Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Uber je černá díra na peníze. Z červených čísel se dostane jen zázrakem

  15:47aktualizováno  15:47
Obchodní model společnosti Uber není životaschopný a veškerý růst společnosti je způsoben miliardovými dotacemi, vyplývá z analýzy servevu Nakedcapitalism. Podle ní se alternativní taxislužba dlouhodobě potýká s vysokými ztrátami. Jenom za letošní rok může skončit 5 miliard dolarů v mínusu. Provozní zisk si firma vylepšovala na úkor svých řidičů.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: koláž Technet.czProfimedia.cz

Společnost Uber ve svém osmém roce působení vykazuje mnohamiliardové ztráty, ty se navíc prohlubují. Alternativní taxislužba přišla jenom v roce 2015 o 2,5 miliardy dolarů a letos je na cestě k tomu, aby odepsala dokonce 5 miliard USD, vyplývá z čísel zveřejněných agenturou Bloomberg. Tržní hodnota Uberu by se přitom měla pohybovat kolem 48 miliard dolarů. 

Hackerem, který Uberu ukradl data, byl dvacetiletý mladík z Floridy

Ztráty společnosti Uber za druhé a třetí čtvrtletí roku 2017 představovaly více než 2,5 miliardy dolarů, což firmu posílá do červeného pole zhruba pět miliard dolarů. „Mnoho začínajících společností utrpělo ve svých začátcích významné ztráty, žádná z nich ale v šestém roce svého působení nepřišla o téměř 2,7 miliardy dolarů – tak jako Uber, který o dva roky později tuto částku skoro zdvojnásobil,“ tvrdí Yves Smithová ve své analýze publikované na serveru Nakedcapitalism. Podle ní by zlomení a otočení tohoto trendu představovalo největší finanční zpátečku v novodobé historii.

Nic však zatím nenasvědčuje tomu, že se Uber ze své chmurné finanční situace dostane, o ziskovosti firmy ani nemluvě. „Marže firmy se v roce 2015 a 2016 sice zlepšily, ale jen na úkor řidičů,“ vysvětluje Smithová a dodává, že jinak by firma neměla na svých účtech ani dolar.

Výdaje převyšují zisky

Příjmy z plateb cestujících se v roce 2015 zvýšily oproti předchozímu roku o 200 procent, celkové příjmy společnosti potom vzrostly o 300 procent. Dodstatné ale je, jak toho společnost dosáhla. Uber rita svých řidičů z původních 83 procent na 77 procent. „Jednalo se o účetní převod 500 milionů dolarů od řidičů a investorů na účty Uberu,“ píše Smithová. Snížení kompenzací řidičů sice vylepšilo provozní zisk EBIDTA, Uber je ale kvůli zvýšeným výdajům stejně zcela odepsal.

Rok 2016 potom znamenal pro řidiče ještě větší ztráty. Společnost jejich podíl na příjmu snížila na 68 procent. Tato akce vynesla Uberu tři miliardy dolarů. „Obchodní model, kdy je zlepšení zisku tolik závislé na snížení odměn, je neudržitelný. Zvláště když klesnou na úroveň minimální mzdy,“ píše Nakedcapitalism.

Hromadné seškrtání kompenzací pro šoféry se ale ukázalo jako chybný krok, který by vedl k úplnému kolapsu společnosti. Uber byl letos donucen tyto změny otočit a zvýšil marže řidičů ze 68 procent na 80 procent. To znamenalo, že příjmy společnosti Uber, které v roce 2015 vzrostly o více než 300 procent a v roce 2016 o více než 200 procent, letos pravděpodobně narostou jen o zhruba 15 procent. Bez pomoci investorů by navíc Uber nejspíš padl již dávno. 

Finanční přehled Uberu
*částky jsou uváděny v milionech dolarů201220132014201520162017
celkové platby cestujících -6852,9578,90020,00036,900
hrubý příjem řidiče-

-2,4626, 89013,55029,560
podíl z jízdného, který připadl řidiči (%)--83 %77 %68 %80 %
příjmy Uberu161044952, 0106,4507,340
náklady Uberu351611,0603,3309,65011,428
(126 %)(54 %)(118 %)(66 %)(50 %)(56 %)
--(671)(2,660)-(5,040)
(136 %)(132 %)-(69 %)
zdroj: www.nakedcapitalism.com

Uber navíc nedělá příliš pro to, aby svou pošramocenou image vylepšil. „Vzhledem k tomu, že společnost nevysvětlila, jak se hodlá dostat do černých čísel, lze předpokládat, že to sama neví,“ dovozuje Smithová. „S tolika skandály je snadné ztratit přehled o jednom z největších problémů v kancelářích společnosti Uber v San Francisku: jak vydělat peníze. Nebo jak jich alespoň méně ztratit,“ dodává server Bloomberg.

TEST: Stejná cesta, třikrát vyšší cena. Kdy se nevyplatí jezdit s Uberem?

Boj konkurenčních firem

S problémy se společnost Uber potýkala například v Číně, kde sváděla boj o zákazníky s konkurenční firmou Didi Chuxing. Ta nakonec aktivity Uberu odkoupila. „Nemám pochybnosti o tom, že Uber a Didi Chuxing budou společně silnější,“ komentoval tehdy uzavřený obchod generální ředitel UberuTravis Kalanick. Výsledný podíl slepence nyní v Číně činí necelých 6 procent trhu.

Do popředí zájmu se Uber dostal i v České republice, nejvíc potom v září letošního roku. Řada pražských taxikářů totiž nesouhlasí s obchodním modelem této společnosti, který považují za diskriminační. Šoféři Uberu totiž  nemusí skládat taxikářskou zkoušku nebo pořizovat drahý taxametr. Někteří taxikáři proti Uberu v polovině září proto protestovali na letišti Václava Havla. „Chceme jenom, aby řidiči Uberu plnili stejné podmínky jako my. Nebo ať magistrát uvolní pravidla i pro nás. Takhle získávají obrovskou konkurenční výhodu,“ řekl pro IDNES.cz jeden z taxikářů.

Pražským taxikářům leží Uber v žaludku, několikrát to dali jasně najevo:



Nejčtenější

Bílí tygři budou muset pryč, říká ředitel liberecké zoo

Šéf liberecké zoo David Nejedlo prožívá těžké časy.

Ředitel Zoo Liberec David Nejedlo zastává názor, že zoo se nemá veřejnosti podbízet – s divokými zvířaty se na fotkách...

Létají v noci a většími letadly. Letiště Praha začalo trestat za hluk

Airbus A380.

V okolí pražského letiště roste hluk vinou některých dopravců. Ti používají například jiná letadla, než by měli, a také...



10 LET OD KRIZE: Místo práce jsme stříleli vrtulníky, říká bývalý bankéř Lehmanů

Nik Storonsky, zakladatel a šéf britského bankovního start-upu Revolut.

Před deseti lety oběhly celý svět fotky bankéřů, jak s papírovými krabicemi vyklízejí své kanceláře na Wall Streetu....

Pět týdnů dovolené, vyšší mzdy a kratší pracovní týden, požadují odbory

Předseda ČMKOS Josef Středula na shromáždění odborářů před začátkem...

Na třináct set odborářů z celé republiky přijelo v úterý do Prahy, aby formulovali své požadavky. Chtějí zvýšení mezd o...

Pojištění proti pokutám je přitěžující okolnost, rozhodl Nejvyšší správní soud

policie radar měření rychlost celostátní akce

Uzavření pojistky proti pokutám může být ve správním řízení bráno jako přitěžující okolnost, upozornil deník Právo na...

Další z rubriky

Billa potřetí za rok navyšuje mzdy. Od září vzrostou o sedm procent

Supermarket Billa (ilustrační snímek)

Maloobchodní řetězec Billa navyšuje od září čtyřem tisícům svých zaměstnanců mzdy v průměru o 7,3 procenta, tedy 2 000...

Hrdá končí ve vedení české CEFC. Z představenstva odešla z vlastní vůle

Marcela Hrdá

Po dvou a půl letech skončila ve vedení české společnosti CEFC Group (Europe) Company čínské skupiny CEFC China...

Učíme pít naše pivo Chorvaty i Němce, říká ředitel pivovaru Svijany

Ředitel pivovaru Svijany Roman Havlík

Export ze Svijan v posledních letech silně roste. Avšak plné ruce práce má pivovar také se sháněním nových lidí....

Najdete na iDNES.cz