Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Udělat z jedů sůl stojí miliardy

  0:01aktualizováno  0:01
Muži v "měsíčních" skafandrech budou čtyři roky obývat ta nejnebezpečnější místa neratovické chemičky Spolana. Stát se konečně rozhoupal k tomu, aby areál chemičky, který byl loni touto dobou dva metry pod hladinou rozvodněného Labe, zbavil nebezpečných dioxinů.

Likvidace starých ekologických zátěží má přijít na 3,5 miliardy korun. Jen zničení dioxinů spolkne 2,7 miliardy.

Uvnitř bílého fóliového stanu se pohybují muži v ochranném obleku se širokým průzorem pro obličej. Na první pohled připomínají astronauty. "Stan jednou schová celou budovu. Hlavní je udržet všechen prach z bouraných zdí ve stanu. Z něj bude stále odsáván vzduch," líčí šéf Spolany Miroslav Kuliha.

Všechna suť a vykopaná hlína musí projít procedurou, na jejímž konci budou z jedovatých dioxinů neškodné soli. Minulý týden odstartovala likvidace dioxinů nanečisto - v malém. A právě ve stejnou chvíli se ředitel Spolany dozvídá nedobrou zprávu. Dioxiny jsou prokazatelně i v bývalé amalgámové elektrolýze, která proslula jako "rtuťový strašák".

Stojíme právě před ní. Pod značně omšelou halou je ukryto rtuťové jezero, kde je podle odhadů 250 tun této jedovaté látky. Experti Spolaně radí, že nejbezpečnější bude, když rtuť zůstane tam, kde je, a zakryje se ještě betonovým plátem.

Jako první mají přijít pryč dioxinové objekty, na nichž cedule s lebkou a zkříženými hnáty hlásí "Vstup zakázán". Ničit je má firma Sita Bohemia. Ekology popudilo to, že tuto obrovskou a citlivou zakázku stát udělil bez soutěže.

"Zákon to umožňuje. Sita je navíc jediná, která je ověřená, aby používala vhodnou technologii v měřítku, jako je potřeba ve Spolaně," říká mluvčí Fondu národního majetku Petra Krainová.

Sita je s loňským obratem téměř 6 miliard eur evropská jednička v ničení nebezpečných odpadů. Patří do francouzského koncernu Suez. Pro práci ve Spolaně spojila síly ještě s firmou TCSR. "Mělo to být odvezeno a zlikvidováno už dávno. Povodně to urychlily. Použijeme postup vyzkoušený už v USA, Austrálii a na Novém Zélandu," říká Bert Stiers ze Sity.

Autoři:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Montážní linka v mladoboleslavské Škodě Auto. Ilustrační snímek
Žádné změny ve Škodě Auto nechystáme, vzkazuje Volkswagen do Čech

Německý automobilový koncern Volkswagen v tuto chvíli žádné změny u své české značky Škoda Auto nechystá, uvedl mluvčí německého koncernu. Reagoval tak na...  celý článek

Distribuční centrum pro e-shop Lidlu v Plzni.
E-shop Lidlu navštívilo 700 tisíc lidí, nejvíce kupovali oblečení a nářadí

E-shop Lidlu navštívilo první týden fungování 700 tisíc lidí. Kolik lidí koupilo zboží, ale firma neuvedla. Největší poptávka je po oblečení. Po Lidlu a Tesku...  celý článek

Ředitel Hamé Martin Štrupl
Stát nemá co mluvit do marží a dvojí kvality, říká šéf Hamé

Výši přirážek a problém dvojí kvality má vyřešit trh a ne vláda, říká v rozhovoru pro iDNES.cz ředitel potravinářské firmy Hamé Martin Štrupl. Hlavním...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.