Podle dlouhodobého průzkumu agentury TNS Factum začali Češi nadbytek reklam v televizi pociťovat výrazněji od roku 1994, kdy začala vysílat televize Nova.
V posledních třech čtyřech letech se pak názor, že spotů je v televizním vysílání příliš mnoho, stabilizoval - zastává jej zhruba osm dospělých z deseti.
Alergie na televizní a letákovou reklamu se odráží i v tom, kolik lidí se jí snaží vyhýbat. Například letáky ve většině případů rovnou vyhodí čtyřicet procent dotázaných, televizi většinou opustí nebo přepne téměř polovina.
„Je ale pravda, že letáková reklama je trochu specifická. Existuje totiž i silná skupina lidí, která se jí nevyhýbá nikdy,“ upozorňuje Iva Petrová z TNS Factum. Těchto vytrvalých letákových hledačů slev a výhodných nabídek je v populaci necelá pětina.
Místem, kde naopak propagace zboží a mimořádných akcí vadí nejméně jsou samotné prodejny. Na místě prodeje obtěžuje reklama jen 17 procent Čechů, zatímco asi polovina považuje tento způsob oslovení za přiměřený.
Chceme pravdivou reklamu
V čele požadavků na reklamní kampaně se v tuzemsku dlouhodobě drží pravdivost. „Ideální reklama podle Čechů obsahuje pravdivé, důvěryhodné informace podané vtipnou formou. V poslední době rostou i nároky na originalitu,“ dodává Jitka Vysekalová z TNS Factum.
Postoje se ale liší podle jednotlivých generací. „Ty střední a starší chtějí reklamy klidné a pohodové, mladší ročníky zase originální a dynamické,“ říká Vysekalová.
Necháme se ovlivnit?
Zatímco přes osmdesát procent dotázaných se alespoň zčásti přiklání k názoru, že reklama manipuluje lidmi, ke skutečnému nákupu pod vlivem reklamy se přiznává jen třetina.
Podle psychologů je ale tento údaj pravděpodobně podhodnocený a ve skutečnosti daleko vyšší. Řada lidí se totiž stydí nákup ovlivněný reklamní kampaní přiznat.
„Z dřívějška víme, že podle reklam se kupují spíš předměty každodenní spotřeby jako jogurty, čokolády, kosmetika nebo prací prášky,“ upřesnila Jitka Vysekalová.