Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: Reuters

Uber vzdává boj s úřady, stáhl se z několika německých měst

  • 192
Alternativní „taxislužba“ Uber se stáhla z Hamburku, Düsseldorfu a nejnověji i z Frankfurtu. Poté, co úřady loni postavily službu UberPop v Německu mimo zákon, hledala americká firma cesty, jak k sobě nalákat licencované taxikáře. To se však nedaří.

Kosmopolitní Frankfurt byl s 690 tisíci obyvateli pro majitele Uberu logickým cílem. Do jeho centra plného bank a nákupních center míří finančníci i lidé za nákupy. Poptávka po taxi službách ve špičkách nestačí k tomu, aby svými více než 1 700 vozy pokryla nabídku. Víc taxikářů však ve městě být nesmí, jejich počet je podobně jako jinde v Německu omezen.

Seriál UBER

Redaktor a spolupracovník iDNES.cz si půjčili elektromobil a tři dny (a noci) jezdili jako řidiči s využitím aplikace Uber. Vyzkoušeli si tak, jak „z druhé strany“ funguje firma, jež dala svůj název sdílené ekonomice. A která budí momentálně ve světě kontroverze jako málokterá jiná.

V rámci miniseriálu o této zkušenosti vyšly na iDNES.cz následující texty:

A tak se před téměř dvěma lety mnohým mohlo zdát, že Uber míří do Frankfurtu za jistým obchodním úspěchem. Jenomže se přepočítal. Služba UberPop, která prostřednictvím mobilní aplikace propojuje zákazníky s řidiči Uberu v blízkém okolí, byla postavena mimo zákon. Uber proto začal hledat způsoby, jak uspět. Snažil se na svou stranu zlákat licencované taxikáře, aby podnikal v zákonných mantinelech, jenže narazil na jejich neochotu, napsal list The New York Times.

„Není součástí německé kultury dělat něco, co dělal Uber,“ vyjádřil se Hasan Kurt, taxikář s 20letou praxí, jeden z mnoha, kteří nepřestoupili. „Nelíbí se to nám, vládě a dokonce ani zákazníkům,“ dodal.

Licencovaným taxikářům vadí, že taxi služby prostřednictvím Uberu nabízejí neproškolení řidiči, kteří ani nemusejí absolvovat zdravotní prohlídky jako profesionálové.

Uber se z Frankfurtu stáhl po 18 měsících. Není však prvním městem v Evropě, kde svůj boj vzdal. Po dvou letech provozování služby odešel také z Hamburku a Düsseldorfu.

Nejde však o úplný odchod z Německa, firma působí ještě v Mnichově a v Berlíně. Své služby nedávno přestal Uber, oceněný nyní na 62,5 miliardy dolarů (1,55 bilionu korun), nabízet nově také v nizozemském Amsterdamu.

V některých dalších evropských městech je na službu vyvíjen nátlak, aby se upozadila nebo přinejmenším byla pod přísnější kontrolou. V Paříži a Madridu čelí nevybíravým útokům místních taxislužeb a v Londýně se rodí plán, který by Uber reguloval.

Fotogalerie

Uber požádal Evropskou komisi, aby ve věci intervenovala. Čeká se, že evropské vyšetřování německého zákazu služby UberPop skončí letos. Firma tvrdí, že by mohla v Německu zaměstnat tisíce lidí, pokud bude moci svobodně podnikat, nicméně není jasné, s kolika řidiči má smlouvu.

„Udělali jsme chyby? Určitě,“ připouští provozní ředitel pro Evropu Mark MacGann. „Ale současný systém v Německu uměle chrání zavedené hráče, kteří si myslí, že jim trh patří.“