Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Účet za mobil? Už tisíc měsíčně

  23:35aktualizováno  23:35
P r a h a - Cena, kterou lidé platí měsíčně za svůj mobilní telefon, překročila v průměru tisíc korun. Právě tolik platí zákazníci za služby v sítích EuroTel, Paegas a Oskar. Všichni tři mobilní operátoři loni vybrali od téměř čtyř a půl milionu uživatelů skoro čtyřicet sedm miliard korun. Drtivou většinu peněz přitom lidé provolají. "Hlavní podíl na příjmech mají stále hlasové služby, okolo devadesáti procent," říká mluvčí EuroTelu Jan Kučmáš. Skokem však rostou i výdělky operátorů za další služby. Například posílání krátkých textových zpráv se v poslední době více než zdvojnásobilo. Zatímco v lednu loňského roku prošlo jednou ze sítí dvacet milionů zpráv, v polovině roku to už bylo přes čtyřicet milionů zpráv známých pod zkratkou SMS měsíčně.

Asi polovina telefonů je kradená
"Přišel jsem do restaurace, sedl ke stolu a na zemi našel telefon," popisuje svoji čerstvou zkušenost mladík, "vlastník" nového typu telefonu Siemens. "Měl jsem dvě možnosti. Zavolat původního majitele na vloženou kartu, nebo si ho nechat," dodává.
Dilema nad telefonem za několik tisíc korun vyřešil po svém. Došel ho odblokovat.
Tedy uvolnit pro další volné použití. Tato procedura nedá moc práce. Na internetu ji nabízí za pár stovek několik lidí i firem.
"Takových telefonů, řekněme kradených, počítám, že je asi desetina," říká člověk, který se odblokováním telefonů zabývá a provádí ho i pro bazary. Trvá to asi dvacet minut podle typu telefonu a není proti tomu obrany. "Evidence mobilů nefunguje, protože ji lidé nevyužívají.
Bez toho se telefon hledá dost těžko," říká zaměstnanec jednoho mobilního operátora.

Podle odhadů společnosti Goldman Sachs Research by příjmy z datových služeb mohly během následujících pěti let tvořit až čtvrtinu celkových příjmů mobilních operátorů. Například příjmy z průměrně čtyř milionů denně poslaných textových zpráv znamenají pro společnosti prakticky čistý zisk. Firmy jimi totiž jen zaplňují nevyužitou část sítě, kterou stejně potřebují pro zajištění telefonních hovorů.

Ačkoliv zákazníci přinášejí mobilním operátorům miliardové zisky, se snižováním cen v nejbližší době nikdo z nich nepočítá. Většinu z nich totiž společnosti znovu investují do své sítě či nových technologií.

Mobily: kromě hlasu hry a zprávy
Doba, kdy stačilo zajistit pomocí mobilního telefonu jen hovor, je pryč. Ačkoliv jsou lidé ochotni za dostupnost stále platit výrazně vyšší cenu než třeba za pevnou telefonní linku, i tady začínají šetřit. Například stále častěji posílají textové zprávy.

Za nebývalý nárůst loňských tržeb vděčí mobilní firmy hlavně více než dvěma milionům nových klientů, kteří ovšem protelefonovali méně. Zatímco před čtyřmi lety, kdy začal nabírat dech druhý mobilní operátor RadioMobil se sítí Paegas a průměrně na jednoho klienta utržil téměř dva a půl tisíce korun měsíčně, je v současné době na hranici tisícikoruny. Stejně na tom jsou i ostatní operátoři.

Jak z lidí dostat peníze jinak než z hovorného řeší téměř na celém světě stejně. "Musíme naše zákazníky motivovat k používání mnoha služeb. Soustředíme se nyní především na nehlasové služby, například na náš internetové portál Click," říká generální ředitel RadioMobilu Roland Mahler.

"Zaměříme se na doplňkové služby, například náš chat," doplňuje šéf EuroTelu Terrence Valeski. To, že nevyrazili operátoři špatným směrem, dokazuje využívání chatu, tedy komunikace s více lidmi najednou. Na začátku února, krátce potom, kdy EuroTel tuto službu spustil, prošlo jeho sítí okolo šedesáti tisíc chatových textových zpráv denně. Nyní už to je okolo 300 tisíc zpráv.

Jako první pochopil nutnost jen netelefonovat RadioMobil. Jeho zákazníci v síti Paegas tak už třetím rokem využívají službu SIM Toolkit, kdy na základě textových zpráv dostanou zprávy o počasí, dopravě, kultuře či další aktuální zprávy. Za tuto službu dokonce získala společnost ocenění na mezinárodním kongresu světových mobilních operátorů. Klasickým příkladem velmi využívané služby je například GSM bankovnictví, pomocí něhož může každý ze svého mobilního telefonu ovládat svůj bankovní účet.

Za extrémním růstem počtu uživatelů mobilních telefonů - nyní je to asi 4,88 milionu lidí - se pro operátory schoval ještě druhý problém. Více lidí si pořizuje předplacenou kartu, což skýtá nepravidelný a především nižší výnos ve srovnání se zákazníkem, který uzavře smlouvu a platí měsíčně.

Ve Velké Británii se proti velkému počtu klientů s předplacenými službami začaly firmy bránit a do boje za rozšíření tarifních programů nasadily silnější páky. "Příliš jsme podporovali předplacené sady, koupě telefonu s kartou byla příliš snadná. Cena za předplacenou sadu by se měla zvednout," prohlásil výkonný ředitel One2One Harris Jones.

Sedmdesát procent zákazníků této společnosti totiž používá právě předplacené karty. EuroTel i RadioMobil jsou na tom podobně. O zdražování předplacených karet jako na ostrovech ovšem neuvažují. Snaží se motivovat zákazníky, aby vyměnili předplacené karty. "Zavedli jsme nulový aktivační poplatek, pokud klient nechce dotovaný mobilní telefon, nebo dáváme až čtyři karty k jedinému tarifnímu programu," říká Robert Chvátal z RadioMobilu.

Autoři:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Průzkumný vrt v Cínovci.
Zatím bez reakce. Australská EMH analyzuje usnesení Sněmovny k lithiu

Australská společnost European Metals Holdings, se kterou ministr průmyslu a obchodu Jiří Havlíček (ČSSD) podepsal memorandum o lithiu, bude tento týden...  celý článek

Máslo (ilustrační snímek)
Z marží másla mají řetězce polovinu, ministerstvo kontrolu cen vítá

Máslo do Vánoc ještě zdraží, ale pomaleji než dosud. Za rok jeho cena stoupla o 45 procent. Podle dokumentu ministerstva zemědělství o vývoji trhu s mléčnými...  celý článek

Petr Chmela (v popředí) z Tescomy přijal gratulace k titulu podnikatele roku od...
Nominace na Podnikatele roku se uzavírají, pošlete svůj tip

Čas pro podání přihlášek do osmnáctého ročníku prestižní soutěže EY Podnikatel roku se rychle krátí. Uzávěrka je už tuto sobotu 21. října, svůj tip můžete...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.