Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Žádné úlevy. Alternativní taxi Uber a spol. čeká v Česku regulace

  10:00aktualizováno  10:00
Zatímco jedni přirovnávají boj proti alternativním taxislužbám typu Uber k hnutí rozbíječů strojů v 19. století, jiní vidí v podnikatelském modelu nových přepravců obcházení pravidel. Poslanci z hospodářského výboru přitom ve středu vyslali jasný signál, že takovému byznysu dveře otevírat nechtějí.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Reuters

Členové výboru totiž zamítli návrh poslance ČSSD Václava Zemka, který měl alternativním přepravcům činnost výrazně ulehčit.

Ve sporu proti sobě stojí dvě skupiny – provozovatelé klasických taxíků a aplikací využívajících taxikáře s povolením, jako je například Liftago, na jedné straně. A na druhé firmy jako Uber nebo Taxify, které nabízejí svezení autem, kde za volantem nesedí licencovaný taxikář. Cenová výhoda je pak logicky na straně bez licence, která svoji službu nabízí jako sdílení, nikoliv taxík.

V Brně soud činnost Uberu zakázal předběžným opatřením (psali jsme zde), estonská firma Taxify zas nesmí jezdit v Praze (více zde). Kde smí ale pro změnu jezdit Uber, což vyvolalo údiv na straně šéfa čéské Taxify Romana Sysla: „Zaráží nás, jak je možné, že návrh ve stejné věci, který byl před časem podán tradičními taxi společnostmi proti Uberu, byl zamítnut, a tentokrát, když to zkouší znovu proti nám, by měl být přijat.“

Vývoj předběhl zákony

Zemkův pozměňovací návrh k projednávané novele zákona o silniční dopravě obsahoval paragraf, podle kterého by taxikář nemusel mít taxametr, ale jen aplikaci v telefonu, která by ho nahradila. „Jsem si vědom, že můj návrh je poměrně radikální, ale technologie předhonila legislativu. Můžeme před tím dál zavírat oči, nebo být aktivní,“ uvedl poslanec.

S jeho návrhem ostatní členové výboru nakonec nesouhlasili. Podle ministerstva dopravy by to byl v podstatě konec taxislužby ve stávající podobě. Uber už se svojí službou narazil v řadě jiných zemí, kde ho velká města také zakázala. Firma si tento týden ve třech denících zadala celostránkové inzeráty. V textu, podepsaném například bývalým koordinátorem digitální agendy Tomášem Prouzou, vyzvala poslance, aby podpořili rozvoj nových služeb.

„Nadměrná a nepřiměřená regulace jakéhokoliv odvětví, včetně sektoru dopravy, je v době digitální revoluce krokem neuváženým a zpátečnickým,“ uvedli v dopise. Někteří poslanci však takový dopis považují za nepřípustný mediální tlak.

Zákonodárci i ministerstvo dopravy sice takové kroky odmítají, nebrání se však další debatě. Upozornili i na to, že v Česku už dnes existují aplikace, které dodržují zákony. „Nepotřebujeme porušit jediný zákon, máme všechny moderní technologie,“ říká zakladatel společnosti Liftago Martin Hausenblas.

V taxikářském byznysu přituhne

Ministerský návrh počítá se zpřísněním pravidel pro taxikářský byznys. O oprávnění by mohli přijít například po spáchání prvního vážného přestupku, tedy například nezapnutí taxametru. Poskytovatelé taxislužeb by nově měli vést například knihu jízd a měli by dohlížet, zda mají jejich řidiči oprávnění.

Zatímco poslanec Zemek chtěl požadavky na provozovatele uvolnit, jiní šli opačným směrem a navrhli regulaci ještě zpřísnit. Například Pavel Čihák (ANO), který chtěl protlačit pokutu až 700 tisíc korun za porušení pravidel. Ve středu však nezískal potřebný počet hlasů. „Je potřeba, aby platila stejná pravidla pro všechny, to teď není,“ dodal. Poslanci upozorňují například na problém s nepojištěnými auty Uberu.

Sněmovna má o novém zákonu hlasovat v úterý.

Autor:


Nejčtenější

Máma se synem zašpuntovali víno kondomem, nápad jim vydělává miliony

Balení vinných kondomů.

Jistě jste už někdy ztratili špunt od lahve a dumali, jak situaci vyřešit. Američanka Laura Bartlettová se svým synem...

Lidé se stěhují do okolí měst, každé ráno pak tráví v autech v kolonách

Stávka na francouzské železnici nahnala více lidí do aut. V Paříži se tvoří...

Kvůli vysokým cenám bydlení ve městech roste poptávka po nemovitostech v jejich okolí. „Evidujeme meziroční růst zájmu...



Makléř si myslel, že pracuje v demoverzi, teď žádá vyplatit miliony eur

Harouna M Traore

Francouzský obchodník na burze žaluje makléřskou firmu Valbury Capital. Žádá, aby mu vyplatila 10 milionů eur, které...

Do důchodu později a jiné daně, radí Česku OECD

Ilustrační snímek

Česko by mělo navázat věk pro odchod do důchodu na očekávanou délku života. Doporučuje to Organizace pro hospodářskou...

Podnikatelka vydělala na „ženské viagře“. Investoři se mi smáli, vzpomíná

Cindy Eckertová stojí za vyvinutím léku na podporu ženského libida. Jeho účinky...

Založila společnost, prodala ji za miliardu dolarů a pak téměř zdarma získala zpět. Úspěch spoluzakladatelky Sprout...

Další z rubriky

Čínské balíky se budou do Evropy rozvážet ze skladu u Prahy

Ilustrační snímek

Čínská společnost Huajie v Pavlově u Prahy buduje celoevropskou logistickou základnu pro internetové obchody z Číny....

Bakalářská práce exministra Krčála je shodná v 28 procentech, řekl rektor

Petr Krčál, ČSSD, kandidát na ministra bpráce a sociálních věcí.

Kontrola bakalářské práce exministra Petra Krčála na Univerzitě Tomáše Bati ve Zlíně ukázala, že se obsahově shoduje v...

Společné jízdné by měl spravovat stát, ne dopravci, tvrdí šéf Českých drah

Největší železniční dopravci v Česku. České dráhy, RegioJet a Leo Express.

Pravidla a systém společných jízdenek v železniční dopravě by měl podle generálního ředitele Českých drah Pavla Krtka...

Najdete na iDNES.cz