Asi polovina telefonů je kradená |
Ačkoliv zákazníci přinášejí mobilním operátorům miliardové zisky, se snižováním cen v nejbližší době nikdo z nich nepočítá. Většinu z nich totiž společnosti znovu investují do své sítě či nových technologií.
Mobily: kromě hlasu hry a zprávy
Doba, kdy stačilo zajistit pomocí mobilního telefonu jen hovor, je pryč. Ačkoliv jsou lidé ochotni za dostupnost stále platit výrazně vyšší cenu než třeba za pevnou telefonní linku, i tady začínají šetřit. Například stále častěji posílají textové zprávy.
Za nebývalý nárůst loňských tržeb vděčí mobilní firmy hlavně více než dvěma milionům nových klientů, kteří ovšem protelefonovali méně. Zatímco před čtyřmi lety, kdy začal nabírat dech druhý mobilní operátor RadioMobil se sítí Paegas a průměrně na jednoho klienta utržil téměř dva a půl tisíce korun měsíčně, je v současné době na hranici tisícikoruny. Stejně na tom jsou i ostatní operátoři.
Jak z lidí dostat peníze jinak než z hovorného řeší téměř na celém světě stejně. "Musíme naše zákazníky motivovat k používání mnoha služeb. Soustředíme se nyní především na nehlasové služby, například na náš internetové portál Click," říká generální ředitel RadioMobilu Roland Mahler.
"Zaměříme se na doplňkové služby, například náš chat," doplňuje šéf EuroTelu Terrence Valeski. To, že nevyrazili operátoři špatným směrem, dokazuje využívání chatu, tedy komunikace s více lidmi najednou. Na začátku února, krátce potom, kdy EuroTel tuto službu spustil, prošlo jeho sítí okolo šedesáti tisíc chatových textových zpráv denně. Nyní už to je okolo 300 tisíc zpráv.
Jako první pochopil nutnost jen netelefonovat RadioMobil. Jeho zákazníci v síti Paegas tak už třetím rokem využívají službu SIM Toolkit, kdy na základě textových zpráv dostanou zprávy o počasí, dopravě, kultuře či další aktuální zprávy. Za tuto službu dokonce získala společnost ocenění na mezinárodním kongresu světových mobilních operátorů. Klasickým příkladem velmi využívané služby je například GSM bankovnictví, pomocí něhož může každý ze svého mobilního telefonu ovládat svůj bankovní účet.
Za extrémním růstem počtu uživatelů mobilních telefonů - nyní je to asi 4,88 milionu lidí - se pro operátory schoval ještě druhý problém. Více lidí si pořizuje předplacenou kartu, což skýtá nepravidelný a především nižší výnos ve srovnání se zákazníkem, který uzavře smlouvu a platí měsíčně.
Ve Velké Británii se proti velkému počtu klientů s předplacenými službami začaly firmy bránit a do boje za rozšíření tarifních programů nasadily silnější páky. "Příliš jsme podporovali předplacené sady, koupě telefonu s kartou byla příliš snadná. Cena za předplacenou sadu by se měla zvednout," prohlásil výkonný ředitel One2One Harris Jones.
Sedmdesát procent zákazníků této společnosti totiž používá právě předplacené karty. EuroTel i RadioMobil jsou na tom podobně. O zdražování předplacených karet jako na ostrovech ovšem neuvažují. Snaží se motivovat zákazníky, aby vyměnili předplacené karty. "Zavedli jsme nulový aktivační poplatek, pokud klient nechce dotovaný mobilní telefon, nebo dáváme až čtyři karty k jedinému tarifnímu programu," říká Robert Chvátal z RadioMobilu.