Trať z Děčína do Kolína je dlouhá 160 kilometrů. Státní firma si koncem března zadala tendr na potřebné studie, které by měly předcházet žádosti o evropské peníze. Cenu za celý projekt zatím správce nechce odhadovat, měla by ji ukázat právě zadaná studie. Podle cen obvyklých v branži by to mohlo být až 10 miliard.
Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) o rozsáhlé opravě tratě, která vznikla před více než sto lety díky konkurenčnímu boji soukromníků se státem, uvažuje i přesto, že výstavba koridorů v Česku se výrazně zpožďuje a dokončeny zatím nejsou ani ty nejdůležitější.
Obě kapacitní tratě podél Labe se k sobě navíc místy přibližují až na 250 metrů. Takový souběh je v celé Evropě k vidění jen málokde.
Relikt minulosti?Souběh obou tratí podél Labe má své důvody hluboko v historii. Na levém břehu stavěl už v roce 1850 stát, a tak si soukromá Rakouská severozápadní dráha o čtvrt století později vybrala druhou stranu. Zdánlivý relikt minulosti vydržel dodnes, hlavně díky rozmachu těžkého průmyslu ve 20. století. Od té doby se datuje i rozdělení dopravy mezi obě tratě - pravý břeh patří především dopravě uhlí i dalšího zboží, levý rychlíkům. |
"V době, kdy se v rámci dopravních staveb otáčí každá koruna, mi přijde výběr těchto priorit zcela iracionální," řekl iDNES.cz dopravní expert Zdeněk Žák. Rekonstruovat paralelní trať ke koridoru, který navíc ještě ani není řádně dokončen, pokládá za bláznovství.
Pochybnosti má i k využitelnosti trati po přestavbě. "Objemy nákladní dopravy na železnici se propadly. Koridor na levém břehu Labe byl dimenzován na kapacitu jednoho vlaku každé dvě minuty. Tolik jich tam ale rozhodně nejezdí, ta kapacita je nevyužitá," podotýká Žák.
Petr Moos z Dopravní fakulty ČVUT však s plány SŽDC souhlasí. "Pro nákladní dopravu je to velice důležitá trať, jezdí po ní kontejnerové vlaky," vysvětluje. Podle něj je rekonstrukce nutná, aby se podařilo udržet časové intervaly osobní dopravy na protějším I. tranzitním koridoru.
"Navíc si nemyslím, že by SŽDC plánovalo něco, co by nemělo ekonomický smysl," uzavírá Moos.
Pravobřežní "nákladní" trať je i dnes naprosto nezbytná, tvrdí SŽDC. Peníze na rozsáhlou rekonstrukci chce SŽDC získat ze Státního fondu dopravní infrastruktury i z evropských peněz, které už se budou rozdělovat jen do příštího roku. "Ta trať už potřebuje opravu jako sůl, navíc nám už pomalu stárne i levobřežní koridor," uvádí mluvčí SŽDC Halla. Oprava tratě je podle něj nutností tak jako tak.
Naději na získání dotací zvýšila vloni v říjnu i Evropská komise, která navrhla "uhelnou magistrálu" zařadit do evropského systému páteřních nákladních tratí. Kdyby se použily peníze z evropských fondů, musely by být stavební práce hotové do léta 2015. Koridory se v Česku přitom opravují už od 90. let minulého století a stále ještě nejsou dokončené.