Karosa říká, že jde o staré kusy, které se do země dostaly jako ojeté.
Ukrajinci se rozhodli zkontrolovat české autobusy poté, co v polovině října vzplála jedna karosa na dálnici blízko města Doněck a pět lidí uhořelo. Předběžnou příčinou byl zkrat na elektrickém vedení.
Úředníci během posledního týdne zkontrolovali 519 karos, zbytek má být prohlédnut během následujících deseti dnů. Do 19. listopadu se má ukrajinské ministerstvo společně s dalšími úřady rozhodnout, zda české autobusy splňují tamní limity a budou vůbec smět na silnici.
Karosy vyrábí ve Vysokém Mýtě stejnojmenný podnik, který ovládá italská automobilka Iveco. Podle Rudolfa Černého, ředitele Karosy, současné poměry na Ukrajině kazí pověst jeho firmy.
"Karosa na Ukrajinu žádné autobusy neprodávala a neprodává. Nejsou to tedy vozy nové ani servisované našimi partnery," říká.
Podle něj ukrajinské dopravní společnosti nakupují staré vyřazené autobusy, které byly v provozu v Česku až patnáct let a nemají už šanci získat technické osvědčení nikde v Evropské unii.
"Jedná se mnohdy o netříděný odpad určený k likvidaci," uvádí Černý. "Pokud tento odpad někdo registruje a schválí k provozu na Ukrajině, velmi mne to zaráží," dodává s tím, že chce pozvat do Karosy zástupce z ukrajinského ministerstva dopravy.
K požárům autobusů, ale bez následků na zdraví, došlo v uplynulých měsících několikrát i v Česku. Naposledy hořela druhého října linková karosa v Plasech na Plzeňsku.