Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Peníze, nebo stávka. Odbory vyhrožují krajům a vládě kvůli mzdám řidičů

  13:30aktualizováno  13:30
Řešení nízkých mezd řidičů autobusů je nutné mít na stole do 15. března. V opačném případě bude celostátní stávka v dopravě. Zúčastnit by se jí mohlo až jedenáct tisíc řidičů. Toto ultimátům daly krajům i vládě dopravní odbory.
(Ilustrační snímek)

(Ilustrační snímek) | foto:  Tomáš Krist, MAFRA

„Jsme ochotni jednat s kýmkoliv do 15. března, potom předsednictvo vyhlásí stávku,“ řekl iDNES.cz předseda odborového svazu dopravy Luboš Pomajbík. Do té doby chce vyjednávat se zástupci krajů i s vládou.

Jeho cílem je sehnat řešení na dofinancování mezd řidičů autobusů soukromých firem, kteří v regionech zajišťují dopravní obslužnost. Podle odborů se sice od ledna mzdy zvýšily, ale řada firem nařízení vlády nerespektuje.

Od začátku letošního roku vláda nařízením zvýšila minimální mzdy pro řidiče ze 71,60 Kč na hodinu na 98,10 Kč a nařídila i vyšší platby za čekání a příspěvek za práci v náročném prostředí. Podle odborů ale kvůli různým výkladům nařízení se v řadě krajů mzdy nezvýšily o očekávané tisícikoruny, ale maximálně o stokoruny.

Odbory už vyhrožovaly, že stávku jako krajní řešení spustí 8. března. „V současnosti jsme ujišťováni zaměstnavateli, že problémy se vyřeší. S tím nesouhlasím, někdo to bude muset vyřešit a většinou jsme to byli jen my, kdo se do řešení zapojoval,“ říká šéf odborů.

Nejnapjatější situace panuje v Ústeckém a v Jihomoravském kraji. V Jihomoravském kraji oznámil začátkem týdne náměstek hejtmana pro dopravu Roman Hanák zvýšení plateb autobusovým dopravcům o deset procent. To ale podle odborů pokryje jen třetinu nákladů nezbytných pro zvýšení mezd na minimální limit stanovený vládou.

V Ústeckém kraji pak místní dopravní odboráři vyhlásili na 8. března lokální stávku šoférů autobusů. Podle Pomajbíka dnešní rozhodnutí předsednictva OSD tento chystaný proces automaticky neruší, protože ústředí dopravních odborů tutu stávku neohlašovalo a nemůže ji tedy rovněž rušit.

Diametrálně rozdílná situace je například ve Středočeském, Karlovarském nebo Zlínském kraji, kde odbory proti výši lednových výplat nevystupují. Problémy s nízkými výplatami řeší vláda a kraje už déle než rok. Celorepublikové protesty zahájila předloni takzvaná Jablonecká výzva, která na nedostatečné ohodnocení šoférů upozornila.

Stávka je ve hře, řekl odborář v úterním Rozstřelu:

Autor:




Hlavní zprávy

Další z rubriky

Bourání severního železničního mostu na hlavním nádraží v Plzni. (18. dubna...
Největší železniční tendr padá. Zakázku za 3,5 miliardy zrušil ÚOHS

Úřad pro ochranu hospodářské soutěže zrušil výsledek tendru na modernizaci železničního uzlu v Praze za 3,5 miliardy korun. Správa železniční dopravní cesty...  celý článek

Letadlo společnosti Wizz Air
Nízkonákladoví dopravci se začali snažit, těží z toho i Češi

Až na sklonku sezóny se letos marketingově probudili evropští nízkonákladoví dopravci. V září, kdy přepravní výkony každoročně prudce klesají, se přímo...  celý článek

Ryanair létá výhradně s Boeingy 737-800
Ryanair zruší až padesát letů denně, chce zlepšit dochvilnost

Nízkonákladová společnost Ryanair po dobu následujících šesti týdnů, tedy do konce října, zruší denně 40 až 50 svých letů. Důvodem má být zlepšení...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.