Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu


Stát platí za údržbu silnic zbytečně moc, kraje soutěžím brání

  1:00aktualizováno  1:00
Ministerstvo dopravy platí zbytečně moc za zimní údržbu silnic I. tříd. Ukazují to nabídky firem v soutěžích, které vypsalo Ředitelství silnic a dálnic. Odklízení sněhu a solení silnic zadává resort ve většině regionů bez soutěže krajským firmám. Není jisté, zda se neprůhledný systém podaří kvůli postoji krajů změnit.

Na silnice v Libereckém kraji vyjela veškerá technika krajských silničářů. | foto: Ota Bartovský, MAFRA

Ministerstvo po zkušebních soutěžích ve dvou krajích vypsalo tendry ve všech. V některých krajích nabídly firmy i o třicet procent nižší cenu, než stát předpokládal. Vyplývá to z protokolů o hodnocení nabídek, které má MF DNES k dispozici.

Do soutěží se přihlásily většinou sdružení firem nebo samotné krajské správy a údržby silnic, které tak v podstatě přiznaly, že dosud chtějí za údržbu příliš.
Nabídnuté ceny jsou vždy levnější. V celkovém součtu stát odhadoval, že za osm let zaplatí 7,635 miliardy korun za všechny kraje, nejnižší nabídky jsou v součtu o 800 milionů korun nižší.

Největší rozdíl je na Vysočině, kde krajská Správa a údržba silnic Vysočina požaduje jen 70 procent odhadované ceny. Vysočina přitom patřila k největším kritikům soutěže na údržbu silnic, první tendr dokonce na její popud zrušil antimonopolní úřad.

Krajské správy nabídly nejnižší ceny ve většině soutěží - v pěti krajích soutěžily samy, v řadě dalších ve sdruženích s dalšími firmami. Aktivně v soutěžích vystupovala především Eurovia společně s odpadářskou firmou AVE nebo Eltodo společně s firmami Klement a Prostor.

Soutěže v nejistotě

Osmileté kontrakty a úspory však ještě nemají firmy s nejnižší nabídkou jisté. Ministr dopravy Dan Ťok loni v červenci podepsal s Asociací krajů memorandum, které nadále počítá s přímým zadáním těchto zakázek krajským firmám. Podmínkou však byla změna zákona o pozemních komunikacích do 31. března letošního roku, která by to umožnila.

„(Hejtmani) jsou zodpovědní za krizové řízení kraje, a když je kalamita, tak na to chtějí mít svůj vliv. Je to dohoda v koalici, já to nechci zpochybňovat,“ řekl Ťok loni v létě pro ČT ke kroku, který je v rozporu s jiným počínáním ministerstva v této problematice - zmíněnému vypsání tendrů ve všech krajích.

Novelu protlačili poslanci ČSSD a KSČM. V praxi by to znamenalo, že by možné úspory nenastaly. Novela už prošla třetím čtením ve Sněmovně, čeká se na Senát a podpis prezidenta.

„Vycházíme ze stávající platné legislativy. My máme povinnost zajistit zimní údržbu, proto jsme vypsali soutěže. Držíme se memoranda uzavřeného s kraji. Pokud nebude legislativa změněna, jsme připraveni podepsat smlouvy s vítězi soutěží,“ řekl mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold. Není navíc jasné, jak moc chtějí kraje memorandum dodržovat. Zatímco Asociaci krajů před podzimními volbami ovládali sociální demokraté, dnes už v ní většinu nemají a nová vedení krajů mohou mít jiný názor. „Kraje tak nyní čekají na výsledky legislativního procesu,“ řekla mluvčí asociace Štěpánka Filipová.

Pod drobnohledem NKÚ

Krajské firmy často nehospodaří úplně průhledně a jsou velmi často propojeny na komunální politiky. Systém údržby silnic v minulosti kritizoval Nejvyšší kontrolní úřad, který zkoumal zimní i letní údržbu v letech 2010 až 2013.

Konstatoval tehdy, že jsou velké rozdíly jednotkových cen, které nelze odůvodnit místními podmínkami, což podle něj vede i k možnosti snížení ceny. Ministerstvo dopravy už dříve uvedlo, že si od soutěže slibuje nejen nižší náklady, ale i vyšší kvalitu kvůli přísnějšímu sledování.

Přímé zadání navíc může být v rozporu s evropským právem, jsou to služby, které se musí soutěžit. Z ministerstva se proto ozývají hlasy, že přímé zadání nastane jen se závazkem krajů, že případné sankce za nesoutěžení budou platit kraje. „Pokuty by se mohly pohybovat až v řádu stovek tisíc eur,“ řekl už dříve ministr dopravy Dan Ťok.

Mezi firmami, které nabídly nejnižší ceny, panuje nejistota, zda nakonec zakázku získají, a kvůli tomu odkládají i nákupy strojů a zařízení. Mají totiž obavy, že sypače jim nakonec budou k ničemu.

Autor:



Nejčtenější

Soud dal řidiči německý plat, čeští dopravci se bojí růstu počtu žalob

Šofér kamionu Jiří Gabrhel

První český řidič kamionu vyhrál soud o to, že mu česká firma za řízení v Německu platila méně, než kolik je tamní...

Mrakodrap bohatých otevírá. Být Jágrovi sousedem vyjde na desítky milionů

V Tower na pražské Pankráci (stav v lednu 2017)

Byty v patrně nejdražším bytovém domě v Česku - pražském V Toweru si přebírají jejich noví majitelé. Jsou mezi nimi...



Pět tisíc dolarů na ruku a sbohem. Amazon se zbavuje lidí bez motivace

Pracovníkům ve skladu Amazon se v USA důsledně říká „associates“, tedy...

Nestandardní cestou jde americký Amazon při propouštění zaměstnanců bez motivace. Svému personálu předložil „nabídku“,...

Česko je odkladiště vraků. Lidé kvalitu neřeší, říká šéfka AAA Auto

Generální ředitelka AAA Auto Karolína Topolová

Jedinou silou, která donutí Čechy výrazně omladit vozový park, je změna legislativy. Bez omezení dovozu aut starších...

Daňový balíček nové ministryně za 28 miliard. Nastává čas splnit sliby

(Ilustrační snímek)

Ministerstvo financí připravilo přilepšení, které potěší většinu daňových poplatníků. Spolu se zrušením superhrubé mzdy...

Další z rubriky

Soud dal řidiči německý plat, čeští dopravci se bojí růstu počtu žalob

Šofér kamionu Jiří Gabrhel

První český řidič kamionu vyhrál soud o to, že mu česká firma za řízení v Německu platila méně, než kolik je tamní...

Airbus zastavuje dodávku letadel typu A320neo. Kvůli závadě na motorech

Letadlo Airbus A320neo

Třicet procent letadel typu A320neo létá s alespoň jedním závadným motorem. Společnost Airbus, která letouny vyrábí,...

Ministr dopravy zvažuje zakázat předjíždění kamionů na dálnicích

Ilustrační snímek.

Ministr dopravy v demisi Dan Ťok zvažuje zavedení zákazu předjíždění pro kamiony na dálnicích. Zřejmě by ale nešlo o...

Najdete na iDNES.cz