáním Uberu momentálně také zabývají,“dodává.

2. Ceny

Další oblastí, kde se UberPop střetává s předpisy je cenová politika. To je poměrně čerstvá záležitost. Uber totiž ve snaze přilákat více řidičů zvedl kilometrovou cenu z 10 korun na 12. To je problém v momentě, kdy platí tzv. dynamické ceny. Ve špičce se totiž jízdné někdy násobí i koeficientem 2,5. To znamená, že se jezdí za 30 korun na kilometr. Magistrátní úprava přitom pro taxikáře stanovuje horní limit ve výši 28 korun. Podle právníka Hejduka se tento limit týká nepochybně i přepravování zákazníků prostřednictvím aplikace UberPop.

„Pokud bude takové účtování zjištěno, jde o porušení zákona o cenách, za což hrozí pokuta až do výše milionu korun,“ říká k tomu za magistrát Hofman. Polachová z Uberu ale opět argumentuje tím, že Uber není taxislužba.

„Dynamické ceny zajišťují, že uživatelé mají možnost odvozu i v případě dočasného růstu poptávky. Jsou obvykle vhodné pouze v ty chvíle, jako jsou dopravní špičky, zavírací doba podniků v centru apod., kdy se ve stejnou dobu chce dostat domů velký počet lidí,“ obhajuje cenovou politiku.

3. Daně

Poměrně složitou otázkou jsou i daně. Ty Uber celé nechává na svých řidičích - partnerech, se kterými uzavírá smlouvu s názvem „Dohoda o poskytování přepravy”. „Všichni řidiči jsou odpovědní za své daňové záležitosti. Nedávno jsme ale představili řidičům doplňující podporu. Spojili jsme se místní daňovou poradenskou firmou, aby jim poskytla podporu za zvýhodněnou sazbu,“ říká Polachová.

Fotogalerie

Podle oslovených daňových poradců by měli řidiči jezdící pro Uber danit platby od Uberu daní z příjmu. „Při soustavné podnikatelské činnosti si může řidič odečíst od příjmů, které mu zašle Uber, paušální nebo reálné náklady, tedy například pronájem auta. Výsledná částka potom podléhá dani z příjmů a pojistnému na sociální zabezpečení a zdravotní pojištění,“ říká například Lucie Rytířová ze společnosti Deloitte. Upozorňuje ale zároveň na to, že i příjmy z nahodilé (nesoustavné) činnosti mohou podléhat zdanění.

Kromě daně z příjmu na své partnery ale v Nizozemsku formálně sídlící Uber přenáší i povinnost zaplatit DPH z provize, kterou si strhává. Řidiči tak podléhají podobné daňové povinnosti jako například lidé, kteří inzerují přes Google AdWords.

„Řidiči jsou ekonomický subjekt, který přijal službu ze zahraničí. A ta podléhá DPH na území našeho státu. Tu tedy musí odvést oni, coby identifikovaná osoba,“ vysvětluje účetní specialistka společnosti Sečteno Jolana Pražáková, která radí řidičům Uberu.

Probém ale může být jinde: Uber na území ČR podniká už déle než rok a podle informací firmy zprostředkoval na čtvrt milionu jízd. Povinnost odvádět DPH ale výslovně chce (tedy požaduje identifikační čísla) po svých partnerech až od příštího února. Je tedy otázkou, jak to řidiči jezdících pro Uber řešili dosud.

Zda a jak dodnes platili partneři Uberu tuto daň, generální finanční ředitelství (GFŘ) prozradit nemůže vzhledem k zákonnému zákazu komentovat konkrétní firmy. „Správce daně ale zaregistruje identifikovanou osobu i zpětně k datu povinné registrace,“ dodává mluvčí GFŘ Petra Petlachová s tím, že to však obnáší pokutu za opožděné tvrzení daně.

Jak funguje služba UberPop

Řidič i zákazník musí mít ve svém smartphonu stáhnutou odlišnou verzi aplikace. Zákazník po zapnutí aplikace vidí, kolik minut od něj je potenciální odvoz. Může si ho objednat a do on-line mapy rovnou označit, kde na něj počká (nejjednodušší je potvrdit svou stávající polohu podle GPS).

Zároveň zákazník může už teď (nebo až po nástupu do auta) zadat, kam chce jet. Řidiči, který je v tu chvíli nejblíže, a má zapnutou aplikaci, se rozbliká displej telefonu. Má 15 sekund na to, aby zakázku přijal. Vidí, kde chce zákazník vyzvednout a za kolik minut se tam dostane. Nevidí ale, kam chce zákazník jet. To aby nemohl odmítnout „nezajímavé kšefty“.

Pokud řidič objednávku klepnutím na displej přijme, nabídne mu aplikace, zda chce pomocí navigace k zákazníkovi dovést. Vzhledem k tomu, že na navigaci je poloha zákazníka poměrně přesně zaznamenaná, je to nejlepší řešení.

Když řidič dojede na místo, dostane zákazník upomínku. Buď už čeká venku, nebo teprve vyrazí z bytu/restaurac/klubu. Oba dva - zákazník i řidič - mají možnost pomocí aplikace (telefonní čísla jsou tudíž anonymizována) zavolat tomu druhému a polohu a čas setkání upřesnit.

Když se potkají, měl by se řidič zeptat zákazníka na křestní jméno a zkontrolovat ho s údajem, který vidí v aplikaci. Poté, co zákazník nastoupí do auta, řidič přejetím po displeji zahájí jízdu (a účtování). Většinou se nechá od navigace vést dle předem zadaného cíle. Pokud to zákazník předtím neudělal, řidič se ho zeptá a zadá ho do navigace sám.

Pokud si přeje zákazník jet jinudy, než ukazuje navigace, závisí to na domluvě s řidičem. Pokud má trasa více zastávek (zákazníci někoho nabírají nebo naopak někteří vystupují) lze cíl přes aplikaci průběžně měnit.

Po dojezdu do cílové destinace řidič opět tažením po displeji ukončí jízdu a v ten moment se podle najetých kilometrů a času zakázka vyúčtuje. Zákazníkovi se peníze strhnou z karty, jejíž údaje musí mít zadané v uberovém účtu. Řidič za pár okamžiků ve statistikách vidí, kolik si jízdou vydělal. Žádné peníze v hotovosti se nepředávají.

,