Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Uber v Indii kvůli tržbám slevil ze zásad, připomíná spíše klasické taxi

  18:15aktualizováno  18:15
Indický Uber funguje jinak než na Západě. Pro službu charakteristický princip sdílené ekonomiky tady popírá třeba fakt, že spousta řidičů auto ani nevlastní. Aby tu mohla firma růst, musela také rezignovat na bezhotovostní platby a začít přijímat „keš“.

Taxi v Indii. Ilustrační foto. | foto: Vivek PrakashReuters

Indie je pro Uber klíčová. Zvlášť v době, kdy firma celosvětově ztrácí miliardy dolarů a růst v domovských Spojených státech zpomaluje. „Indie je pro nás prioritní trh, z hlediska počtu jízd je po USA druhý největší,“ potvrdil serveru Quartz mluvčí společnosti.

Ztráta Uberu bobtná úměrně expanzi. Letos už na 1,3 miliardy dolarů

Možná i proto je šéf Travis Kalanick ochotný respektovat místní specifika na úkor charakteru služby, kterou celosvětově provozuje.

V USA je Uber stejně jako firmy AirBnB, Lyft, Kickstarter nebo Taskrabbit součástí takzvané sdílené ekonomiky. Tu portál Investopedie definuje jako ekonomický model, v němž si jednotlivci půjčují nebo pronajímají aktiva, která vlastní někdo jiný.

Do této definice ale indický Uber zapadá jen těžko. Zatímco v USA si přes aplikaci přivoláte zpravidla řidiče, který si takto přivydělává jen občas, v Indii řidiči pracují na plný úvazek. Soukromá vozidla také smějí jezdit pro Uber, jen pokud mají speciální povolení - některá americká města podobnou taxikářskou registraci ostatně požadují též.

Výdělek závisí i na tom, kdo vlastní auto

V USA je snadnější připojit se k platformě proto, že lidé tu už nějaké auto zpravidla mají. Většina indických řidičů ale auto nevlastní. Když tedy chtějí jezdit pro Uber, musejí si ho nejdřív pořídit, nebo půjčit. Koupě vozu je ale významná investice, proto začal Uber spolupracovat s bankami a prodejci aut, aby financování svým lidem zjednodušil. Řidič si pak nenechává celý výdělek, ale celkem podstatná část jde na splácení dluhu.

Existuje také možnost, že auto vlastní velké dopravní firmy, pro které taxikáři pracují. Dělá to tak i spousta řidičů Uberu v Novém Dillí. Podle informací serveru Quartz si řidič, který jezdí autem dopravní firmy, vydělá v přepočtu zhruba 3 200 až 4 500 korun měsíčně, zbytek peněz si nechává vlastník vozidla. Pokud řidič své auto i vlastní, měsíčně si přijde na 35 až 50 tisíc. Od této částky je už odečteno 20 procent, které si bere Uber.

Leasingová platforma Uberu - Xchange - se také moc neohlíží na úvěruschopnost řidičů. „Pro nás to není kritérium, chceme poskytovat leasing a auta co nejvyššímu počtu lidí,“ řekl loni v srpnu listu Financial Times indický šéf Uberu Amit Jain.

Uber čelí výzvám k bojkotu, podle kritiků zneužil stávku proti Trumpovi

Největším indickým specifikem oproti fungování Uberu v jiných zemích je přijímání hotovosti. Může za to požadavek indické centrální banky na dvoustupňovou identifikaci při on-line transakcích. Nejdřív na to Uber reagoval zavedením mobilní peněženky, ale nakonec začali jeho řidiči přijímat i fyzické peníze.

„Plánujeme v Indii růst a pochopili jsme, že platby v hotovosti jsou pro tento plán klíčovým faktorem,“ vysvětlil mluvčí firmy.

Indické vozy Uberu mají také bezpečnostní specifika. V únoru 2015 je společnost zavedla v reakci na případy znásilnění a sexuálního obtěžování ze strany jejích řidičů. Do vozů tak bylo instalováno poplašné tlačítko a sledování trasy.

Times of India ale píší o dalším nedávném útoku. Jen týden poté, co Uber pro indické řidiče vydal „manuál“ ideálního chování k pasažérům, jeden z nich měl údajně sexuálně obtěžovat cestující, kterou pak uprostřed jízdy vykázal z auta. Společnost odepřela řidiči přístup ke své aplikaci a případ vyšetřuje.

Autor:



Nejčtenější

Česká pošta se chtěla zalíbit na Facebooku, sklidila výsměch

Česká pošta na svém Facebookovém profilu vyhlásila soutěž o modré reklamní...

Po pošťácké internetové televizi, kterou loni Česká pošta rozjela na kanále YouTube, nyní rozpačitě baví své zákazníky...

Žena v letadle dostala jablko, po přistání jí za něj napařili pokutu

Boeing 767 společnosti Delta

Na svou cestu z Paříže do amerického Denveru společností Delta Air Lines jen tak nezapomene Crystal Tadlocková. Žena...



To by stačilo. Šéf Korean Air odvolal své dvě dcery, firmě dělaly ostudu

Dcery ředitele Korean Air Emily Cho (vlevo) a Heather Cho

Šéf korejských aerolinek Čo Jang-ho v minulých dnech vyhodil z firmy své dvě dcery. Důvodem bylo jejich nedůstojné...

KVÍZ: Kolik chmele je v půllitru a co je spilka? Otestujte se, co víte o pivu

(Ilustrační snímek)

Jsme národ pivařů. Alespoň to platí o spotřebě na hlavu. Každý Čech do sebe za rok otočí v průměru pár set půllitrů....

Ceny pozemků pro dům vyskočily na dvojnásobek. Kolik stojí ve vašem kraji?

Inženýrské sítě

Ceny stavebních pozemků stoupaly nejstrměji v posledních sedmi letech na Vysočině, v Královéhradeckém kraji a ve...

Další z rubriky

Žena v letadle dostala jablko, po přistání jí za něj napařili pokutu

Boeing 767 společnosti Delta

Na svou cestu z Paříže do amerického Denveru společností Delta Air Lines jen tak nezapomene Crystal Tadlocková. Žena...

Většina milionářů věří, že bude žít nad 100 let. I proto investuje do zdravotnictví

Milionář

Velká část milionářů z nedávného průzkumu UBS Group se domnívá, že bude žít déle než 100 let. Většina z nich pokládá...

Australský ráj vinařů promění spalování uhlí i těžba bitcoinu

Vinice v australském Hunter Valley

Hunter Valley v australském Novém Jižním Walesu se proslavilo především svými vinicemi. V kraji zhruba 120 kilometrů...

Najdete na iDNES.cz