Mobilní internet - ilustrační foto

Mobilní internet - ilustrační foto

Přichází bankovní revoluce: z jednoho místa půjde řídit všechny účty

  • 128
Tradiční bankovní svět se v roce 2018 kvůli evropské směrnici otřese v základech. Kdo má víc účtů, bude je moci ovládat jen z jedné aplikace. Na trh vstoupí další hráči a banky tak přijdou o část svého podílu. A hrozí, že je nové subjekty posunou jen do role jakéhosi poskytovatele komodit.

Příští dva roky se banky nezastaví. Mají už jen dvacet měsíců na to, aby přestavěly svá „střeva“. Nová direktiva Evropské unie nazvaná tajemně PSD2 totiž začne platit už 13. ledna 2018. Směrnice reaguje na nejnovější vývoj, který do finančnictví přinesly moderní technologie. Zavádí ale také dvě novinky: tzv. platební iniciaci a službu informování o účtech.

O co jde? Lidé budou moci dávat instrukce svým bankám prostřednictvím internetového rozhraní někoho jiného a nebudou k tomu potřebovat platební kartu. Bude možné zadávat jednorázové příkazy, ale ne trvalé příkazy a inkasa. Klienti, ale i třetí strany (takzvaní integrátoři platebního styku), kterým to klienti umožní, také budou mít v jedné aplikaci přehled o pohybech a zůstatcích na všech svých účtech, vedených u různých bank. To jim také umožní lépe srovnávat produkty jednotlivých institucí.

„Nastavení podmínek pro provozování činnosti jak stávajících, tak i nových poskytovatelů platebních služeb má přinést větší výběr a transparentnost platebních služeb a zefektivnění platebního systémů. Směrnice má rovněž vést k vyšší bezpečnosti elektronických plateb a posílení ochrany spotřebitele,“ vysvětluje advokátka kanceláře Glatzova & Co. Jarmila Tornová.

„Vítáme možnost jednodušší změny platebního účtu, protože věříme, že klient má s bankou zůstávat nikoli proto, že od ní nemůže pro překážky odejít, ale proto, že mu poskytuje ty nejlepší a nejvýhodnější služby,“ tvrdí mluvčí Moneta banky (bývalá GE Money Bank) Lucie Policarová.

Zvýší se konkurence

Banky tak budou mezi sebe muset pustit další hráče, kteří získají potřebnou licenci. Směrnice je mimořádnou příležitostí zejména pro takzvané FinTech platformy. Ty poskytují pomocí nejmodernějších technologií finanční služby a jejich výhodou je jednoduchost, flexibilita a intuitivní ovládání. Nejsou omezené regulatorními opatřeními bankovního trhu, takže dělají změny mnohem rychleji.

Některé banky tak budou nová evropská pravidla stát minimálně nějaký podíl na trhu. „Bankovní domy, které se na PSD2 nepřipraví, pravděpodobně skončí. Určitě to ale nebude hned v roce 2018, ale například o několik let později,“ míní ředitel digitálního a přímého prodeje České spořitelny Filip Zeman.

I pro tradiční finanční domy to ale může být i nová příležitost. PSD2 umožní jak bankám, tak klientům využít synergie s třetími stranami. Což může znamenat například nové služby, mobilní nebo webové aplikace pokrývající specifické potřeby klientů, rychlé platby, apod.

Banky se musí od základů přestavět

Než nová pravidla začnou platit, banky se pěkně zapotí. „Regulace bude mít dopad zejména na informační technologie a systémy, šablony a další dokumenty, které budeme muset v souvislosti s novou regulací upravit, což pro nás bude představovat vynaložení nemalých nákladů,“ říká Zeman.

Kolik to celé banky bude stát, ale nechtěla žádná z nich komentovat.

Budou muset zvládnout nejen náklady, ale i ošetřit rizika, která s sebou nové požadavky nesou. Například platební iniciace podle advokátky Jarmily Tornové vyvolává řadu otázek, například ohledně bezpečnosti platebních transakcí, ochraně spotřebitele, odpovědnosti za nesprávně provedenou či neautorizovanou platební transakci, ale i hospodářské soutěži mezi poskytovateli platebních služeb nebo ochraně osobních údajů a bankovního tajemství.

„I pro banky vedoucí účty je problematické, jak se k poskytovatelům takových služeb postavit a zda a za jakých podmínek jim umožnit iniciaci platebních transakcí,“ podotýká právnička.

Dohled nad nebankovními poskytovateli platebních služeb totiž není zcela srovnatelný s dohledem nad bankami, a rizikem PSD2 tak mohou být úniky osobních dat klientů a zvýšené riziko podvodů. „Ty ve svém důsledku představují reputační riziko pro banku, která vede účet klienta, přestože k nim došlo mimo sféru její působnosti,“ upozorňuje mluvčí Equa bank Markéta Dvořáčková.