Stát platí za údržbu silnic zbytečně moc, kraje soutěžím brání

  1:00aktualizováno  1:00
Ministerstvo dopravy platí zbytečně moc za zimní údržbu silnic I. tříd. Ukazují to nabídky firem v soutěžích, které vypsalo Ředitelství silnic a dálnic. Odklízení sněhu a solení silnic zadává resort ve většině regionů bez soutěže krajským firmám. Není jisté, zda se neprůhledný systém podaří kvůli postoji krajů změnit.

Na silnice v Libereckém kraji vyjela veškerá technika krajských silničářů. | foto: Ota Bartovský, MAFRA

Ministerstvo po zkušebních soutěžích ve dvou krajích vypsalo tendry ve všech. V některých krajích nabídly firmy i o třicet procent nižší cenu, než stát předpokládal. Vyplývá to z protokolů o hodnocení nabídek, které má MF DNES k dispozici.

Do soutěží se přihlásily většinou sdružení firem nebo samotné krajské správy a údržby silnic, které tak v podstatě přiznaly, že dosud chtějí za údržbu příliš.
Nabídnuté ceny jsou vždy levnější. V celkovém součtu stát odhadoval, že za osm let zaplatí 7,635 miliardy korun za všechny kraje, nejnižší nabídky jsou v součtu o 800 milionů korun nižší.

Největší rozdíl je na Vysočině, kde krajská Správa a údržba silnic Vysočina požaduje jen 70 procent odhadované ceny. Vysočina přitom patřila k největším kritikům soutěže na údržbu silnic, první tendr dokonce na její popud zrušil antimonopolní úřad.

Krajské správy nabídly nejnižší ceny ve většině soutěží - v pěti krajích soutěžily samy, v řadě dalších ve sdruženích s dalšími firmami. Aktivně v soutěžích vystupovala především Eurovia společně s odpadářskou firmou AVE nebo Eltodo společně s firmami Klement a Prostor.

Soutěže v nejistotě

Osmileté kontrakty a úspory však ještě nemají firmy s nejnižší nabídkou jisté. Ministr dopravy Dan Ťok loni v červenci podepsal s Asociací krajů memorandum, které nadále počítá s přímým zadáním těchto zakázek krajským firmám. Podmínkou však byla změna zákona o pozemních komunikacích do 31. března letošního roku, která by to umožnila.

„(Hejtmani) jsou zodpovědní za krizové řízení kraje, a když je kalamita, tak na to chtějí mít svůj vliv. Je to dohoda v koalici, já to nechci zpochybňovat,“ řekl Ťok loni v létě pro ČT ke kroku, který je v rozporu s jiným počínáním ministerstva v této problematice - zmíněnému vypsání tendrů ve všech krajích.

Novelu protlačili poslanci ČSSD a KSČM. V praxi by to znamenalo, že by možné úspory nenastaly. Novela už prošla třetím čtením ve Sněmovně, čeká se na Senát a podpis prezidenta.

„Vycházíme ze stávající platné legislativy. My máme povinnost zajistit zimní údržbu, proto jsme vypsali soutěže. Držíme se memoranda uzavřeného s kraji. Pokud nebude legislativa změněna, jsme připraveni podepsat smlouvy s vítězi soutěží,“ řekl mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold. Není navíc jasné, jak moc chtějí kraje memorandum dodržovat. Zatímco Asociaci krajů před podzimními volbami ovládali sociální demokraté, dnes už v ní většinu nemají a nová vedení krajů mohou mít jiný názor. „Kraje tak nyní čekají na výsledky legislativního procesu,“ řekla mluvčí asociace Štěpánka Filipová.

Pod drobnohledem NKÚ

Krajské firmy často nehospodaří úplně průhledně a jsou velmi často propojeny na komunální politiky. Systém údržby silnic v minulosti kritizoval Nejvyšší kontrolní úřad, který zkoumal zimní i letní údržbu v letech 2010 až 2013.

Konstatoval tehdy, že jsou velké rozdíly jednotkových cen, které nelze odůvodnit místními podmínkami, což podle něj vede i k možnosti snížení ceny. Ministerstvo dopravy už dříve uvedlo, že si od soutěže slibuje nejen nižší náklady, ale i vyšší kvalitu kvůli přísnějšímu sledování.

Přímé zadání navíc může být v rozporu s evropským právem, jsou to služby, které se musí soutěžit. Z ministerstva se proto ozývají hlasy, že přímé zadání nastane jen se závazkem krajů, že případné sankce za nesoutěžení budou platit kraje. „Pokuty by se mohly pohybovat až v řádu stovek tisíc eur,“ řekl už dříve ministr dopravy Dan Ťok.

Mezi firmami, které nabídly nejnižší ceny, panuje nejistota, zda nakonec zakázku získají, a kvůli tomu odkládají i nákupy strojů a zařízení. Mají totiž obavy, že sypače jim nakonec budou k ničemu.

Autor:

Nejčtenější

V příštím roce přijde ekonomická krize, řekl ekonom Pikora v Rozstřelu

Ekonom Vladimír Pikora v diskusním pořadu iDNES.cz Rozstřel. (4. prosince 2018)

„O tom, že krize přijde, nemusíme pochybovat. Podle mého názoru k tomu dojde v příštím roce,“ uvedl ekonom Vladimír...

Světové burzy rychle ztrácejí, propad akcií může přivolat recesi i v Česku

Newyorská burza (24. 8. 2015)

Finanční trhy zachvátila „blbá nálada“. Burzy po celém světě již několik dnů v řadě ztrácejí a ani vyhlídky nejsou...

Štědrá nadílka ve Škodovce, zaměstnanci dostali bonus i prémii 12 tisíc

Ilustrační snímek

Zaměstnanci mladoboleslavské automobilky Škoda si před letošními Vánocemi výrazně finančně polepší. Společnost totiž...

Protesty drtí francouzskou ekonomiku, šokovaní turisté ze země odjíždějí

Hnutí žlutých vest opět demonstruje v Paříži a dalších francouzských městech...

Protesty takzvaného hnutí žlutých vest proti vládním reformám těžce zasáhly francouzskou ekonomiku. Výrazný útlum tržeb...

Finanční správa si kvůli EET došlápla na soukromé kluby, padaly pokuty

Příběh elektronické evidence tržeb

Zátah ve 24 provozovnách, označených jako soukromé kluby, kde se místní scházejí za zábavou a za pitím, uskutečnili v...

Další z rubriky

Zavoláš policii, zaplatíš! Ťok chce omezit zbytečné výjezdy k nehodám

Tragická dopravní nehoda u Chropyně

Dopravní policisty stále častěji zatěžují banální nehody, jako jsou promáčknuté nárazníky. Lidé si příliš zvykli volat...

Z Prahy do Varů pod dvě hodiny. Lázeňské město může přiblížit rychlotrať

Lázeňské centrum Karlových Varů

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) prověřuje ekonomickou efektivitu vysokorychlostní železnice z Kralup nad...

Dostavbu dálnice D3 u Ševětína brzdí chyba úředníka, už přišel o práci

Stavba úseku dálnice D3 Ševětín - Borek.

Dokončení téměř jedenáct kilometrů dlouhého úseku dálnice u Českých Budějovic mezi Borkem a Ševětínem brání chyba...

Najdete na iDNES.cz